Bosch, cel mai mare furnizor de componente auto din lume, declanșează un plan drastic de reducere a cheltuielilor. Compania vizează economii anuale de 2,5 miliarde de euro, dar avertizează că restructurările vor aduce inevitabil concedieri suplimentare.
Bosch, gigantul german cu sediul în Gerlingen, lângă Stuttgart, trece printr-o perioadă dificilă. Markus Heyn, șeful diviziei de mobilitate, și Stefan Grosch, directorul resurselor umane, au confirmat într-o serie de interviuri pentru publicațiile Stuttgarter Zeitung și Stuttgarter Nachrichten că grupul va reduce cheltuielile cu 2,5 miliarde de euro pe an.
Măsura vine pe fondul unei crize majore din industria auto, care obligă toți marii jucători să își regândească strategiile. În timp ce primele ajustări au fost deja implementate, conducerea Bosch subliniază că procesul de transformare este abia la început.
„Întreaga industrie trece printr-o transformare substanțială. Trebuie să ne concentrăm pe menținerea competitivității. Primele măsuri au fost adoptate, dar mai avem mult de făcut”, a declarat Markus Heyn.
Reducerea costurilor nu poate fi realizată fără sacrificii. Stefan Grosch a avertizat că noi concedieri sunt inevitabile, deși nu a oferit cifre exacte. Programul de restructurare, început încă din 2023, a vizat în special sectorul de aprovizionare.
Mii de angajați au fost deja disponibilizați, în principal în Germania, dar și în alte regiuni unde Bosch are operațiuni. Grosch a subliniat că obiectivul este reducerea decalajului de costuri până în 2030, pentru a asigura o bază solidă pe termen lung.
Frank Sell, președintele Consiliului angajaților din divizia de aprovizionare, a confirmat că au fost luate măsuri extinse de reducere a cheltuielilor, însă așteaptă mai multe informații concrete de la conducerea companiei.
Problemele Bosch reflectă situația tensionată din întreaga industrie auto europeană. Directorul general al companiei, Stefan Hartung, a atras atenția, în marja Salonului Auto de la Munchen, că presiunile competitive nu se vor diminua nici în 2026.
„Industria va rămâne sub presiune. Ajustările structurale vor continua. Va fi o luptă pentru fiecare cent”, a avertizat Hartung.
Pe lângă scăderea prețurilor și competiția acerbă, producătorii și furnizorii se confruntă și cu bariere comerciale sporite, inclusiv taxele vamale americane. În prezent, Washingtonul aplică tarife de 27,5% pentru importurile de mașini și componente auto din Europa, iar discuțiile pentru reducerea acestora la 15% sunt încă în desfășurare.
Hartung a subliniat că situația rămâne instabilă și că impactul acestor taxe asupra companiei nu poate fi cuantificat încă.
În ciuda problemelor, Bosch estimează o creștere modestă a vânzărilor. Pentru 2025, compania prognozează un avans de aproximativ 2%, de la 90,5 miliarde de euro în 2024. Totuși, oficialii avertizează că este prea devreme pentru o cifră fermă.
La începutul anului, grupul german previziona o creștere de 1% – 3% pentru 2024, ceea ce sugerează că prognozele au fost până acum respectate.