Elon Musk a confirmat plecarea din administrația Donald Trump, unde a condus Departamentul pentru Eficiența Guvernamentală (DOGE), o structură creată pentru a reduce cheltuielile federale. Mandatul său a fost marcat de controverse legate de contractele consistente obținute de companiile sale de la statul american, în special SpaceX și Tesla, precum și de acuzații privind favoritismele și manipularea pieței.
Mandatul lui Elon Musk în administrația Trump s-a încheiat cu un bilanț complex: pe de o parte, contracte guvernamentale de miliarde care i-au consolidat poziția financiară și de piață, iar pe de altă parte, controverse privind legalitatea și etica acestor contracte. În timp ce își continuă activitățile în multiple domenii, Musk rămâne o figură influentă și controversată în intersecția dintre afaceri și politică.
În februarie 2025, a apărut informația că Departamentul de Stat intenționa să achiziționeze vehicule Tesla blindate în valoare de 400 de milioane de dolari. Cu toate acestea, ulterior, Departamentul de Stat a anunțat că renunță la planurile de achiziție a vehiculelor Tesla blindate, după ce un document public detaliind contractele federale pentru anul fiscal 2025 a atras atenția publică.
Documentul inițial menționa un contract de 400 de milioane de dolari pentru „Armored Tesla (Production Units)”, dar ulterior, referirea la Tesla a fost eliminată, menționându-se că departamentul va achiziționa „vehicule electrice blindate” (EV), fără a face referire la un nume de marcă.
Departamentul de Stat a clarificat că includerea „Tesla” în document a fost o eroare și că licitația este pusă pe hold, fără planuri de a continua.
Pe de altă parte, SpaceX a fost recompensată cu un contract uriaș de 5,92 miliarde de dolari din partea Pentagonului pentru servicii de lansare spațială legate de securitatea națională, valabil până în 2033. Acest contract include o gamă largă de servicii, de la operațiuni de lansare la studii de integrare și supraveghere a flotei, consolidând poziția SpaceX ca principal furnizor pentru misiunile spațiale militare americane.
Pe termen mai lung, companiile lui Musk au primit peste 18 miliarde de dolari în contracte federale în ultimul deceniu, cu o creștere semnificativă în ultimii ani. De exemplu, contractele SpaceX au crescut de la 1,1 miliarde în 2020 la 3,7 miliarde în 2024, în timp ce Tesla a obținut contracte importante pentru tehnologii energetice și vehicule electrice.
Pe durata mandatului său în DOGE, Musk și-a consolidat situația financiară, beneficiind de aceste contracte guvernamentale majore. Veniturile generate de aceste contracte au contribuit la creșterea cifrei de afaceri a companiilor sale, cu un impact pozitiv asupra profitabilității și valorii de piață.
Într-o postare pe rețeaua X, Musk a mulțumit președintelui Trump pentru oportunitatea de a reduce cheltuielile inutile, menționând că și-a propus inițial să reducă bugetul federal cu 2.000 de miliarde de dolari, ajustând ulterior obiectivul la 1.000 de miliarde.
Atribuirea acestor contracte a fost însoțită de critici dure. Presa americană și analiștii au acuzat Musk și Trump de favoritisme ilegale, cerând anchete oficiale pentru posibile încălcări ale legii privind conflictul de interese. În plus, deciziile luate la Casa Albă au fost considerate responsabile de manipulări pe piața de capital, generând speculații bursiere masive care au afectat stabilitatea piețelor financiare.
Pe lângă implicarea în administrația Trump, Musk a fost criticat de un grup de investitori Tesla care îi cer să dedice cel puțin 40 de ore pe săptămână conducerii companiei, pentru a remedia scăderea vânzărilor și volatilitatea acțiunilor. Aceștia susțin că angajamentele externe ale lui Musk îi distrag atenția de la problemele companiei.
Pe lângă Tesla și SpaceX, Musk conduce sau are roluri de conducere în alte companii precum X (fostul Twitter), xAI și Neuralink, ceea ce îi ocupă un program foarte încărcat. În plus, implicarea sa în DOGE a fost văzută ca o distragere de la problemele Tesla, ceea ce a amplificat nemulțumirile investitorilor.