Prima pagină » Adio scrisori prin poștă: Danemarca este prima țară care renunță total la acest serviciu, după 400 de ani de tradiție

Adio scrisori prin poștă: Danemarca este prima țară care renunță total la acest serviciu, după 400 de ani de tradiție

Adio scrisori prin poștă: Danemarca este prima țară care renunță total la acest serviciu, după 400 de ani de tradiție

Cutiuțele poștale roșii din Danemarca, care au fost în serviciu vreme de 400 de ani și astfel au intrat în conștiința publică, sunt demontate zilele astea din toată țara. „Cred că n-am mai trimis o scrisoare prin poștă de ani, nici nu mai știu cum se făcea” – spun oamenii, care admit că serviciul mai aducea doar din când în când câte o factură, un extras de cont sau o revistă. Danemarca, o țară super-digitalizată, este doar cu câțiva ani în avans. Acest trend va afecta, rând pe rând, toate companiile poștale tradiționale din lume. Potrivit unei analize McKinsey, corespondența fizică a scăzut cu 30% sau mai mult față de nivelurile istorice, în toate marile piețe globale. În Europa, Germania și Elveția au înregistrat cele mai lente scăderi, spune Florian Neuhaus, coautor al studiului. „Acolo e doar 40%, dar în restul țărilor scăderea este între 50% și 70% din 2008 încoace.” Situația este similară și în SUA, unde volumul a scăzut cu 46%.

„Este clar că fenomenul este determinat de digitalizare și de modul în care oamenii comunică în general”, spun oficialii danezi. „În ansamblu, economia scrisorilor devine din ce în ce mai neprofitabilă”, adaugă ei, citați de BBC.

Sortând teancuri de scrisori, pachețele și reviste, Herman Moyano se pregătește pentru tura sa matinală de livrări. Tot felul de vechicule, de la biciclete-cargo, la dube, ies din depozitul poștal, aflat la nord de Copenhaga, iar Herman pleacă la drum pe scuterul său. Livrează de șapte ani corespondență pentru serviciul poștal național al Danemarcei, PostNord.

„Obișnuiam să cred că oamenii așteaptă mereu câte ceva, o scrisoare specială, o comunicare specială, un pachet special”, spune el.

A observat cum misiunea lui a devenit din ce în ce mai simplistă de-a lungul timpului: în loc de scrisori, aduce acum mai ales facturi și extrase bancare.

„Am văzut cum corespondența a scăzut treptat. Dar, în ultimii ani, ritmul s-a accelerat”, adaugă el. „În zilele noastre, pare că… scade tot mai mult”.

Foto: Unsplash

Foto: Unsplash

Se încheie 400 de ani de istorie

Declinul abrupt al volumului de scrisori este cauzat, în mare, parte de digitalizare. PostNord a anunțat, în martie, că va înceta serviciile de transmis scrisori la finalul anului. Se va pune, astfel, capăt unei epoci îndelungate, patru secole în care compania de stat a livrări de scrisori către populație. O treime din forța de muncă a poștei va fi concediată, adică 2.200 de posturi din divizia de scrisori neprofitabilă. În schimb, compania va investi în activitatea de colete, care aduce profit, creând 700 de noi locuri de muncă.

„Danezii aproape că nu mai primesc scrisori. Trendul acesta descendent durează de ani de zile”, spune Kim Pedersen, directorul PostNord Danemarca. „Primesc în medie o scrisoare pe lună – nu e mult”. „În schimb, danezii adoră să cumpere online”, adaugă el. „Comerțul electronic global crește semnificativ, iar noi mergem în aceeași direcție”.

Cu 15 ani în urmă, PostNord opera mai multe centre uriașe de sortare a scrisorilor. Astăzi mai există unul singur, la marginea vestică a orașului Copenhaga. Din anul 2000, volumul de scrisori procesat de companie a scăzut cu peste 90%: de la aproximativ 1,4 miliarde la 110 milioane anul trecut – și continuă să se reducă rapid.

Foto: Unsplash

Foto: Unsplash

Cutii poștale goale

Pe măsură ce PostNord se pregătește să înceteze livrarea scrisorilor, 1.500 dintre cutiile sale poștale roșii sunt scoase de pe străzile Danemarcei. Oricum nu mai aveau niciun rost, pentru că puțini locuitori din capitală le mai foloseau. Nikolaj Brøchner Andrès spune că nu își amintește când a trimis ultima scrisoare: „Cred că n-am mai trimis o scrisoare de ani… Sincer, nici nu mai știu cum se face”.

De la email și plăți mobile fără numerar, la carduri de sănătate digitale pe telefon, în Danemarca există o aplicație pentru aproape orice – iar țara este printre cele mai digitalizate din lume, pe locul doi după Coreea de Sud, conform Indicele Guvernării Digitale OCDE 2023. Guvernul danez a adoptat politica „digital by default” și, de mai bine de un deceniu, corespondența cu cetățenii se face electronic.

„Ne confruntăm cu o evoluție naturală a unei societăți digitalizate. Noi doar resimțim acest efect mai devreme decât alte țări”, explică Pedersen. „În Danemarca suntem cu cinci-zece ani înainte”.

Un alt factor care a accelerat declinul poștei tradiționale este costul ridicat al trimiterii unei scrisori. În 2024, o nouă lege a deschis piața poștală pentru competiția privată și a eliminat scutirea de TVA de 25%. Drept urmare, prețul unui timbru PostNord a sărit la 29 de coroane daneze (4,55 USD; 3,35 GBP) per scrisoare.

„Asta a făcut ca volumul să scadă și mai rapid”, subliniază Pedersen.

Foto: Unsplash

Foto: Unsplash

Tendință europeană și globală

Scăderea numărului de scrisori se observă în toată Europa, spune Hazel King, expert în sectorul poștal și editor al revistei Parcel and Postal Technology International.

„Scrisorile au scăzut de ani de zile în toată Europa”, afirmă ea. „Decizia PostNord reflectă evoluția întregii piețe și felul în care se schimbă comportamentul consumatorilor”.

Alte poște naționale, aceleași probleme

În martie, Deutsche Post (Germania) a anunțat reducerea a 8.000 de locuri de muncă, iar în Marea Britanie, Royal Mail, cu o istorie de 500 de ani, va reduce livrările de scrisori second-class la o dată la două zile și a relaxat obiectivele pentru livrările first-class.

„Cred că vom vedea sfârșitul scrisorilor în forma lor mainstream”, spune Hazel King. „Totuși, nu cred că vom ajunge la zero – serviciile poștale vor rămâne necesare pentru scrisori medicale sau pentru servicii dedicate vârstnicilor, persoanelor cu dizabilități și zonelor rurale”.

Scrisorile private continuă

În Danemarca, livrările de scrisori nu vor dispărea complet. În locul PostNord, va intra compania privată DAO, care va prelua serviciul la nivel național. Totuși, organizația DaneAge, care apără drepturile vârstnicilor, se teme că persoanele în vârstă vor avea dificultăți.

„Majoritatea trăiesc în orășele mici sau zone rurale”, spune Marlene Rishoj Cordes, consultant senior. „Dacă nu vor mai fi cutii poștale în apropiere, le va fi greu să trimită scrisori”.

Și sindicatul poștașilor, 3F Postal Union, a avertizat că serviciile rurale se pot deteriora. DAO respinge însă aceste critici. Inițial distribuitor de ziare și reviste la nivel național, compania a devenit unul dintre cei mai mari curieri de colete din țară. Un sondaj recent a arătat că livrările DAO sunt mai rapide, cu mai multe scrisori ajunse în cinci zile decât la PostNord.

Foto: Unsplash

Foto: Unsplash

„Ajungem la toate gospodăriile, inclusiv la cele din zonele rurale”, asigură directorul general Hans Peter Nissen.

Anul trecut, DAO a livrat 21 de milioane de scrisori și, din 2026, după retragerea PostNord, se așteaptă să preia încă 30–40 de milioane. Personalul va distribui scrisorile în același timp cu ziarele și coletele, explică Nissen. În același timp, corespondența va fi colectată din cutiile poștale amplasate în magazine partenere, dar se pot rezerva și ridicări la domiciliu contra cost. DAO plănuiește să instaleze o nouă mașină de sortare și să angajeze circa 250 de persoane în plus, peste cei 2.500 de angajați actuali.

Scrisoarea, între declin și nostalgie

Pe măsură ce scrisorile fizice dispar în toată Europa, experiența Danemarcei este o privire spre viitor. Totuși, într-o lume tot mai digitală, încă există mulți care găsesc bucurie în scrisori personale, poate chiar tinerii, care au o apetență specială pentru tot ce este retro.

„Cred că tinerii caută acea senzație old school”, spune o femeie din Copenhaga. „Fiicei mele, de pildă, îi place atingerea fizică a unui obiect, nu doar un email sau un mesaj text”.

Alte articole importante
ANALIZĂ
Șoferii cu cel mai mare IQ, în funcție de marca mașinii. Rezultatele complete ale unui studiu
Șoferii cu cel mai mare IQ, în funcție de marca mașinii. Rezultatele complete ale unui studiu
Un studiu a analizat ce șoferi au cel mai mare IQ, comparând mii de participanți în funcție de marca, culoarea și tipul de combustibil al mașinii lor. Analiza a fost realizată pe un eșantion de 2.024 de persoane. Fiecare participant a completat un test de inteligență conceput pentru a măsura performanța cognitivă. Scopul cercetării a […]
Încă două mărci auto chinezești au intrat pe piața din România
Companii
Încă două mărci auto chinezești au intrat pe piața din România
Gigantul Chery, cel mai mare exportator auto din China, a lansat simultan pe piața din România două branduri: Omoda și Jaecoo. Ambele mărci mizează pe tehnologie modernă și pe prețuri competitive, iar extinderea lor în România confirmă interesul tot mai mare al producătorilor chinezi pentru regiunea Europei de Est. Două noi branduri auto din China […]
Meta investește 27 de miliarde $ într-un nou centru de date
Companii
Meta investește 27 de miliarde $ într-un nou centru de date
Meta face un pas uriaș în extinderea infrastructurii sale digitale, printr-un acord de finanțare în valoare de 27 de miliarde de dolari. Noua investiție vizează construirea unui centru de date de ultimă generație, menit să susțină dezvoltarea inteligenței artificiale și creșterea capacităților globale ale companiei. Meta mizează pe viitorul digital: 27 de miliarde $ pentru […]
SpaceX riscă să piardă un contract de 2,9 miliarde $ cu NASA
Companii
SpaceX riscă să piardă un contract de 2,9 miliarde $ cu NASA
SpaceX, compania de tehnologie spațială a lui Elon Musk, riscă să piardă un contract uriaș, de 2,9 miliarde de dolari cu NASA. Dezvoltările recente pun sub semnul întrebării continuitatea parteneriatului cu agenția spațială și pot avea repercusiuni importante asupra planurilor companiei de explorare a cosmosului. SpaceX în dificultate: NASA ar putea retrage un contract de […]
ANALIZĂ
Transparența salarială în Europa: ce țări conduc și unde se mai întârzie implementarea directivei UE
Transparența salarială în Europa: ce țări conduc și unde se mai întârzie implementarea directivei UE
Transparența salarială devine un subiect central în Europa, deoarece directivele UE vor fi aplicate până în iunie 2026. Transparența salarială și diferențe de remunerare între femei și bărbați Femeile din UE câștigă în medie 12% mai puțin pe oră decât bărbații, conform Eurostat. Directivele UE vor întări principiul „același salariu pentru muncă egală”. Pentru milioane […]
Țara care introduce amenzi uriașe pentru publicitatea pe Instagram
Țara care introduce amenzi uriașe pentru publicitatea pe Instagram
Rusia introduce amenzi pentru orice formă de publicitate pe Instagram, inclusiv pentru „mențiuni gratuite” ale brandurilor. Conform publicației Mash și Shot, procesul a fost îndreptat împotriva blogăriței și avocatei Evgenia Tutushkina pentru un clip în care recomanda un hotel din regiunea Krasnodar și includea un cod promoțional. Postarea apăruse la începutul lui iulie 2025, cu […]