Europa încearcă să își repare infrastructura esențială pentru a putea muta rapid trupe spre Est. Cursa logistică devine decisivă pentru descurajarea Moscovei, deoarece, în acest moment, potrivit estimărilor, deplasarea unei armate din Vest către statele care au graniță cu Ucraina ar dura 45 de zile. Diplomați ai alianței confirmă estimările analiștilor, potrivit cărora, în caz de criză, aproximativ 200.000 de soldați, 1.500 de tancuri și peste 2.500 de vehicule blindate, ar putea traversa Europa. Statele UE au semnalat aproximativ 2.800 de puncte critice de infrastructură, care necesită modernizări urgente.
Generalul american Ben Hodges supraveghea, în 2017, un exercițiu militar în Europa, când s-a produs un incident neașteptat. Vehiculele Bradley au trecut cu viteză printr-o gară poloneză și unele turele s-au agățat de acoperișul peronului și s-au rupt. Nimeni nu a fost rănit, dar pagubele au fost de mii de dolari și au scos toate vehiculele avariate din luptă. Episodul a fost în măsură să pună în lumină fragilitatea infrastructurii europene, devenită o vulnerabilitate strategică într-un moment în care tensiunea crește, scrie Financial Times.
Un deceniu mai târziu, podurile deteriorate și birocrația complicată rămân bariere majore pentru mobilitatea militară europeană. Invazia Rusiei din 2022 pus Franța în dituația de a ocoli Germania. A trimis tancuri spre România pe ruta maritimă, scrie sursa citată. Exemplele arată că reînarmarea nu înseamnă doar achiziția de arme, ci și capacitatea reală de a le deplasa rapid. Transportul trupelor și echipamentelor din vest spre flancul estic al NATO a devenit o prioritate strategică urgentă.
Oficialii europeni estimează că deplasarea unei armate din porturile vestice către statele de la granița cu Rusia sau Ucraina ar dura aproximativ 45 de zile. Obiectivul lor este reducerea intervalului la cinci sau chiar trei zile, o ambiție care implică schimbări logistice masive. Generalul german Alexander Sollfrank afirmă că fiecare element al acestui mecanism trebuie să funcționeze cu precizia unui ceas elvețian. Mesajul transmis Moscovei ar trebui să fie unul clar și credibil, bazat pe pregătire și viteză operațională.
Înainte ca trupele NATO să se poată deplasa, este necesar ca politicul să recunoască iminența unei crize. În 2022, când Rusia aduna trupe la granița Ucrainei, unii lideri occidentali au rămas sceptici în privința intențiilor reale ale Kremlinului. Hodges spune că viteza de decizie este crucială, deoarece mobilizarea și scoaterea muniției din depozite trebuie să înceapă înaintea unei eventuale lovituri ruse. Acordul liderilor europeni cu președintele SUA privind natura amenințării influențează direct reacția NATO și ritmul operațiunilor.
După obținerea aprobării NATO, începe deplasarea trupelor și a echipamentelor către est. Cifrele exacte pentru diverse scenarii sunt clasificate, la fel și rutele planificate, scrie sursa citată. Diplomați ai alianței confirmă, totuși, estimările analiștilor privind aproximativ 200.000 de soldați, 1.500 de tancuri și peste 2.500 de vehicule blindate, care ar putea traversa Europa. Un oficial NATO subliniază că mobilitatea militară depinde de infrastructura capabilă să aducă forțele potrivite în locul potrivit, la momentul potrivit.
Transportul feroviar este vital pentru mișcarea rapidă a unor armate întregi pe distanțe mari. În Rotterdam, doar o mică parte a cheiurilor poate încărca direct echipamente pe trenuri, limitând fluxul operațiunilor. Convoaiele militare se confruntă cu reguli complicate, iar comandanții trebuie să găsească suficiente vagoane plate pentru vehicule de forme și greutăți diferite. Multe drumuri și poduri europene nu mai suportă greutatea tancurilor moderne, iar statele UE au identificat 2.800 de „puncte fierbinți”, care necesită intervenții urgente.
În statele baltice, trenurile încă folosesc ecartamentul rusesc, ceea ce obligă la descărcarea și reîncărcarea soldaților și echipamentelor pe alte garnituri. Proiectul Rail Baltica, de 24 miliarde de euro, integrează regiunea în rețeaua europeană și este conceput pentru transporturi militare supradimensionate. Directorul executiv Marko Kivila spune că alinierea ecartamentului este esențială pentru eficiență și securitate, pentru că transferurile repetate creează blocaje vulnerabile. Transportul din Peninsula Iberică ar întâmpina probleme similare, deoarece Spania și Portugalia folosesc standarde feroviare diferite față de restul continentului.
Rețeaua rutieră necesită și ea investiții majore, mai ales în Germania, aflată în centru geografic și gazdă pentru 37.000 de militari americani. Prăbușirea unui segment de 100 de metri al podului Carola din Dresda a devenit simbolul degradării infrastructurii rutiere germane. În 2022, tancurile Leclerc trimise de Franța spre România au fost respinse de autoritățile germane, deoarece depășeau limitele de greutate. Convoiul a fost redirecționat prin portul Marsilia și transportat apoi spre Alexandroupoli, ceea ce a întârziat operațiunea cu săptămâni.
Statele UE au semnalat aproximativ 2.800 de puncte critice de infrastructură, care necesită modernizări urgente. Bruxelles a redus lista la 500 de proiecte prioritare. Țările NATO, cu excepția Spaniei, au convenit să crească cheltuielile de apărare la 5% din PIB până în 2035, alocând 1,5% pentru infrastructură. În Germania, oficialii din apărare fac presiuni pentru ca rutele vitale să fie incluse în planul de 500 de miliarde de euro dedicat modernizării drumurilor, podurilor și căilor ferate. Mișcarea trupelor prin state care nu sunt în război obligă comandanții să respecte reguli vamale și norme de muncă privind timpul de conducere al șoferilor.
În caz de război declarat, toate aceste obstacole birocratice dispar, dar intervenția ar fi deja tardivă. Oficialii lucrează la un „Schengen militar”, care să armonizeze regulile fragmentate privind deplasarea armatei. Germania, Polonia și Olanda au semnat un acord pentru simplificarea transportului militar transfrontalier între ele. François Kalfon, parlamentar francez, remarcă că același convoi poate întâmpina cerințe diferite în fiecare țară, iar documentele rămân scrise pe hârtie, din motive de securitate cibernetică.
Vehiculele militare, inclusiv cele britanice blindate și camioanele medicale, traversează râul Vistula în exerciții NATO. Guvernele apelează la sectorul privat pentru a accelera modernizarea infrastructurii și pentru a oferi sprijin convoaielor militare pe teritoriul lor. Bundeswehr a semnat un contract de 260 milioane de euro cu Rheinmetall pentru servicii logistice și pentru întreținerea tancurilor. De asemenea, armata germană colaborează cu divizia de transport a Deutsche Bahn pentru susținerea deplasării echipamentelor grele.
Generalul Sollfrank avertizează că diversitatea vehiculelor și a munițiilor face planificarea extrem de dificilă și complicată. Nu se poate anticipa fiecare șurub sau fiecare detaliu, dar se pot pregăti opțiuni și scenarii alternative. O divizie ușoară, cu 15.000 de soldați și 7.500 de vehicule, ar putea necesita până la 200 de trenuri, fiecare cu 42 de vagoane. Organizațiile europene solicită licitații comune și specificații armonizate pentru a încuraja producția vehiculelor grele necesare operațiunilor militare.
Acest efort european amplu poate părea alarmist pentru unii observatori neobișnuiți cu dinamica regională. Sollfrank insistă însă că gândirea scenariilor extreme este esențială pentru descurajare credibilă. NATO are nevoie de planuri clare și de infrastructură pregătită pentru a răspunde rapid oricărei agresiuni, mai scrie Financial Times. Credibilitatea alianței depinde de capacitatea sa de a demonstra că poate reacționa înainte ca o amenințare să devină realitate.