Vânzările Tesla pe anumite piețe europene înregistrează un declin constant, marcând cea de-a opta lună consecutivă de scăderi.
Această evoluție reflectă presiunea tot mai mare din partea concurenței locale și schimbările din preferințele consumatorilor.
Declinul vânzărilor Tesla în acest an pe mai multe piețe europene a continuat și în august, în contextul unei competiții acerbe din partea producătorului chinez BYD și al reacțiilor negative la adresa CEO-ului Elon Musk. Cu toate acestea, Norvegia, Spania și Portugalia au înregistrat creșteri, contracarând această tendință, relatează Reuters.
Una dintre cauzele declinului ar fi faptul că Tesla are o gamă restrânsă și învechită de modele. Americanii nu au mai lansat un nou vehicul de la Model Y, în 2020. În schimb, atât rivalii chinezi, cât și cei tradiționali inovează constant, lansând pe piață noi modele.
Pe piața din Franța, înmatriculările de vehicule noi Tesla au scăzut cu 47,3% în august față de aceeași perioadă din 2024, în timp ce piața auto generală a crescut cu aproape 2,2%, conform datelor publicate luni de ACEA. De asemenea, în Suedia, vânzările mărcii au fost dramatice, – 84%, deși vânzările totale de vehicule electrice au rămas stabile, iar piața auto generală a urcat cu 6%. În sfârșit, în Danemarca, scăderea a fost de 42%, în Olanda de 50%, iar în Italia de 4,4%.
În schimb, Norvegia, acolo unde Tesla are o prezență solidă și unde aproape toate vânzările de mașini noi sunt electrice, a înregistrat o creștere de 21,3% a înmatriculărilor pentru producătorul american. Însă, comparativ, vânzările BYD s-au majorat cu 218%.
După șapte luni de scăderi, în Portugalia, înregistrările Tesla au crescut cu 28,7% în cea de-a opta lună din 2025. În Spania, unde se acordă subvenții pentru vehiculele electrice (EV) de până la 7.000 de euro, vânzările Tesla au urcat cu 161%, până la 1.435, de la 549 în august 2024. Totuși, vânzările BYD au crescut și aici cu peste 400%, ajungând la 1.827 de unități.
În primele opt luni ale anului, vânzările BYD în Spania au înregistrat o creștere uriașă, de 675%, la 14.181 de mașini, în timp ce Tesla a raportat un avans de 11,6%, până la 9.303 vehicule.
„Volumurile dezamăgitoare ale Tesla pot fi parțial atribuite unui mediu de piață mult mai competitiv”, a declarat Matthias Schmidt, analist pe piața auto europeană la Schmidt Automotive.
Acesta a subliniat că afirmația lui Musk, potrivit căreia „nu există probleme cu volumele Tesla pe piața europeană”, în condițiile în care cota sa de piață în Europa de Vest a scăzut la 1,7% în prima jumătate a anului, de la 2,5% în 2024, l-a făcut să pară „delirant”.
La începutul anului, reprezentanții Tesla în Europa au explicat că declinul vânzărilor este cauzat în mare parte de mutarea producției către o versiune revizuită a lui Model Y, care fusese cel mai bine vândut model din Europa în 2023. Livrările au început în iunie în majoritatea țărilor europene, dar în augus,t vânzările SUV-ului electric au scăzut cu 46,5% în Danemarca și cu 87% în Suedia.
Problemele Tesla au fost agravate și de politica lui Elon Musk, care a sprijinit financiar campania prezidențială a lui Donald Trump, iar în Europa a susținut partide de extremă dreapta, ceea ce a generat un val de reacții negative puternice din partea consumatorilor.
Ginny Buckley, CEO al site-ului de consultanță pentru EV-uri Electrifying.com, a declarat că influența lui Musk asupra brandului a devenit „tot mai polarizantă”. Peste jumătate dintre respondenții unui sondaj realizat de această platformă au declarat că Musk îi descurajează să cumpere o Tesla, semnalând că „dominarea Tesla nu mai este garantată”. Potrivit lui Andy Leyland, co-fondator al SC Insights, vânzările au fost afectate și de prețurile scăzute ale mașinilor Tesla second-hand, după ce compania a redus dramatic prețul celor noi în 2023.
Datele Marketcheck, care monitorizează piața vehiculelor rulate din Marea Britanie, arată că vânzările de Tesla second-hand au atins un nivel record în iulie, crescând cu 270%, în timp ce prețul mediu al unui Model Y rulat a scăzut cu 41% în doi ani, atingând un minim istoric.