Prima pagină » Avioane F-16 transformate în drone: proiect Boeing de peste 300 de milioane de dolari

Avioane F-16 transformate în drone: proiect Boeing de peste 300 de milioane de dolari

Avioane F-16 transformate în drone: proiect Boeing de peste 300 de milioane de dolari
„Ochii” NATO în România: dronele olandeze păzesc Flancul Estic

Boeing primește o gură de oxigen din partea armatei americane și va transforma avioane F-16 retrase din serviciu în drone fără pilot.

Comanda a fost emisă de Air Force Life Cycle Management Center din cadrul bazei Eglin din Florida, iar valoarea totală a contractului anunțat săptămâna trecută este de 318 milioane de dolari.

Avioane F-16 scoase din uz vor fi tranformate de Boeing în drone QF-16

Avioane F-16 transformate în drone: proiect Boeing de peste 300 de milioane de dolari

Foto: Eglin.af.mil

Într-o perioadă marcată de un scandal global legat de siguranța avioanelor comerciale, întârzieri majore la proiectele civile și pierderi financiare considerabile, divizia de apărare din cadrul Boeing încearcă să-și păstreze credibilitatea prin livrarea de proiecte strategice pentru armata americană.

Astfel, divizia Boeing Defense, Space & Security a primit o comandă de a converti avioane de luptă F‑16 retrase din serviciul Forțelor Aeriene ale SUA în versiuni fără pilot. Denumite QF‑16, acestea vor fi folosite drept ținte aeriene de scară reală în exercițiile de tragere.

Comanda a fost emisă de Air Force Life Cycle Management Center din cadrul bazei Eglin din Florida și atribuie fabricii Boeing din St. Louis sarcina de a instala sisteme de telemetrie, echipamente de notare a tragerilor, mecanisme de siguranță pentru terminarea zborului și sisteme avansate de pilotaj fără echipaj, pentru a răspunde cerințelor tot mai sofisticate ale testelor cu rachete, potrivit Military Aero Space.

Acest proiect continuă o tradiție veche de zeci de ani. Mai exact, încă din anii 1960, avioanele de luptă retrase, precum F‑100, F‑4 și F‑104, au fost transformate în ținte aeriene pentru antrenamentele cu muniție reală. Versiunile QF‑16 vor înlocui vechile QF‑4 Phantom, oferind un grad superior de realism în testarea armelor împotriva aeronavelor de generația a patra.

Forțele Aeriene ale SUA vor opera până la 210 de unități QF‑16 dintr-o bază situată în Jacksonville (Florida), urmând ca integrarea completă în flotă să aibă loc până în decembrie 2026.

Ce înseamnă proiectul QF-16 pentru Boeing

Acest contract vine într-un moment în care imaginea Boeing este afectată de multiple crize. Producătorul se află sub lupa publicului și a autorităților după prăbușirea unui model 787 Dreamliner operat de Air India, tragedie soldată cu moartea a peste 270 de persoane de la bord și de la sol. A fost primul accident fatal al acestui model de la introducerea sa în 2011.

De asemenea, programul 737 MAX continuă să provoace probleme, după ce două accidente aviatice între 2018 și 2019 au dus la moartea a 346 de persoane. În ianuarie 2024, un incident grav a implicat desprinderea unui panou de ușă în timpul zborului la o aeronavă MAX 9, ceea ce a dus la impunerea de restricții asupra ritmului de producție (limitat la 38 de avioane pe lună de către FAA).

Rezultatul a fost o pierdere de patru miliarde de dolari într-un singur trimestru și o scădere de aproape 35% a acțiunilor Boeing în 2024.  De asemenea, livrările comerciale au fost serios afectate, doar 348 de avioane fiind livrate față de cele 766 vândute de rivalii de la Airbus, mai precizează Interesting Engineering.

Divizia de apărare a Boeing nu este nici ea scutită de probleme. Proiecte precum avionul-tanker KC-46 Pegasus, capsula spațială Starliner și noul Air Force One au fost afectate de întârzieri, deficiențe de calitate și costuri suplimentare de miliarde de dolari. În plus, compania se confruntă cu valuri de plecări din conducere și acuzații grave din partea avertizorilor de integritate.

QF‑16, soluția salvatoare

În acest context, programul QF‑16 reprezintă o soluție salvatoare pentru Boeing. Spre deosebire de proiectele comerciale afectate de scandaluri, conversia F‑16-urilor în drone „Zombie Viper” a progresat constant, primul zbor cu echipaj având loc în 2012, iar prima misiune fără pilot în 2013.

Aceste avioane reconvertite sunt capabile de manevre supersonice cu până la 9 G și pot funcționa atât pilotat, cât și de la distanță. Ele sunt esențiale pentru simularea realistă a amenințărilor în testele cu rachete aer-aer și sol-aer. Boeing va elimina armamentul și radarul original și va instala sisteme de control la distanță și telemetrie pentru a permite operațiuni de testare complexe.

Proiectul QF‑16 oferă producătorului american o șansă importantă de a-și redobândi credibilitatea, cel puțin în sectorul apărării. Cu toate acestea, în condițiile în care compania se confruntă cu întârzieri și probleme cronice la proiecte esențiale precum 777X sau Starliner, drumul către redresare completă rămâne anevoios. Succesul programului QF‑16 poate reprezenta un model de revenire pentru gigantul aerospațial american, dar este doar un pas într-un moment critic al existenței sale.

Alte articole importante
Viitorul AI în România. O perspectivă concretă vine din partea Grupului PPC
Companii
Viitorul AI în România. O perspectivă concretă vine din partea Grupului PPC
Tot mai multe companii locale explorează soluții AI pentru a-și crește eficiența, competitivitatea și capacitatea de inovare pe piețe globale. Puține însă anunță proiecte concrete de anvergură pe plan local. Unul dintre aceste anunțuri a fost făcut la începutul lunii noiembrie de Grupul PPC, la Atena, în cadrul Panelul pentru Cooperare Energetică Transatlantică Interguvernamentală (P-TEC). […]
Piața auto din România, codașa Europei în 2025
Companii
Piața auto din România, codașa Europei în 2025
Piața auto din România a înregistrat în 2025 una dintre cele mai slabe evoluții din Europa, pe fondul unui context economic dificil. Cel mai recent raport ACEA privind înmatriculările de autoturisme noi pe continent dezvăluie că țara noastră este în continuare una dintre puținele piețe unde vânzările de mașini sunt în declin. Piața auto din […]
Românii merg de patru ori mai rar la restaurant și comandă minimul posibil. Meniul zilei devine „salvarea” ieșirilor în oraș
Românii merg de patru ori mai rar la restaurant și comandă minimul posibil. Meniul zilei devine „salvarea” ieșirilor în oraș
Ieșirile la restaurant au încetat să mai fie un obicei spontan. Românii calculează tot mai atent fiecare vizită. Frecvența a scăzut la un sfert față de anii trecuți, iar comanda se rezumă deseori la un singur fel de mâncare. Inflația, scumpirile accelerate și presiunea pe buget schimbă profund comportamentul consumatorilor, care aleg doar restaurantele capabile […]
ANALIZĂ
Ce era lux acum 30 de ani a devenit normalitate: cum a schimbat Europa percepția românilor
Ce era lux acum 30 de ani a devenit normalitate: cum a schimbat Europa percepția românilor
Percepția românilor despre lux s-a transformat radical în ultimele decenii. De la perioada în care o mașină sau o poliță de sănătate erau considerate privilegii rezervate unui grup restrâns, România a ajuns astăzi într-un punct în care protecția financiară și accesul rapid la servicii medicale devin norme firești.  Luxul redefinit în percepția românilor: de la […]
O bancă digitală 100%, fondată de un rus, a devenit cea mai mare din Europa, cu o evaluare de 75 de miliarde de dolari
O bancă digitală 100%, fondată de un rus, a devenit cea mai mare din Europa, cu o evaluare de 75 de miliarde de dolari
Revolut, banca digitală fondată de Nikolai Storonsky, născut în Rusia, a devenit cea mai mare din Europa. Evaluarea companiei a ajuns la 75 de miliarde de dolari în ultima vânzare de acțiuni, conform Bloomberg. Această tranzacție a consolidat statutul fintech-ului ca cel mai valoros startup european, după ce anul trecut era evaluat la 45 de […]
Real Madrid, cel mai bogat club de fotbal, atrage investitori externi
Companii
Real Madrid, cel mai bogat club de fotbal, atrage investitori externi
Clubul Real Madrid intenționează să vândă participații investitorilor pentru a-și consolida poziția financiară. Președintele Real Madrid le propune membrilor asociației care deține clubul („socios”) să fie de acord cu intrarea în acționariat a unui investitor extern. Ar fi o schimbare majoră în modul de finanțare al celui mai bogat club de fotbal din lume Real […]