Producătorul chinez de automobile BYD și-a redus estimările de vânzări pentru 2025 cu aproape un milion de vehicule.
Ajustarea survine în contextul încetinirii cererii și al presiunilor economice care afectează sectorul vehiculelor electrice. Compania asiatică se confruntă cu cea mai lentă creştere din ultimii cinci ani și cu alte semne că perioada de expansiune record ar putea să se încheie.
Foto: Shutterstock
BYD și-a redus obiectivul de vânzări pentru acest an cu 16%, până la 4,6 milioane de vehicule, transmite CNBC, care citează două surse apropiate situației. Cel mai mare producător auto din China anunțase în martie că își propune vânzări de 5,5 milioane de vehicule pentru 2025. Cu toate acestea, în interiorul companiei, cifra a fost redusă de mai multe ori în ultimele luni, conform surselor.
Noua țintă a fost comunicată luna trecută în cadrul companiei și către anumiți furnizori, pentru a sprijini planificarea, au precizat sursele, ambele sub protecția anonimatului.
Ținta rămâne supusă modificărilor în funcție de condițiile de piață, au adăugat sursele. Acestea nu au oferit un motiv anume pentru diminuarea țintei de vânzări. Totuși, se pare că BYD resimte presiunea concurenței tot mai mari din partea rivalilor precum Geely Auto și Leapmotor. Săptămâna trecută, producătorul chinez a raportat o scădere de 30% a profitului trimestrial, prima în peste trei ani.
Noua țintă se situează sub previziunile recente ale unor analiști. Spre exemplu, Deutsche Bank estima că BYD va vinde 4,7 milioane de mașini, iar Morningstar prognoza 4,8 milioane de unități. Noua țintă reprezintă totuși o creștere de 7% față de anul trecut. De asemenea, ar marca cea mai lentă creștere anuală de după 2020, când vânzările au scăzut cu 7%.
Perspectivele revizuite reflectă, totodată, presiunile deflaționiste care apasă asupra celei de-a doua economii mondiale. Trebuie spus că cererea internă a fost afectată de o criză prelungită a sectorului imobiliar. În primele opt luni din 2025, BYD a atins doar circa 52% din obiectivul inițial de 5,5 milioane de vehicule, relatează agenția Reuters.
În câțiva ani, BYD s-a transformat dintr-un nou venit pe piața vehiculelor electrice într-unul dintre cei mai importanți producători la nivel mondial. Concret, compania a realizat mare parte din producția intern, ceea ce i-a permis să mențină costurile sub control.
De asemenea, vânzările sale de EV-uri pure și hibride plug-in au crescut de zece ori între 2020 și 2024, până la 4,3 milioane de vehicule. Totalul plasează BYD aproape de General Motors și de Ford în termeni de vânzări globale. În schimb, producția a scăzut pentru a doua lună consecutivă în august, marcând prima contracție lunară consecutivă din ultimii cinci ani.
Cu toate acestea, compania arată acum semne evidente de încetinire, mai ales pe piața din China. Aceasta reprezintă aproape 80% din totalul vânzărilor și se confruntă cu un război al prețurilor intens, care durează de ani de zile. În același timp, BYD a încetinit producția și a amânat extinderea capacității la fabricile sale din China.
Vânzările de mașini accesibile, sub 150.000 de yuani (aproximativ 21.000 de dolari) reprezintă majoritatea vânzărilor pe plan intern. De asemenea, acestea au scăzut cu 9,6% în luna iulie comparativ cu aceeași perioadă din 2024. Comparativ, vânzările Geely în aceeași categorie de preț au crescut cu 90% anual în iulie.