Prima pagină » Cum văd românii inteligența artificială în 2025: oportunitate economică sau risc social

Cum văd românii inteligența artificială în 2025: oportunitate economică sau risc social

Cum văd românii inteligența artificială în 2025: oportunitate economică sau risc social
Fotografii: Shutterstock

Românii consideră inteligența artificială drept o oportunitate majoră pentru economie și societate, însă entuziasmul este dublat de o doză considerabilă de prudență.

Potrivit celui mai recent studiu realizat de RoCoach în parteneriat cu Novel Research, 76% dintre români consideră AI-ul un potențial motor de progres, dar jumătate dintre aceștia menționează și riscurile asociate, mai ales în ceea ce privește piața muncii.

Ce cred românii despre inteligența artificială

Cum văd românii inteligența artificială în 2025: oportunitate economică sau risc social

Mai mult de o treime dintre respondenți (35,7%) se așteaptă ca automatizarea alimentată de AI să ducă în principal la pierderea locurilor de muncă, chiar dacă sunt conștienți că se vor crea și noi tipuri de joburi. Alți 42% anticipează un impact echilibrat, în care dispariția unor meserii va fi compensată de apariția altora. În schimb, doar 11% sunt de părere că AI-ul va genera mai multe locuri de muncă decât va elimina, potrivit studiului RoCoach.

Percepția este influențată de vârstă și de nivelul de educație. Concret, reticența crește odată cu înaintarea în vârstă și este mai accentuată în rândul persoanelor fără studii superioare. Însă, printre cei care utilizează frecvent tehnologia, peste 67% văd în AI o mare oportunitate, față de doar 18,7% dintre cei care nu au folosit niciodată astfel de soluții.

„Cercetarea confirmă că românii nu sunt refractari la schimbare, dar cer echilibru și protecție. Vedem o societate care nu respinge AI-ul, ci caută repere clare pentru a-l integra sănătos în viața profesională. Iar în fața unui fenomen care schimbă paradigme, avem datoria să construim mai mult decât competențe tehnice, avem datoria să cultivăm discernământ, adaptabilitate și leadership uman”, afirmă Mihai Stănescu, fondator RoCoach.

Utilizarea inteligenței artificiale în evaluarea angajaților stârnește rezerve semnificative. Doar 20,2% dintre respondenți sunt de acord ca evaluările profesionale să fie realizate exclusiv de AI, în timp ce 40% acceptă implicarea AI-ului doar alături de o analiză umană. Peste o treime (35%) resping complet evaluarea automată, considerând-o inacceptabilă.

Barometru al încrederii și al educației digitale

În fața acestei tranziții rapide, 64,6% dintre români spun că statul ar trebui să sprijine formarea profesională în domeniul AI, mai ales în industriile strategice (36,9%) ori pentru prevenirea șomajului tehnologic (27,7%). Tinerii cu vârste cuprinse între 18 și 29 de ani sunt cei mai deschiși, iar 45% dintre ei cred că AI-ul poate deveni un pilon strategic al competitivității României și cer politici publice care să stimuleze inovația, investițiile și pregătirea specialiștilor.

Într-un climat social tot mai polarizat, cercetarea semnată de RoCoach și Novel Research evidențiază faptul că AI-ul devine un indicator al gradului de încredere, de educație digitală și de coeziune socială. Diferențele dintre generații, regiuni și niveluri de educație sunt vizibile, iar modul în care România va gestiona această tranziție poate amplifica fie incluziunea, fie excluderea socială.

Prin această inițiativă, RoCoach și Novel Research își propun să deschidă un spațiu de dialog între decidenți, mediul de afaceri și societate, în jurul unui subiect care, în viitorul apropiat, poate genera un impact social fără precedent.

„AI-ul schimbă deja economia și societatea. Studiul nostru arată că România este împărțită între deschidere și teamă, între competență și anxietate digitală. Dacă vrem să navigăm cu succes, avem nevoie de politici coerente și lideri ancorați în realitate, care înțeleg nevoile oamenilor”, subliniază Marian Marcu, Managing Partner Novel Research.

Cercetarea a fost realizată în perioada mai-iunie 2025, pe un eșantion de 800 de persoane active profesional, cu vârste între 18 și 64 de ani, din mediul urban, active profesional și utilizatoare de internet. Metoda utilizată a fost CAWI (Computer Assisted Web Interviews).

Alte articole importante
Tichetul de 50 de lei care îți poate salva factura la curent! Guvernul pregătește o ordonanță pentru ajutorarea persoanelor vulnerabile
Tichetul de 50 de lei care îți poate salva factura la curent! Guvernul pregătește o ordonanță pentru ajutorarea persoanelor vulnerabile
Guvernul a pregătit o nouă măsură menită să sprijine persoanele vulnerabile în fața creșterii costurilor, prin introducerea unui tichet de 50 de lei, menit să aducă un ajutor în gestionarea costurilor de pe factura la curent. Această inițiativă vine ca răspuns la dificultățile financiare generate de majorările tarifelor și urmărește să ofere un ajutor concret […]
Cărucioarele de cumpărături au ajuns să fie tăiate și furate pe bandă rulantă! Ce se întâmplă în magazinele din Europa
Cărucioarele de cumpărături au ajuns să fie tăiate și furate pe bandă rulantă! Ce se întâmplă în magazinele din Europa
În contextul inflației crescute și al prețurilor în continuă urcare, un fenomen surprinzător și tot mai frecvent începe să afecteze magazinele din Europa: cărucioarele de cumpărături dispar sau sunt vandalizate, unele având chiar părți tăiate cu polizoare electrice. Această situație, care pare desprinsă dintr-un film, este reală și tot mai des întâlnită, mai ales în […]
Xiaomi declară război Tesla: noul SUV electric YU7 debutează cun preț mai mic decât Model Y
Companii
Xiaomi declară război Tesla: noul SUV electric YU7 debutează cun preț mai mic decât Model Y
Gigantul chinez Xiaomi își intensifică ofensiva pe piața vehiculelor electrice și lansează cel de-al doilea model cu emisii zero, SUV-ul YU7. Cu un preț de lansare sub cel al competitorului direct, Tesla Model Y, și cu o autonomie impresionantă, noul model chinezesc va încerca să câștige o cotă cât mai mare pe cea mai importantă […]
Campari vinde rivalului său două branduri istorice. 117 milioane de dolari, suma renunțării la Cinzano și Frattina
Companii
Campari vinde rivalului său două branduri istorice. 117 milioane de dolari, suma renunțării la Cinzano și Frattina
Grupul italian Campari a anunțat recent vânzarea a două dintre brandurile sale emblematice, Cinzano și Frattina, către rivalul intern Caffo Group 1915, pentru suma de 100 de milioane de euro (aproximativ 117 milioane de dolari). Această tranzacție marchează o etapă importantă în strategia de restructurare a portofoliului Campari, sub conducerea noului CEO Simon Hunt, care […]
Ecologia, cimitirul start-up-urilor americane: tech-ul climatic din SUA, amenințat de o eventuală administrație Trump 2.0
Ecologia, cimitirul start-up-urilor americane: tech-ul climatic din SUA, amenințat de o eventuală administrație Trump 2.0
Un val de incertitudine lovește sectorul climate tech din Statele Unite: propunerile legislative ale administrației Trump, care vizează eliminarea creditelor fiscale pentru energie verde, este o mișcare care riscă să transforme un ecosistem emergent într-un „cimitir al companiilor”, potrivit investitorilor din domeniu. Ecologia nu mai pare un business rentabil. Sectorul climate tech a resimțit deja […]
Anna Wintour, redactor-șef Vogue, părăsește scena modei cu o avere estimată la 36,5 milioane de lire sterline
Anna Wintour, redactor-șef Vogue, părăsește scena modei cu o avere estimată la 36,5 milioane de lire sterline
După aproape patru decenii în fruntea uneia dintre cele mai influente publicații de modă din lume, Anna Wintour va renunța la poziția de redactor-șef al revistei Vogue SUA, transmite Financial Times. Decizia, anunțată joi, într-o reuniune organizată la redacție, vine în contextul unei reorganizări ample a portofoliului Condé Nast și semnalează o nouă etapă în […]