Amazon trebuie să plătească 2,5 miliarde de dolari despăgubiri clienților serviciului Prime pentru practici comerciale necorespunzătoare.
Decizia marchează unul dintre cele mai mari cazuri de compensare pentru consumatori din istoria companiei și ridică semne de întrebare privind practicile sale comerciale.
Foto: Unsplash
Amazon a ajuns la o înțelegere cu autoritățile americane și a acceptat să plătească despăgubiri de 2,5 miliarde de dolari. În acest fel va fi închis procesul inițiat de Comisia Federală pentru Comerț (FTC). Instituția a acuzat compania că a înscris clienții în programul Prime fără consimțământul lor și că a creat obstacole majore în calea anulării abonamentului, transmite agenția Reuters.
Din suma totală, 1,5 miliarde de dolari vor fi alocați unui fond special pentru rambursarea abonaților eligibili. Estimările FTC indică faptul că aproximativ 35 de milioane de utilizatori au fost afectați fie prin înscriere automată, fie prin dificultatea de a renunța la Prime. Cei care vor depune o solicitare validă ar putea primi până la 51 de dolari fiecare, iar în unele cazuri vor fi și sume suplimentare.
Înțelegerea nu presupune recunoașterea oficială a vreunei greșeli. Cu toate acestea, Amazon s-a angajat să facă modificări importante în modul de funcționare al programului său de streaming. Printre acestea se numără introducerea unui buton „clar și vizibil” pentru refuzul abonării, simplificarea procesului de anulare și explicarea mai transparentă a termenilor de înscriere. În plus, compania va suporta costurile pentru un supraveghetor independent care va monitoriza respectarea acestor noi reguli.
„Dovezile au arătat că Amazon a folosit capcane sofisticate de abonament, create pentru a manipula consumatorii să se înscrie în Prime și, ulterior, a făcut extrem de dificilă renunțarea la serviciu”, a declarat Andrew Ferguson, președintele FTC.
Acordul a fost anunțat imediat după debutul procesului la tribunalul federal din Seattle, unde FTC și-a prezentat acuzațiile. În documentele obținute în faza pregătitoare, au ieșit la iveală schimburi de mesaje între angajați și executivi ai Amazon. Aceștia recunoșteau existența unor probleme, iar într-unul dintre mesaje, înscrierea prin metode discutabile era descrisă ca „o problemă gravă”. Într-un alt mesaj se menționa faptul că „industria abonamentelor este puțin dubioasă”.
Investigația FTC a început în timpul primului mandat prezidențial al lui Donald Trump. Aceasta a continuat sub mandatul președintelui Joe Biden, iar procesul a fost intentat abia ulterior. Oficialii FTC au subliniat că această sumă reprezintă a doua cea mai mare despăgubire obținută vreodată de instituție. Aceștia au descris acordul drept o victorie majoră în politica „tough on tech” prin care guvernul american încearcă să limiteze practicile abuzive ale giganților tehnologici.
Amazon nu a oferit nici o reacție imediat după anunț. Piețele financiare nu au înregistrat reacții semnificative, iar acțiunile companiei au rămas nemodificate.
Prin această înțelegere, FTC își întărește poziția în fața celor mai mari jucători din sectorul tehnologic. Totodată, milioane de clienți din SUA pot acum să-și recupereze banii pierduți prin abonamentele pentru care nu și-au dat acordul sau pe care le-au anulat greu. Cazul reprezintă un precedent important în lupta împotriva tacticilor agresive de marketing și consolidarea protecției consumatorilor pe piața digitală.