Retailerul francez Auchan a fost victima unui atac cibernetic care a compromis datele legate de conturile de loialitate ale clienților săi, a relatat agenția de presă Agence France-Presse (AFP). Potrivit unui comunicat oficial al grupului comercial, „câteva sute de mii” de clienți au fost afectați, iar datele sustrase conțin informații sensibile precum numele și prenumele, adresele de e-mail și cele poștale, numerele de telefon, precum și numerele cardurilor de loialitate.
Conducerea Auchan a ținut să asigure clienții că „incidentul a fost oprit la timp” și nu au fost furate „date bancare, parole sau coduri PIN asociate cardurilor de loialitate”. În paralel, retailerul a informat toate persoanele afectate, dar și Comisia Națională pentru Tehnologia Informației și Libertăți (CNIL), autoritatea franceză de protecție a datelor.
Pentru o mai mare protecție, Auchan a sfătuit clienții să fie vigilenți în fața eventualelor mesaje sau apeluri suspecte, conform relatărilor din publicația de specialitate Retail Detail.
Sursele indică faptul că printre datele afectate ar putea să se regăsească și informații ale clienților din Belgia, țară vecină în care Auchan are o bază importantă de consumatori.
În prima jumătate a acestui an, Auchan a raportat o creștere de 4,2% a veniturilor, ajungând la 15,5 miliarde de euro, impulsionată în special de achizițiile realizate în 2024, printre care fostele magazine Casino din Franța și unitățile DIA din Portugalia. Pe de altă parte, vânzările comparabile (like-for-like) au scăzut cu 1,6%, ca urmare a ajustărilor în politica de prețuri din Franța și a renovării rețelei sale de hipermarketuri, scrie ESMmagazine.
Contextul atacurilor cibernetice în retailul european
Atacurile informatice reprezintă o amenințare tot mai mare pentru marii retaileri europeni. În aprilie 2025, compania britanică Marks & Spencer a anunțat că un atac cibernetic i-a provocat pierderi de peste 60 de milioane de lire sterline (71,26 milioane de euro) în venituri, potrivit agenției Reuters. În plus, incidentul a redus cu peste 1 miliard de lire (1,19 miliarde de euro) valoarea de piață a acțiunilor sale.
La scurt timp după raportarea acestui incident, și retailerul britanic Co-op a fost ținta unui atac cibernetic, ilustrând amplificarea problemei la nivel regional.
Măsuri și recomandări în urma atacului Auchan
În urma evenimentului, Auchan a transmis un mesaj de precauție către clienți, solicitând să trateze cu maximă atenție orice comunicare neașteptată, în special cele primite pe cale electronică sau telefonică, pentru a evita tentativele de phishing sau alte fraude.
Incidentul aduce în prim-plan vulnerabilitățile apărute în zona protecției datelor consumatorilor, într-un sector care se bazează tot mai mult pe tehnologii digitale și programe de fidelizare ce colectează cantități mari de informații personale.
Amplificarea acestor riscuri subliniază necesitatea unor controale și măsuri de securitate tot mai riguroase în retail, atât pentru protejarea clienților, cât și pentru menținerea încrederii în marile branduri.
Auchan și alte companii din branșă vor continua să fie supravegheate și evaluate în funcție de capacitatea lor de a gestiona astfel de provocări informatice, într-un climat tot mai tensionat de amenințări digitale.