Prima pagină » ACAROM avertizează: suspendarea programului Rabla lovește clienții deja angajați financiar

ACAROM avertizează: suspendarea programului Rabla lovește clienții deja angajați financiar

ACAROM avertizează: suspendarea programului Rabla lovește clienții deja angajați financiar

Asociația Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) trage un semnal de alarmă ca urmare a suspendării programului Rabla 2025 pentru persoane fizice.

Organizația solicită autorităților reluarea urgentă a programului, subliniind impactul negativ major asupra pieței, producătorilor, dealerilor și consumatorilor români.

ACAROM se declară îngrijorată după suspendarea programului Rabla 2025

ACAROM avertizează: suspendarea programului Rabla lovește clienții deja angajați financiar

Pe fondul incertitudinii politice și al întârzierilor administrative generate de tranziția către un nou guvern, Asociația Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) avertizează că suspendarea programului Rabla 2025 are un impact major asupra întregii piețe auto.

Decizia Administrației Fondului pentru Mediu (AFM) de a bloca lansarea programului dedicat persoanelor, luată cu doar 24 de ore înainte de debutul oficial, a generat confuzie și nemulțumire atât în rândul clienților, cât și al industriei auto. ACAROM se declară profund îngrijorată cu privire la posibilitatea suspendării parțiale sau totale a programului Rabla.

„Considerăm că declarațiile privind lipsa de oportunitate a programului Rabla pentru autovehicule sunt nefondate și nesustenabile, nefăcând altceva decât să aducă și mai multă incertitudine pe o piață cu turbulențe și în scădere puternică. Într-un context economic-industrial extrem de volatil, al unei transformări profunde a sectorului auto atât din punct de vedere al industriei, dar și al pieței de vehicule la nivelul Uniunii Europene și implicit al României, stoparea sau eliminarea unor programe de susținere a vânzării de autovehicule noi mai eficiente, mai sigure și mai puțin poluante este o greșeală imensă care va aduce României pierderi greu de recuperat”, se precizează în comunicatul ACAROM.

Potrivit asociației, suspendarea programului afectează un sector deja în scădere accentuată, cu o diminuare de 26% a înmatriculărilor de autoturisme noi pentru persoane fizice în primele cinci luni din 2024. În plus, dealerii auto rămân cu stocuri mari de vehicule pregătite pentru a răspunde cererii generate de Rabla, ceea ce presupune costuri financiare semnificative pentru companii.

ACAROM solicită reluarea rapidă a programului Rabla

România continuă să dețină unul dintre cele mai îmbătrânite parcuri auto din Uniunea Europeană, cu o vârstă medie de 15,4 ani, cu mult peste media UE, situată la nivelul de 12,5 ani. Datele ACAROM arată că 70% dintre autoturismele înmatriculate pentru prima dată în 2024 sunt second-hand. De asemenea, peste 80% din parcul auto național are o vârstă mai mare de 10 ani, față de 45% în UE, în timp ce, între 2007 și 2024, au fost importate peste 5,3 milioane de autoturisme rulate.

„În cazul în care aceste tendințe se mențin, vârsta medie a parcului auto va ajunge la 17 ani până în anul 2030, existând premisele ca odată cu apropierea de anul-prag 2035 (zero emisii din transportul auto), un val mai mare de autoturisme second-hand să pătrundă în România. Îmbătrânirea parcului auto creează dificultăți în reducerea emisiilor de CO₂ și implicit în atingerea obiectivelor asumate prin intermediul Pactului Ecologic European (Green Deal) și a altor programe și direcții care vizează reducerea poluării generate în sectorul auto”, avertizează ACAROM.

Asociația cere reluarea rapidă a programului Rabla pentru persoanele fizice, dar și elaborarea unor politici coerente, bazate pe consultări reale cu actorii din industrie, menite să sprijine modernizarea și decarbonizarea transportului în România.

Ce înseamnă programul Rabla pentru bugetul de stat

Considerat unul dintre cele mai de succes programe derulate de autoritățile române, Rabla pentru autovehicule a dovedit în cei peste 20 de ani de la lansare o eficiență extrem de ridicată. În acest interval au fost scoase de pe piață peste un milion de autovehicule vechi, iar prin intermediul programului au fost înmatriculate peste 650.000 de automobile noi.

Eficiența programului este dată nu numai de numărul de mașini vechi scoase din uz/casate, dar mai ales de componenta economică a acestuia. Vânzările de autovehicule noi sunt fiscalizate în proporție de 100%, astfel că raportul între sumele alocate și cele colectate ca urmare a achiziției de vehicule noi prin Rabla este de 1 la 1,5 (adică pentru 1 leu alocat se colectează 1,5 lei), și aici ne referim doar la TVA.

Dacă sunt incluse și sumele adiacente colectate la bugetul statului din impozit pe salarii, impozit pe profit, CAS și CASS, accize combustibili etc., raportul beneficiu/cost al programului pentru vehicule depășește 1 la 2 (adică pentru 1 leu cheltuit, statul câștigă 2 lei).

Astfel, în pofida opiniilor contrare exprimate în media, programul RABLA pentru autovehicule aduce venituri la bugetul de stat, nefiind nicidecum o cheltuială nejustificată.

Alte articole importante
Altman și revoluția AI de 850 miliarde $: „Oamenii sunt îngrijorați”
Altman și revoluția AI de 850 miliarde $: „Oamenii sunt îngrijorați”
Sam Altman, CEO-ul OpenAI a anunțat cea mai mare expansiune de infrastructură din era internetului. Nota de plată e estimată la 850 miliarde de dolari. Altman și cel mai ambițios plan de infrastructură tehnologică din lume Sam Altman, șeful OpenAI, a ales un câmp prăfuit din Texas ca decor pentru a dezvălui ceea ce numește […]
Cel mai bogat om din Asia, principalul cumpărător de petrol rusesc
Cel mai bogat om din Asia, principalul cumpărător de petrol rusesc
Cel mai bogat om din Asia controlează Reliance Industries, cea mai mare companie de tip holding din India, și deține cel mai mare complex de rafinare a petrolului din lume. Mukesh Ambani, cu o avere estimată la aproximativ 100 de miliarde de dolari, ocupă locul 18 în Bloomberg Billionaires Index. După sancțiunile occidentale împotriva Rusiei, […]
ANALIZĂ
Cele mai mari armate din Europa în 2025. Cum se schimbă balanța de forțe
Analize
Cele mai mari armate din Europa în 2025. Cum se schimbă balanța de forțe
Cele mai mari armate definesc peisajul de securitate al continentului în 2025, într-un moment marcat de conflicte și cheltuieli militare în creștere. Datele publicate de GlobalFirepower și compilate de VisualCapitalist arată diferențe uriașe între țările europene, atât în privința efectivelor active, cât și a rezerviștilor. Cele mai mari armate din Europa: Rusia și Ucraina, în […]
Boom-ul pieței semiconductorilor după acordul de 100 de mld. $
Boom-ul pieței semiconductorilor după acordul de 100 de mld. $
Industria semiconductorilor a intrat pe un val spectaculos de creștere după ce Nvidia a anunțat un plan de investiții colosal. Acordul de 100 de miliarde de dolari, alături de OpenAI. Euforia s-a resimțit de pe Wall Street până în Asia și Europa.  Nvidia și OpenAI pun pe masă 100 de miliarde de dolari, iar piața […]
Moneda digitală și provocările introducerii în România. Isărescu: „Ne termină ruşii. Ne blochează plățile în trei zile”
Moneda digitală și provocările introducerii în România. Isărescu: „Ne termină ruşii. Ne blochează plățile în trei zile”
Moneda digitală este viitorul plăților dar nu va înlocui numerarul tradițional în euro, a declarat guvernatorul BNR, Mugur Isărescu. Moneda digitală și lecțiile Suediei și a Noii Zeelande Isărescu a explicat că Suedia și Noua Zeelandă au încercat digitalizarea completă, însă s-au lovit de două probleme practice. Pensionarii preferă în continuare numerarul. De asemenea, fără […]
Un nou trend viral de dating: „Shrekking” și decalajele de inteligență
Un nou trend viral de dating: „Shrekking” și decalajele de inteligență
Un nou trend viral pe rețelele de socializare încurajează femeile să aleagă bărbați neatrăgători, sperând că aceștia le vor trata mai bine. Termeni noi, precum „Shrekking”, alături de cinici noi forme de „dating down” (întâlniri sub nivelul tău), fundamentează această nouă modă. În lumea superficială a întâlnirilor moderne: de la bărbatul perfect, la „Shrekking” Cel […]