Delistarea de pe bursă a Zeekr, marca premium din China de vehicule electrice a grupului Geely, generează controverse majore în rândul investitorilor săi inițiali.
Unii dintre aceștia contestă în termeni fermi oferta de 2,2 miliarde de dolari propusă de Geely pentru a transforma Zeekr într-o companie complet privată.
Cinci investitori, nume grele precum Intel Capital, Boyu Capital, Bilibili, CATL și Cathay Fortune, au transmis două scrisori oficiale conducerii Zeekr și unui comitet special format pentru analiza tranzacției. În aceste documente ei susțin că propunerea de delistare evaluează compania mult sub potențialul său real și cer o reevaluare riguroasă, cu implicarea acționarilor minoritari independenți.
Potrivit unor surse citate de Reuters, Zeekr a atras pentru prima dată atenția investitorilor în 2021, atunci când, în urma unei finanțări externe, era evaluat la nouă miliarde de dolari. Doi ani mai târziu, valoarea companiei era estimată deja la 13 miliarde de dolari. Cu toate acestea, listarea la bursa din SUA în 2024 a avut loc la o evaluare de doar 5,5 miliarde de dolari, ceea ce a stârnit uimirea analiștilor.
Oferta actuală a Geely, care plasează valoarea Zeekr în jurul a 6,5 miliarde de dolari, nu este considerată suficientă de către investitorii inițiali, mai ales în contextul în care rivali precum Li Auto, NIO și Xpeng sunt cotați mult mai sus, în ciuda unor performanțe financiare comparabile sau chiar inferioare.
„Oferta nu reflectă poziția dominantă pe care Zeekr o are în segmentul premium al vehiculelor electrice și nici rezultatele solide pe care această marcă le-a obținut recent”, au transmis investitorii.
Intenția Geely de a delista Zeekr de pe bursă vine într-un moment delicat pentru piețele financiare, dar și pentru industria auto chineză, supusă presiunilor din partea cererii interne stagnante și a rivalității globale din segmentul EV. Retragerea este cu atât mai surprinzătoare cu cât a fost anunțată la mai puțin de un an de la listarea în SUA, o decizie care părea să marcheze intrarea Zeekr pe scena internațională.
Planul celor de la Geely prevede reintegrarea completă a mărcii în cadrul Geely Auto, divizia listată în Hong Kong, ambele entități fiind controlate de grupul-mamă Geely Holding, fondat de Eric Li. Această mișcare stârnește îngrijorări și cu privire la alte companii din ecosistemul gigantului asiatic care iau în calcul listări externe, cum ar fi platforma de ride-hailing CaoCao, dar și la stabilitatea unor branduri listate deja, precum Polestar.
Geely oferă în prezent 25,66 de dolari pe acțiune, o primă de 24% față de prețul mediu al lunii de dinaintea anunțului. Totuși, această ofertă este inferioară mediei de 40% observată în delistarea companiilor chineze de pe bursele americane începând din 2023, potrivit LSEG. Într-un semnal de încredere al pieței față de viitorul Zeekr, acțiunile companiei au depășit deja valoarea ofertei, închizând recent la 26,59 de dolari, relatează CnEVPost.
Un purtător de cuvânt de la Geely a precizat că procesul este în curs și că oferta este deocamdată neangajantă, urmând să fie analizată de comitetul special înainte de o decizie definitivă.
Zeekr este considerat „perla coroanei” în portofoliul Geely, având o dinamică de creștere accelerată. Astfel, în primul trimestru din 2025, constructorul asiatic a livrat peste 41.000 de automobile, cu 25% mai mult decât în aceeași perioadă din 2024, depășind în materie de volume livrate Denza, marca premium a BYD.
Disputa actuală dintre investitorii fondatori și Geely nu este doar despre evaluare, ci și despre transparență, guvernanță și încredere într-o industrie în care capitalul extern joacă un rol crucial în susținerea inovației. Pe fundalul tensiunilor geopolitice și al volatilității piețelor, cazul Zeekr devine un test pentru viitorul listărilor companiilor chineze în afara granițelor.