România face un pas strategic major în consolidarea capabilităților sale aeriene, iar cele 18 avioane F-16 trimise de Olanda pentru testări în aprilie vor rămâne definitiv în țară.
Decizia, oficializată în cadrul summit-ului NATO de la Haga, va transforma România într-un actor regional cu forță aeriană semnificativă, contribuind, totodată, la efortul de instruire a piloților ucraineni.
Foto: Shutterstock
După ce, în luna aprilie, Olanda transferase temporar în România 18 avioane F-16 Fighting Falcon pentru testări, acestea vor rămâne definitiv pe teritoriul românesc.
Anunțul oficial urmează să fie făcut în cadrul summit-ului NATO de la Haga, unde noul ministru al apărării, Ionuț Moșteanu, va semna documentul de transfer alături de omologul său olandez, Ruben Brekelmans, relatează Defense Romania.
Avioanele F-16 au fost deja dislocate la Baza 86 Aeriană Borcea și sunt utilizate în cadrul Centrului de Pregătire de la Fetești. Transferul lor are un dublu scop. Pe de-o parte, consolidarea capacității de luptă a Forțelor Aeriene Române, iar pe de altă parte, susținerea Ucrainei prin formarea piloților ucraineni pe acest tip de aeronavă.
Odată cu acest transfer, România va opera patru escadrile de F-16, însumând 73 de aeronave de luptă. În prezent, Escadrila 53 Vânătoare, cu 17 avioane achiziționate anterior din Portugalia, este complet operațională la Borcea.
Alte două escadrile sunt în curs de formare pe baza contractului cu Norvegia, care prevede livrarea a 32 de avioane F-16 AM/BM în configurație M6.5.2. Până acum, România a recepționat 16 dintre acestea, formând Escadrila 48 la Câmpia Turzii, iar celelalte 16 vor completa cea de-a treia escadrilă în cursul acestui an.
Achiziția avioanelor norvegiene, care se va face în baza unui contract în valoare de 388 de milioane de euro, include și motoare de rezervă, precum și suport logistic. În plus, face parte din planul de tranziție către aeronavele de generația a cincea F-35.
Odată cu cele 18 avioane F-16 olandeze care vor constitui o escadrilă dedicată pregătirii, țara noastră își consolidează semnificativ statutul strategic în regiune.
Cu toate acestea, gestionarea celor peste 70 de aeronave F-16 va presupune o provocare logistică și operațională importantă, care va testa capacitatea structurilor militare românești de a susține pe termen lung un astfel de parc aerian extins.