Prima pagină » Războiul tarifelor: Marii producători auto din Europa critică taxele UE pe electricele din China

Războiul tarifelor: Marii producători auto din Europa critică taxele UE pe electricele din China

Războiul tarifelor: Marii producători auto din Europa critică taxele UE pe electricele din China
Programul Rabla, suspendat până la formarea noului Guvern

Marii producători auto din Europa critică taxele vamale impuse de UE pentru vehiculele electrice din China, avertizând că măsura riscă să provoace represalii economice și să afecteze grav industria auto continentală.

Giganți precum Mercedes-Benz, BMW și Volkswagen atrag atenția că această politică protecționistă ar putea avea efecte inverse, într-un moment deja delicat pentru sectorul EV.

Marii producători auto din Europa nu sunt de acord cu noile taxe impuse de UE

Războiul tarifelor: Marii producători auto din Europa critică taxele UE pe electricele din China

Uniunea Europeană a decis impunerea unor tarife vamale suplimentare de până la 38% pentru vehiculele electrice produse în China, măsură ce a stârnit reacții negative din partea marilor producători auto germani. Cei mai afectați constructori ar fi Mercedes-Benz, BMW și Volkswagen, care riscă să se confrunte cu represalii din partea Beijingului, o amenințare serioasă pentru operațiunile lor profitabile din China.

Directorul executiv al BMW, Oliver Zipse, a avertizat că noile taxe ar putea avea consecințe contrare celor urmărite de Bruxelles, punând în pericol interesele economice ale Europei. „O astfel de escaladare protecționistă poate alimenta o spirală periculoasă de bariere comerciale și represalii, exact opusul colaborării globale de care avem nevoie”, a afirmat acesta într-un comunicat.

CEO-ul Mercedes-Benz, Ola Källenius, a fost de aceeași părere, sugerând că soluția nu constă în ridicarea unor noi obstacole, ci în reducerea barierelor, în conformitate cu principiile Organizației Mondiale a Comerțului.

La rândul său, Volkswagen a criticat momentul ales pentru introducerea noilor tarife, subliniind că acestea se suprapun unei scăderi deja semnificative a cererii pentru vehicule electrice în Europa, în special pe piața din Germania. Grupul VDA, care reprezintă industria auto germană, a susținut că potențialele prejudicii economice ar putea depăși orice beneficii competitive anticipate, informează publicația Automotive News.

Conform noii decizii a Comisiei Europene, tarifele adiționale, care sunt cuprinse între 17,4% pentru BYD și 38,1% pentru SAIC (proprietarul MG), se vor adăuga taxei standard de 10% aplicată în prezent importurilor auto. În plus, chiar și producători europeni care fabrică în China, precum Tesla, BMW, Dacia și Volvo, vor fi afectați. De exemplu, Tesla livrează Model 3 în Europa din China, în timp ce BMW produce în China modelul iX3 și versiunea electrică a lui MINI.

xxx

Impactul financiar al acestor taxe este semnificativ, putând însemna costuri suplimentare de miliarde de euro într-o perioadă în care industria auto se confruntă deja cu încetinirea vânzărilor și cu reduceri de prețuri, potrivit estimărilor Reuters. Directorul general adjunct al Volvo, Bjorn Annwall, a avertizat că povara se va transfera către consumatori, care vor plăti mai mult pentru vehiculele electrice. Volvo, deținut de conglomeratul chinez Geely, produce SUV-ul electric EX30 în China, dar a anunțat că va muta parțial producția în Belgia începând cu 2026.

Producătorii auto europeni se confruntă deja cu o concurență dură din partea rivalilor chinezi, care oferă vehicule electrice la prețuri cu până la 20% mai mici decât cele fabricate în UE. Cota de piață a acestor modele în Europa a crescut de la sub 1% în 2019 la 8% în prezent și ar putea ajunge la 15% până în 2025, potrivit Comisiei Europene, relatează Economica, citând Automotive News.

Pe de altă parte, impactul economic direct al tarifelor ar putea fi limitat pe termen scurt. Uniunea Europeană a importat aproximativ 440.000 de vehicule electrice din China în anul anterior, în valoare de 9 miliarde de euro, doar 4% din totalul cheltuielilor gospodăriilor europene pentru automobile, potrivit datelor Institutului Kiel pentru Economia Mondială. Totuși, acest tarif mediu de 20% ar putea reduce importurile de vehicule electrice chinezești cu un sfert, fiind parțial compensat de o creștere a producției locale în Europa.

Ministerul de Externe de la Beijing a declarat că va lua toate măsurile necesare pentru a-și apăra interesele legitime, fără a anunța deocamdată acțiuni concrete. În schimb, Asociația Chineză a Autoturismelor (CPCA) a adoptat un ton mai moderat, afirmând că tarifele UE au fost anticipate și nu vor afecta semnificativ majoritatea companiilor chineze, inclusiv giganți precum BYD, Tesla sau Geely, care au „un potențial uriaș” de expansiune în Europa.

O parte dintre producătorii chinezi de EV-uri deja investesc în capacități de producție pe teritoriul european pentru a evita taxele vamale. BYD construiește o fabrică în Ungaria, iar Chery a anunțat că va începe producția într-o fostă uzină Nissan din Spania. În paralel, Stellantis va construi modele Leapmotor în Europa, în cadrul parteneriatului cu compania chineză.

Alte articole importante
Schimbare radicală pentru pensiile private. Ce reguli noi îi așteaptă pe români când vor vrea să-și retragă banii
Schimbare radicală pentru pensiile private. Ce reguli noi îi așteaptă pe români când vor vrea să-și retragă banii
Un proiect de lege aflat în dezbatere publică promite să schimbe radical regulile pentru retragerea banilor din pensiile private, atât pentru Pilonul II (pensii administrate privat), cât și pentru Pilonul III (pensii facultative). Documentul stabilește cadrul legal pentru organizarea și funcționarea fondurilor de plată, aducând claritate și noi opțiuni pentru milioane de români care au […]
Fondatorul Spotify finanțează o livrare de drone către Ucraina cu 600 de milioane de euro
Fondatorul Spotify finanțează o livrare de drone către Ucraina cu 600 de milioane de euro
Fondatorul Spotify a investit peste jumătate de miliard de euro într-un startup german din domeniul apărării care dezvoltă drone și soluții bazate pe inteligență artificială. Această mișcare arată interesul tot mai mare al investitorilor din tehnologie pentru securitatea europeană și sprijinul direct acordat Ucrainei în conflictul cu Rusia. CEO-ul Spotify finanțează un ajutor militar acordat […]
Verdict în cea mai mare țeapă de investiții din Germania ultimilor ani. 7 ani de închisoare pentru cel care a păcălit investitori din toată lumea
Verdict în cea mai mare țeapă de investiții din Germania ultimilor ani. 7 ani de închisoare pentru cel care a păcălit investitori din toată lumea
Un caz șocant a captat atenția publicului din Germania și nu numai, fiind considerat cea mai mare țeapă de investiții din ultimii ani. Unul dintre cele mai mari scandaluri financiare din Germania a primit un verdict important. Charles Smethurst, fostul director general al German Property Group, a fost condamnat de Tribunalul Regional din Hildesheim la […]
Trump revine în forță pe scena globală a afacerilor și își unește forțele cu Ambani, cel mai bogat indian
Trump revine în forță pe scena globală a afacerilor și își unește forțele cu Ambani, cel mai bogat indian
După ani de pauză în afacerile internaționale, Trump revine în afacerile imobiliare și își unește forțele cu Mukesh Ambani, cel mai bogat om din India. Investiția se ridică la 10 milioane de dolari, iar numele „Trump” va fi licențiat în Mumbai.  Trump reia expansiunea globală și își unește forțele cu Mukesh Ambani, cel mai bogat om […]
Companiile aeriene reduc drastic tarifele pentru cursele transatlantice. SUA devine o destinație mai accesibilă după ce cererile din Europa de Est au scăzut
Companii
Companiile aeriene reduc drastic tarifele pentru cursele transatlantice. SUA devine o destinație mai accesibilă după ce cererile din Europa de Est au scăzut
Prețurile biletelor de avion din Europa către SUA au scăzut la niveluri nemaivăzute din perioada pandemiei. Scăderea bruscă vine în contextul unei retrageri masive a turiștilor vest-europeni din destinațiile americane, pe fondul tensiunilor politice, al cursului valutar și al instabilității globale. Pentru est-europeni, însă, acest context deschide o fereastră de oportunitate. Zboruri mai ieftine ca […]
Război total între OpenAI și Microsoft: Parteneriatul de aur se destramă, iar acuzațiile de practici anticoncurențiale amenință viitorul AI
Tehnologie
Război total între OpenAI și Microsoft: Parteneriatul de aur se destramă, iar acuzațiile de practici anticoncurențiale amenință viitorul AI
Relația dintre OpenAI și Microsoft, considerată până acum una dintre cele mai fructuoase colaborări din domeniul tehnologiei, se află în pragul unei crize majore. Tensiunile dintre cele două companii au escaladat rapid, iar OpenAI, nemulțumit de controlul exercitat de gigantul american asupra produselor și resurselor sale de calcul, intenționează să depună o plângere antitrust împotriva […]