După ce a condus redresarea spectaculoasă a Renault, Luca de Meo va părăsi industria auto pentru a prelua conducerea grupului de lux Kering, proprietarul mărcilor Gucci și Saint Laurent. Mutarea surprinzătoare aduce un executiv din afara industriei modei în centrul unui imperiu aflat într-un moment de criză strategică, comentează Financial Times. Analiștii sunt împărțiți. Unii atrag atenția că există precedente: lideri de la Procter & Gamble sau Henkel au reușit în modă. Alții avertizează că reconstrucția imaginii Gucci, care generează două treimi din profitul Kering, este o sarcină delicată și lentă.
De Meo, în prezent CEO al Renault, urmează să se alăture oficial divizei Kering în septembrie, într-o perioadă în care grupul francez din industria de lux traversează una dintre cele mai dificile perioade din ultimii ani. După o fază de creștere accelerată (2018–2022), alimentată de cererea din China și de succesul general al mărcii Gucci, Kering se confruntă acum cu o scădere abruptă a vânzărilor și a profitului. Titlurile grupului s-au depreciat cu peste 60% în ultimii trei ani, iar venitul operațional s-a înjumătățit în 2024.
Deși neexperimentat în universul luxului, de Meo vine cu o reputație solidă de „specialist infailibil”. În fruntea Renault, a reușit să transforme o companie în declin într-un competitor profitabil, dublându-i capitalizarea bursieră și readucând-o pe profit în doar trei ani. În schimb, provocările de la Kering sunt de altă natură: mai puțin legate de eficiență operațională și mai mult de reinventarea unui brand iconic precum Gucci, afectat de erori strategice, fluctuații creative și pierderea contactului cu consumatorul aspirational.
Luca de Meo va părăsi Renault. Ce urmează pentru Dacia după plecarea acestuia?
Este discutabil dacă instrumentele din arsenalul unui manager auto pot fi aplicate într-un domeniu în care produsul vinde mai degrabă visuri decât specificații tehnice. De Meo a demonstrat competență în reducerea costurilor, în gestionarea lanțurilor de aprovizionare și pentru lansarea modelelor electrice accesibile. Dar va putea el transfera această expertiză într-o industrie unde intangibilul – prestigiul, emoția, storytelling-ul – dictează succesul?
„Când pierzi consumatorul de lux, e nevoie de ani ca să-l recâștigi”, a declarat un bancher francez apropiat de industrie.
De Meo îl înlocuiește pe François-Henri Pinault, moștenitorul imperiului Kering, care va rămâne președinte al consiliului de administrație. Deși Pinault a promis că nu va interfera cu activitatea noului CEO, rămâne de văzut câtă autonomie va avea cu adevărat de Meo într-un grup de familie, unde liniile dintre conducere executivă și influența fondatorilor sunt adesea fluide.
Numirea lui de Meo la Kering poate fi privită ca un pariu curajos sau ca un act disperat. Dacă va reuși să combine disciplina operațională dobândită în industria auto cu sensibilitatea necesară într-un sector definit de aspirații și estetică, ar putea rescrie manualul de conducere a conglomeratelor de lux. Dacă nu, Kering riscă să piardă și mai mult teren într-un ecosistem în care LVMH și Hermès își consolidează hegemonia.