Prima pagină » Cum a făcut FIFA milioane de dolari înainte de a pune în vânzare bilete pentru Cupa Mondială 2026

Cum a făcut FIFA milioane de dolari înainte de a pune în vânzare bilete pentru Cupa Mondială 2026

Cum a făcut FIFA milioane de dolari înainte de a pune în vânzare bilete pentru Cupa Mondială 2026
Cum a făcut FIFA milioane de dolari înainte de a pune în vânzare bilete pentru Cupa Mondială 2026. Foto: Facebook

FIFA a obținut deja milioane de dolari vânzând fanilor „dreptul de a cumpăra” bilete pentru Cupa Mondială 2026, chiar înainte ca acestea să fie puse efectiv în vânzare.

Organizația internațională a păstrat aproape toate detaliile legate de bilete până săptămâna trecută. Atunci a anunțat termenele, etapele loteriei și câteva prețuri. Cu toate acestea, de peste un an, pe platforma FIFA Collect, au fost vândute zeci de mii de tokenuri digitale. Acestea garantează cumpărătorilor posibilitatea de a achiziționa unul sau două bilete la un meci ce urmează să fie stabilit ulterior, scrie NewYorkTimes.

Tokenurile, cheia spre milioane de dolari

Tokenurile au costat sute de dolari. Cei care le-au cumpărat vor avea acces garantat la bilete pentru un anumit meci, într-o secțiune necunoscută. Totuși, trebuie să plătească prețul integral al biletelor, pe care FIFA nu l-a stabilit încă.

Conform site-urilor care urmăresc vânzările FIFA Collect și a datelor furnizate de utilizatori publicației The Athletic, platforma a vândut peste 30.000 de astfel de „Drepturi de cumpărare”. Aceasta a generat mai bine de 10 milioane de dolari.

Un set de date estimează veniturile RTB la peste 20 de milioane. În timp ce altul le plasează la peste 14,3 milioane în vânzări directe și mai mult de 25 milioane incluzând vânzări indirecte sau pachete ce pot conține RTB.

Calcularea exactă a veniturilor este dificilă. Unele tokenuri RTB au fost oferite împreună cu bilete la Club World Cup 2025 sau alte obiecte digitale. Altele au fost obținute prin promoții sau recompense. Totuși, profiturile generate de RTB depășesc probabil 15 milioane de dolari. Toate vânzările de pe FIFA Collect, inclusiv RTB și alte obiecte digitale, au adus aproape 29 milioane de dolari pe piața primară, conform site-ului FIFA Collect Info. Acesta folosește date blockchain publice și API-ul FIFA.

Tokenurile RTB reprezintă, practic, o scurtătură costisitoare către biletele pentru Cupa Mondială 2026. Acestea oferă posibilitatea de a evita loteriile sau cozile digitale de tip first-come-first-served. „Deținerea unui RTB nu include costul biletelor propriu-zise,” clarifică FIFA Collect pe pagina de FAQ. „Oferă doar accesul la posibilitatea de a cumpăra biletele.”

FIFA Collect: de la NFT-uri ieftine la tokenuri scumpe RTB

Tokenurile RTB nu sunt promovate direct pe site-ul principal FIFA. Platforma FIFA Collect a fost lansată în colaborare cu Modex, un furnizor de servicii blockchain. Aceasta este administrată de Modex, dar deținută de FIFA. Într-o sesiune Discord din aprilie cu utilizatorii, un administrator a afirmat:

„Lucrăm foarte strâns cu FIFA. Facem parte din FIFA. Lucrăm îndeaproape cu departamentul FIFA Ticketing și cu conducerea FIFA pentru toate deciziile.” Toate plățile se fac prin blockchain-ul FIFA.

FIFA a promovat platforma ca o cale de a obține bilete pentru Cupa Mondială 2026. „Obțineți dreptul de a cumpăra bilete pentru meciul de deschidere al SUA la #WeAre26 doar pe @fifapluscollect!” a postat contul oficial de Instagram în mai 2024. În ianuarie 2025, un email FIFA avea titlul:

„Deblocați biletele FIFA World Cup 26™ cu cea mai recentă lansare FIFA Collect.”

De la o simplă platformă la milioane

Platforma a fost lansată în 2022 ca FIFA+ Collect. Promitea să fie „accesibilă și incluzivă pentru toți fanii fotbalului”. Inițial, servea o comunitate restrânsă de colecționari pasionați, vânzând pachete de NFT-uri ieftine.

„Era promovată ca un ecosistem digital inovator, de încredere, susținut de FIFA,” a declarat Alann Diaz, utilizator timpuriu, pentru The Athletic.

În 2023, interesul a scăzut, însă în 2024 platforma a revenit cu un nou model. Au fost lansate provocări care încurajau cumpărarea de pachete pentru completarea unor seturi, convertibile în „Right To Buy”. Apoi, RTB au început să fie vândute ca articole individuale sau incluse în pachete ce garantează cel puțin un RTB.

Orașele gazdă ale Cupei Mondiale 2026 și vânzările RTB

Prima lansare de RTB a fost în mai 2024, urmată de altele în toamnă. De exemplu, un pachet de 699 de dolari permitea achiziționarea unui token convertibil în dreptul de a cumpăra două bilete pentru un meci din faza grupelor la Hard Rock Stadium, Miami Gardens, Florida.

Termenii precizau: „Prețul final al biletelor și procesul de achiziție vor fi comunicate separat. Cardul nu oferă bilete gratuite, doar dreptul de a le cumpăra.”

Primăvara și vara 2025, FIFA Collect a lansat pachete noi săptămânal. În iunie, peste 5.000 de pachete RTB au fost vândute. Prețurile au variat între 279 dolari și 3.000 dolari, în funcție de tipul de pachet și meci. În aprilie, mai și iunie, utilizatorii au plătit aproximativ 13 milioane dolari pe piața primară, majoritatea pentru RTB.

Opțiunile speciale ale platformei

De asemenea, au existat opțiuni speciale, precum „Right to Final”. Acesta garantează acces la finala Cupei Mondiale pentru 999 dolari, dacă echipa aleasă, de exemplu SUA, ajungea acolo. Au existat și pachete „Road to Final Glory – Double Edition” pentru două meciuri alese aleatoriu din faza eliminatorie, cu prețuri de până la 1.499 dolari.

Controverse și experiențe ale utilizatorilor

Mulți utilizatori au fost nemulțumiți de lipsa unui calendar clar pentru achiziția biletelor și de prețurile necunoscute ale biletelor. Experiențele anterioare cu Club World Cup au fost criticate. „Procesul de răscumpărare a fost un dezastru,” a scris Jon Heath, utilizator FIFA Collect. Mulți cumpărători au fost limitați la bilete de Categoria 1, deși li se promisese disponibilitatea mai multor categorii.

Pe Discord, comunitatea colecționarilor a exprimat frustrare: „Nu este doar despre conversia RTB, ci despre răspunsuri vagi și promisiuni schimbătoare.” Mulți s-au temut că aceeași problemă se va repeta pentru Cupa Mondială 2026.

Veniturile și destinația lor

Vânzările frecvente RTB au atras revânzători și speculatori. Unele conturi de pe FIFA Collect dețineau peste 100 RTB. Aceste tokenuri puteau fi convertite în bilete. Ele puteau fi revândute cu profit sau vândute direct pe piața secundară FIFA Collect, unde Modex percepe un comision de 5%.

FIFA a declarat: „Prin oferirea de elemente digitale fanilor și experiențe unice, FIFA Collect democratizează accesul la fotbal. Right To Buy este central în această viziune și ajută la o strategie de prețuri corecte.” Platforma a contribuit și la fondul educațional FIFA Global Citizen Education Fund. Acesta a strâns până acum 1,4 milioane dolari.

Veniturile din RTB reprezintă o fracțiune a celor 3 miliarde dolari estimate de FIFA din vânzarea biletelor și pachetelor de ospitalitate pentru Cupa Mondială 2026. Aproximativ 70.000 de bilete vor fi promise prin RTB, adică 1% din cele aproximativ 6 milioane de bilete pentru cele 104 meciuri.

Alte articole importante
„Bărbatul performativ” este noua obsesie TikTok
„Bărbatul performativ” este noua obsesie TikTok
TikTok a lansat un nou trend: bărbatul performativ, un stil satiric de exprimare a masculinității. Fenomenul deschide discuții culturale și psihologice profunde Pe rețelele sociale se discută obsesiv despre „bărbatul performativ”, cel care se împodobește cu însemnele unui stil de viață iluminat, pentru a seduce femei progresiste. Ce îl face atât de fascinant și ridicol […]
Risipa alimentară și fast fashion, vizate de UE
Risipa alimentară și fast fashion, vizate de UE
Risipa alimentară și deșeurile textile trebuie reduse până în 2030. Parlamentul European a adoptat o lege ce impune mai multe măsuri.  Risipa alimentară și fast fashion, obligații clare de la Parlamentul European Marți, Parlamentul European a adoptat definitiv o lege cu impact major asupra mediului și consumului. Textul, negociat deja cu statele membre, prevede obiective […]
Abu Dhabi lansează un AI ieftin contra OpenAI
Tehnologie
Abu Dhabi lansează un AI ieftin contra OpenAI
Universitatea Mohamed bin Zayed din Abu Dhabi a prezentat K2 Think, un model AI de raționament low-cost care vizează rivali precum OpenAI și DeepSeek. Un nou concurent lansat de Abu Dhabi pe scena AI globală Universitatea Mohamed bin Zayed de Inteligență Artificială (MBZUAI) din Abu Dhabi a anunțat marți lansarea unui model inovator de raționament […]
Fabrică nouă Rheinmetall: România face parte din plan
Fabrică nouă Rheinmetall: România face parte din plan
Rheinmetall a inaugurat o nouă fabrică, cea mai mare de obuze de 155 mm din Europa, consolidându-și poziția de lider pe piața de armament. România joacă un rol semnificativ în strategia grupului german, devenind un partener-cheie în planul celui mai mare producător european de echipamente militare. Rheinmetall a deschis o fabrică nouă: România, partener strategic […]
Ultimul client european al Gazprom rupe legătura cu gigantul energetic rus
Ultimul client european al Gazprom rupe legătura cu gigantul energetic rus
Ungaria, ultimul client european al Gazprom cu un volum semnificativ de achiziții, a anunțat un nou contract pe termen lung pentru furnizarea de gaz natural. Ministrul ungar de externe, Peter Szijjarto, a declarat marți că această înțelegere va marca cea mai lungă durată de contract pentru achiziții de gaze din Vest. Astfel, scrie TheMoscowTimes. Contractul […]
Apple a lansat iPhone Air, cel mai subțire telefon creat vreodată
Apple a lansat iPhone Air, cel mai subțire telefon creat vreodată
Apple a lansat iPhone Air, un model foarte subțire, disponibil pe piața de la 999 dolari. Lansare spectaculoasă la Cupertino Lansarea a avut loc la Cupertino, California, în cadrul evenimentului de toamnă pe care Apple îl organizează anual la sediul său. Lansările Apple de la Cupertino, evenimente anuale în care compania își prezintă noile produse, […]