Într-un climat economic marcat de o concurență acerbă și o cerere fluctuantă pentru vehiculele electrice, producătorul chinez BYD a provocat o undă de șoc pe piețele financiare.
Acțiunile companiei au înregistrat o scădere abruptă de până la 8,25%, după anunțul privind noi reduceri semnificative de prețuri pentru o gamă largă de modele cu emisii zero și hibride plug-in (PHEV).
Potrivit reprezentanților BYD, constructorul asiatic va aplica o serie de reduceri substanțiale la 22 dintre modelele sale până la finalul lunii iunie. Printre acestea se numără și popularul hatchback urban Seagull, al cărui preț a fost ajustat cu 20%, până la 55.800 yuani (cca. 6.840 de euro). De asemenea, și sedanul hibrid Seal a suferit o reducere importantă de preț, de 34%, fiind acum disponibil la un preț de 102.800 yuani(cca. 12.600 de euro), relatează Reuters.
Această mișcare face parte dintr-o strategie mai amplă a celor de la BYD de a rămâne competitivi într-o piață suprasaturată, dar totodată instabilă. Producătorul chinez a mai aplicat reduceri în acest an, inclusiv la noile versiuni ale modelelor Han și Tang, lansate cu prețuri cu până la 14,3% mai mici față de generațiile anterioare.
Conform unei analize realizate de Citi, aceste discounturi au dus la o creștere între 30% și 40% a numărului de vizitatori în showroom-urile BYD în weekend-ul 24-25 mai, comparativ cu weekend-ul anterior. Totuși, optimismul consumatorilor nu s-a reflectat și în încrederea investitorilor.
Anunțul BYD a amplificat temerile privind o posibilă escaladare a „războiului prețurilor” în industria auto chineză, determinând scăderi pe linie și pentru alți jucători din sector. Astfel, gigantul Geely a pierdut 3,16% din valoarea acțiunilor, Great Wall Motor a înregistrat o scădere de 1,1%, Li Auto s-a depreciat cu 2,37%, în timp ce acțiunile Xpeng au scăzut cu 1,73%, potrivit CNBC.
Reducerea agresivă a prețurilor vine într-un moment delicat pentru industria vehiculelor electrice din China, care se confruntă cu o încetinire a cererii interne, presiuni din partea exporturilor subvenționate și o supracapacitate de producție. În plus, tensiunile comerciale cu Uniunea Europeană și SUA generează incertitudini suplimentare privind piețele externe, punând presiune pe marjele de profit ale giganților auto.
Pentru BYD, lider incontestabil al pieței chineze de electrice, strategia de a stimula vânzările prin reduceri ar putea menține cota de piață pe termen scurt, dar ridică semne de întrebare privind sustenabilitatea modelului de business într-un mediu global tot mai volatil.