Miercuri, 3 septembrie, poliția fiscală a descins într-un magazin pop-up din centrul Vienei, specializat în vânzarea celor populare păpuși Labubu. Autoritățile au descoperit nereguli semnificative ce duc clar spre acuzația de evaziune fiscală, scrie Euronews.
Inspectorii au constat că magazinul nu elibera bonuri fiscale după fiecare vânzare. Mai mult, casa de marcat nu era conectată la registrul fiscal, încălcând astfel normele aplicabile.
În august, magazinul a înregistrat vânzări lunare în jur de 43.000 de euro, sumă care nu a fost raportată către fisc, conform verificărilor făcute de poliție.
De asemenea, poliția suspectează vânzarea unor versiuni falsificate ale păpușilor Labubu, denumite „Lafufu”.
„Vor urma investigații suplimentare în acest sens”, a transmis poliția financiară.
Magazinul poate primi amenzi de mii de euro pentru neregulile fiscale și alte încălcări identificate. Controlul a fost declanșat în urma unei reclamații depuse la autoritatea pieței.
Inspectorii au descoperit și abateri privind legislația muncii. Asistentul de vânzări era cetățean pakistanez fără permis valabil de muncă, conform legii AuslBG.
Înregistrarea sa era pe jumătate de normă, dar nu s-au găsit evidențe privind orele sale de muncă. Managerul și directorul magazinului nu au putut prezenta documentele aferente.
Autoritățile administrative de sector au primit plângeri privind activitatea magazinului. Până acum, s-au aplicat amenzi în valoare de aproximativ 5.000 de euro.
În contextul investigației fiscale și a problemelor legate de casa de marcat, magazinul riscă amenzi și mai mari, de până la 15.000 de euro.
„Nu putem tolera frauda fiscală, indiferent cât de mare sau mică este,” a declarat ministrul finanțelor austriac.
Jucăriile Labubu, caracterizate printr-un design cel puțin ciudat, au cucerit rapid piețele globale datorită rețelelor sociale. Pop Mart International Group a devenit astfel cel mai valoros producător chinez de jucării.
Păpușile se vând în cutii surpriză, cumpărătorul neștiind ce variantă primește. În Europa, Asia și SUA, prețurile variază între 15 și 36 de euro. Noile serii se epuizează rapid, alimentând piața secundară cu prețuri în creștere.
Wang Ning, fondatorul Pop Mart, a văzut o creștere a averii sale la 26,2 miliarde de dolari, o majorare de 243% în 2025. Forbes l-a clasat drept al zecelea cel mai bogat chinez în iunie anul acesta.
Impactul și amploarea fenomenului Labubu sunt astfel deosebit de semnificative atât economic, cât și social, punând în lumină probleme privind fiscalitatea și reglementările privind comerțul cu astfel de produse.