Egipt schimbă radical regulile de la Piramidele din Giza și investește 30 de milioane de dolari pentru a oferi turiștilor o experiență mult mai atractivă. De la haosul sufocant de altădată, turiștii se bucură acum de un circuit modern cu autobuze curate, expoziții interactive și restaurante cu vedere la monumente vechi de 4.600 de ani. Transformarea promite să ridice Egiptul în topul destinațiilor turistice mondiale.
Ani de zile, o vizită la Piramidele din Giza însemna mai degrabă stres decât admirație: aglomerație, vânzători insistenți și lipsă de infrastructură. Acum, odată cu lansarea oficială a proiectului de modernizare în 3 iulie, lucrurile se schimbă spectaculos. Printr-un parteneriat public-privat între guvernul egiptean și Orascom Pyramids Entertainment, condusă de miliardarul Naguib Sawiris, complexul arheologic a fost transformat într-un spațiu turistic high-end, comparabil cu cele mai mari muzee ale lumii.
Accesul se face printr-o nouă poartă, la 2,5 kilometri de intrarea tradițională. De acolo, turiștii urcă în autobuze tip hop-on hop-off care îi duc rapid la cele trei piramide imense și la faimosul Sfinx. Au fost construite puncte moderne de informare, toalete curate, magazine oficiale de suveniruri și chiar restaurante de top. Khufu’s, localul de lux cu vedere directă spre piramida faraonului cu același nume, a fost deja inclus în clasamentul celor mai bune restaurante din Orientul Mijlociu și Africa de Nord.
Una dintre cele mai mari probleme istorice ale zonei a fost prezența constantă și uneori agresivă a vânzătorilor ambulanți și a călăreților de cămile sau cai. Tactici înșelătoare – cum ar fi solicitarea de bani suplimentari pentru ca animalul să îngenuncheze la finalul călătoriei – au devenit celebre și au ținut turiștii la distanță. Reforma actuală prevede relocarea acestor călăreți într-o zonă dedicată, departe de intrarea principală, pentru a-i proteja pe turiști de presiunile comerciale nedorite.
Amr Gazarin, președintele executiv al Orascom Pyramids Entertainment, admite că procesul nu e încă finalizat, dar măsurile sunt în plină aplicare și vor continua să se înăsprească. „Oamenii se temeau să vină la Piramide din cauza acestor incidente”, a declarat el. Însă noul flux de vizitatori, cu o creștere de 24% doar în aprilie, sugerează că reputația locului începe să se schimbe.
Modernizarea complexului de la Giza este doar o parte a unui plan mai amplu al guvernului egiptean, care vizează dublarea numărului de turiști anuali în următorii zece ani. În paralel cu lansarea noii intrări la Piramide, Egiptul inaugurează și Grand Egyptian Museum, o investiție de un miliard de dolari aflată la doar un kilometru distanță. Cele două proiecte, combinate, ar trebui să propulseze țara în topul destinațiilor globale, la egalitate cu țări ca Grecia sau Italia.
În timp ce doar 2,5 milioane de oameni vizitează anual Piramidele – dintre care doar jumătate sunt străini – Colosseumul din Roma atrage peste 12 milioane. Gazarin consideră această discrepanță „inacceptabilă” și speră ca noile facilități și experiențe să transforme Giza într-un magnet internațional.