Ikea explorează posibilitatea de a folosi spații în interiorul magazinelor altor retaileri pentru a ajunge la mai mulți clienți, scrie Financial Times.
Cel mai mare retailer de mobilă din lume plănuiește să deschidă studiouri Ikea pentru planificarea bucătăriilor în 10 magazine Best Buy din Florida și Texas. Parteneriatul cu retailerul american de electronice face parte dintr-un experiment de extindere mai rapidă. a prezenței Ikea decât ar fi posibil doar prin construirea de noi magazine, a declarat Tolga Öncü, manager de retail la Ingka, compania care operează aproape toate magazinele Ikea din lume.
El a adăugat că această colaborare cu Best Buy va aduce Ikea „mai aproape de cât mai mulți oameni” din SUA. Totodată, ar putea fi „încă un element care să accelereze acoperirea companiei, în special în țările mari și mature”.
În ultimii ani, Ikea și-a schimbat modelul de business: a renunțat la formula care i-a adus legenda, respectiv să-i oblige pe clienți să se deplaseze la depozitele din afara orașelor pentru a-și ridica mobila, pe care, ulterior, urmau să și-o asambleze singuri. Acum, compania a deschis magazine în centre urbane și opțiuni de „click and collect”, comenzi online, precum și servicii de livrare și montaj la domiciliu.
Un element central al acestei transformări l-au reprezentat o serie de experimente cu magazine mai mici. Studiouri de planificare și design pentru încăperi individuale, cum ar fi bucătăriile și dormitoarele, puncte de ridicare sau magazine de dimensiuni reduse în locații centrale precum Oxford Street din Londra sau Rue de Rivoli din Paris. Cei mai mulți dintre clienți apreciază comoditatea de a putea face cumpărături, chiar și în pauza de prânz. Unii s-au arătat frustrați, uneori, de lipsa disponibilității anumitor produse.
Ikea / Foto: Unsplash
Ikea încearcă să-și crească cota globală de piață de la nivelul actual de 5,7%. A ales China pentru a testa vânzările pe platforme online terțe. Retailerul cu sediul în Olanda a început să vândă pe Tmall, platforma Alibaba, în 2020. Luna trecută, a adăugat JD.com în China. Öncü a declarat că o cincime dintre noii clienți Ikea din China provin acum de pe Tmall. Cifrele de vânzări din prima săptămână pe JD.com au fost peste așteptări.
„Aceasta este o oportunitate pentru noi, în special în China, de a îmbunătăți și găsi noi modalități de a ajunge la cât mai mulți chinezi”, a spus el.
El a adăugat că nu există planuri pentru utilizarea site-urilor terțe în Statele Unite sau Europa. Parteneriatul cu Best Buy ar putea servi mai degrabă drept model pentru piețele dezvoltate. Cele 10 magazine inițiale se află în ceea ce Ikea numește „zone albe”, unde nu are în prezent nicio ofertă. Adică în Daytona Beach și Lakeland în Florida sau Humble și Mesquite în Texas.
„Este vorba de viteză”, a spus Öncü, explicând avantajul modelului de parteneriat față de deschiderea unor magazine noi.
Best Buy „își făcuse deja temele cu privire la locațiile unde Ikea nu este prezentă”, a adăugat el. „Dacă am începe să căutăm un format mai mic de magazin Ikea în aceleași locații, ar putea dura ani până când suprafețele disponibile ar deveni libere”. Ikea este unul dintre puținii retaileri care încă se extinde. A reușit să utilizeze magazinele mari existente ca centre de procesare pentru comenzile online.
„Unii dintre noi reușesc, alții nu — acesta este stadiul jocului în industria de retail”, a spus Öncü, adăugând că un parteneriat cu Ikea ar putea fi atractiv pentru retailerii care se luptă să atragă consumatori și să-i convingă să facă „vizite fizice în magazinele lor”.