Jack Ma revine la Alibaba, chiar în momentul în care compania accelerează investițiile în inteligența artificială și reia competiția cu JD.com și Meituan. După ani întregi în care a stat deoparte, în contextul represiunii Beijingului asupra marilor firme tehnologice, fondatorul Alibaba își asumă acum un rol activ în stabilirea direcției strategice.
Bloomberg a relatat că în interiorul companiei această revenire a primit numele de cod „Make Alibaba Great Again”.
Retragerea lui Jack Ma din viața publică a început la finalul anului 2020. Totul a pornit după un discurs critic la adresa autorităților de reglementare. Acesta a fost urmat de suspendarea bruscă a ofertei publice inițiale a Ant Group. Acea perioadă a coincis cu un val de sancțiuni împotriva sectorului tehnologic, scrie Yahoo Finance.
În 2021, autoritățile chineze au aplicat o amendă istorică de 18,2 miliarde yuani, echivalentul a 2,7 miliarde dolari, pentru încălcarea normelor antitrust. Aceasta reprezenta cea mai mare parte din totalul de 23,6 miliarde yuani în sancțiuni impuse industriei. Atunci, Alibaba și Meituan au fost acuzate că obligau comercianții să semneze contracte de exclusivitate, iar cele două companii au cumulat 92% din amenzile aplicate în acel an.
Până în 2023, Jack Ma a început să își facă din nou simțită prezența în campusurile Alibaba. El a participat la întâlniri cu executivii companiei. În plus, a cerut rapoarte detaliate despre proiectele de inteligență artificială. De asemenea, a coordonat lansarea unor mișcări strategice majore. Printre acestea se numără un program de subvenții în valoare de 50 miliarde yuani, adică 7 miliarde dolari. Acest program este menit să contracareze expansiunea rapidă a JD.com.
Jack Ma a cerut liderilor de top Eddie Wu, Joe Tsai și Jiang Fan să plaseze în prim-plan investițiile în inteligența artificială și în serviciile de cloud. În februarie, Alibaba a alocat mai mult de 380 miliarde yuani pentru infrastructura AI și cloud, o investiție distribuită pe trei ani. Această strategie a început deja să aducă rezultate vizibile. Veniturile diviziei de cloud au crescut cu 26% într-un singur trimestru, ritm nemaiîntâlnit de ani de zile.
Pe lângă evoluția în zona tehnologică, Alibaba a avut parte și de o revenire spectaculoasă pe piața bursieră. Acțiunile companiei au crescut cu aproape 90% de la începutul anului. Această creștere este mult peste creșterea de 12% a indicelui NYSE Composite. Această evoluție a alimentat încrederea investitorilor și a arătat că strategia promovată de Jack Ma își produce efectele.
Influența lui Jack Ma nu se limitează la tehnologie. El a intervenit și în zona de comerț electronic, după ce cota de piață a companiei scăzuse sub conducerea fostului director general Daniel Zhang. Fondatorul Alibaba a sprijinit o restructurare la nivel de conducere, aducându-l pe Jiang Fan în fruntea unei divizii unificate de comerț. Aceasta include livrările de mâncare, logistica și serviciile de turism. Strategia a început să dea roade: Alibaba deține acum 43% din piața livrărilor de mâncare, apropiindu-se de Meituan, care controlează 47%.
Revenirea lui Jack Ma la Alibaba a coincis cu o schimbare majoră în orientarea companiei. Punând accent pe inteligența artificială, cloud și comerțul electronic, el încearcă să readucă gigantul chinez la poziția dominantă de altădată