Ziduri somptuase de flori, instalații vegetale de la podea până în tavan, spectacole ale megastarurilor pop. Catering de la Carbone. Gărzi speciale doar pentru tacâmurile placate cu aur folosite în cadrul ceremoniei. Pentru cei mai bogați oameni de pe Pământ, un simplu eveniment de lux a devenit deja ceva sărăcăcios, demn de o pătură modestă. Normalul de astăzi este o „super-nuntă”, comparabilă ca dimensiune cu un mare festival de muzică și, mai ales, cu costuri care ating milioane de dolari, scrie Wall Street Journal.
Istoria reține și alte nunți faimoase, organizate în diverse părți ale globului și intrate, într-un fel sau altul, în conștiința publică. Nunta de trei zile a lui Anant și Radhika Ambani din India, un eveniment care a avut loc anul trecut, a inclus un palat de sticlă construit la comandă și un recital Rihanna. Nunta Sofiei Richie Grainge și a CEO‑ului Atlantic Records, Elliot Grainge, în 2023, s-a desfășurat pe mai multe zile în Antibes, Franța, și a inclus rochii haute couture Chanel și un afterparty cu formația rock Good Charlotte. Când Jeff Bezos și Lauren Sánchez au anunțat că se vor căsători în Veneția și că vor celebra acest eveniment cale de mai multe zile, lumea a început să speculeze că evenimentul ar pute ridica și mai sus ștacheta.
Trendul nunților exorbitante a transformat organizatorii de nunți în adevărați „producători de nunți”, după cum spune Sarah Haywood, care reprezintă un prestator de lux din Londra. Sarah conduce adevărate armate de furnizori pentru a realiza ceea ce cuplurile speră că va fi nu doar cel mai memorabil eveniment din viața lor, ci și din viața oaspeților și, în funcție de notorietatea mirilor, probabil și cel mai memorabil eveniment din istoria Planetei.
„Voiau artificii, apoi au vrut drone”, spune Colin Cowie, un planificator de lux, care a organizat nunți pentru celebrități precum Jennifer Lopez. „Acum, lansezi artificii din drone”, spune ea.
Captură: WSJ
O nuntă de lux de câteva zile, cu 200 de invitați, costă acum aproximativ 4 milioane de dolari, potrivit lui Jamie Simon, director de evenimente la firma de planificare de lux Banana Split, care a adus la viață nunta Grainge. Cowie spune că a lucrat la nunți care au avut pe nota de plată și cifre cu opt zerouri.
Costul include furnizori de elită pentru orice lucru inclus în program, de la caviar la cocktail-hour, până la instalații suspendate de 75.000 $, sunet și iluminare demne de cluburi de noapte. Toți acești furnizori au, la rândul lor, nevoie și ei de furnizori: zona de catering angajează acum stylisti culinari cu notorietate, pentru a se asigura că fiecare dintre creațiile lor culinare este expusă cât mai extravagant și mai artistic. Barmanii apelează la „mixologi” pentru a crea cocktailuri personalizate. Florarii colaborează cu artiști consacrați, care adaugă covoare uriașe de flori, valuri vegetale drapate în materiale prețioase, pentru a crea straturi dramatice. Aproape toți semnează acorduri severe de confidențialitate înainte de începerea lucrărilor, așa că puține detaii devin, apoi, publice.
„Nunțile de lux au devenit teatrale”, spune Preston Bailey, un designer de evenimente care a planificat, la rândul său, nunți faimoase, precum cea a Ivankăi Trump sau nunta de anul trecut a familiei Ambani.
Doar evenimentele de dinaintea ceremoniei propriuzise orgaizate, anul trecut, pentru Anant și Radhika au costat milioane, printre acestea fiind inclusă și o croazieră în Mediterana pentru 1200 de invitați. La care se adaugă mici detalii, cum ar fi covoare de flori de 85.000 de dolari fiecare.
Detaliile despre nunta Bezos‑Sánchez au rămas în mare parte strict secrete, scrie Wall Stret Journal. Cuplul a angajat firma de planificare Lanza & Baucina, un grup discret cu sediul în Londra, care a organizat nunta lui George Clooney în 2014. Bezos se căsătorește, se pare, pe o insulă venețiană. Au existat protestele împotriva cuplului privind utilizarea Veneției pentru eveniment, iar alte manifestații se pare că sunt încă în desfășurare.
O nuntă de lux într-o destinație care, pentru Bezos, este îndepărtată necesită o întreagă armată de organizare. Haywood, din Londra, lucrează cu echipe de până la 500 de persoane pentru evenimentele pe care le planifică.
„Avem 80.000 de tulpini de trandafiri. Îți poți imagina câte persoane sunt necesare pentru a prelucra aceste flori?” a spus ea, luând un apel în timp ce monta o nuntă care urma să se desfășoare undeva, pe lângă Monaco.
Dincolo de forța de muncă necesară pentru amenajare, asistență și servire, Haywood întreține și o echipă de 20 de persoane care au în sarcină mici detalii, precum călcatul rochiilor domnișoarelor de onoare. Ei se ocupă și de VIP‑urile dintr-o familie – asigurându-se, de exemplu, că „bunici au mereu o băutură”.
„Acest tip de client locuiește, de regulă, într-o casă frumoasă. probabi că deține mai multe case complet deservite de diverse categorii de staff, așa că, atunci când vine la noi și organizează o nuntă, cere tot acest nivel de servicii”, a adăugat Haywood.
Captură: WSJ
Clienții, spune Bailey, „speră să le poată arăta oaspeților ceva extravagant, ceva ce nu au mai experimentat niciodată”. Pentru a pune cât de cât în practică acest vis, Bailey a construit structuri de 600.000 $, a închiriat candelabre cu înălțimea de 3 metri și a comandat mobilier personalizat din Egipt. Lucrează, de obicei, cu flori de mătase pentru instalații suspendate, care pot costa între 25.000 și 75.000 $. Decorul pentru nunți necesită, uneori, consilierea unor artiști, cum ar fi experți în draperii, care învelesc pereții și tavanul spațiului în care se va desfășura ceremonia în kilometri de materiale.
„Draperia este elementul central al petrecerii,” a spus Tommy Murphy, artist în draperie la Swag Decor, cu sediul în Orlando. Recent, a lucrat la o nuntă de lux în nordul statului New York, care a avut draperii de 170.000 $. „Nu contează dacă cheltuiești 1 milion pe flori dacă ai pereți urâți”, a adăugat el.
Artiștii specializați în proiecții și lumini îmbracă, de regulă, în imagini 3D întreaga locație în care este organizat un astfel de eveniment.„Sunt imersive,” a spus Ira Levy, designer de lumini de lux, adăugând că astfel de proiecții video costă între 60.000 și 100.000 $. Se pare că un client a comandat recent o hologramă de 500.000 $ a bunicului decedat al miresei, aceasta fiind „oaspetele surpriză” care urmaă să țină discursul de nuntă. „Pentru miliardari, dacă e ceva emoționant, o vor”, a spus Bailey.
Simon spune că Banana Split a colaborat cu chefi celebri, precum Wolfgang Puck și Gordon Ramsay, deși alți clienți preferă să păstreze un meniu casual, cu pui și cartofi prăjiți. La acest nivel, e deja absolut obișnuită colaborarea cu un „stylist alimentar”, pentru a face „meniul să spună o poveste”, a spus Olivier Cheng, caterer din New York. Catering-ul de lux, spune el, poate varia între 750 și 1.000 $/persoană.
Cheng a angajat un stylist alimentar pentru a lucra la o nuntă de lux și a organizat un bufet în stil piață de noapte, cu standuri multiple de mâncare. „Am creat o poveste pornind de la ideea unei piețe de condimente. Am creat o poveste cu sardine”, a spus Cheng. „Oamenii vor mai mult, mult mai mult decât un meniu în trei feluri”.
Super-nunțile includ adesea un entertainer celebru, iar familiile plătesc pentru un headliner, care să interpreteze câteva hituri.
„Rușii au început moda asta”, spune Haywood.
Familii au plătit sume exorbitante pentru artiști precum Paul McCartney, Elton John, Rolling Stones sau Lionel Richie. Justin Bieber ar fi câștigat 10 milioane $ pentru a performa la nunta Ambani, vara trecută, scrie sursa citată. Singurul muzician pe care a refuzat să cânte la o nuntă este Adele, spune Simon.
În rest, artiști cu faimă vin la astfel de evenimente sau DJ‑i cu nume mari, precum Gryffin și Martin Solveig, în cazul cuplurilor care vor ca petrecerea de după nuntă să arate ca un club din Ibiza.
„Chiar și DJ‑ii cer un milion de dolari”, a spus Bailey.
Haywood spune că a observat, totuși, o ușoară scădere a solicitărilor de la familiile americane, probabil pentru că bogătașii din State nu mai sunt așa de încrezători în economie. Ea anticipează că mai multe nunți americane de lux vor migra în străinătate, deoarece tarifele au afectat industria.
„Vrei lux european? Nu are sens să-l imporți. Mai bine te duci direct acolo”, a spus ea.
Haywood spune că e provocator să lucrezi un gen de clienți „unde nimeni nu le spune nu”. Un cuplu i-a cerut, recent, păuni albi, la o nuntă din august în Italia, o cerere pe care nu a putut să o îndeplinească pentru că vara e sezonul în care păunii își schimbă penele, deci păsările ar fi fost fără pene. (Ca să nu mai vorbim de restricțiile zoo legate de gripa aviară.) Mireasa era fixată pe acest detaliu, însă, și Haywood a fost nevoită să o tempereze. „Până la urmă, încerci să le oferi ce vor. Dar trebuie să îi și ghidezi puțin”.
Captură: WSJ
Simon și-a amintit cum a trimis un curier cu jet privat din Londra în Maldive pentru a livra nici mai mult nici mai puțin decât sare de țelină, pentru că cuplul simțea că Bloody Mary‑urile de la nuntă aveau nevoie de acest ingredient.
„Dacă vrei să faci visurile să devină realitate, oricât de triviale ar părea, trebuie să te străduiești”, a spus el, adăugând că rolul lui e să ia în serios toate cererile. „Chiar nu poți să-i spui cuiva cum să-și conducă Rolls‑Royce‑ul”. Există, desigur, și incidente, e care trebuie să le rezolvi raid și creativ. Florile expediate din Olanda pentru o nuntă în Kuweit, de pildă, au rămas blocate la aeroport din cauza unei probleme de vamă. „A fost necesar să trimit pe cineva cu 3.000 sau 4.000 $ cash. În acel moment, ești dispus să faci orice”.
Ruth Minkowitz, organizatoare de evenimente de lux în Italia, spune că nunțile în Veneția, cum ar fi cea a lui Bezos și Sánchez, sunt un tip special de coșmar logistic. Când firma familiei sale, Elite Kosher Events, organizează o nuntă în Veneția, încep pregătirile cu șase zile înainte, în loc de trei.
„Mâncarea, farfuriile, materialele – totul se transportă cu barca”, a spus Minkowitz. „Ai nevoie de mult mai mult personal, doar pentru a căra toate aceste lucruri”.
Minkowitz spune că a lucrat la o nuntă într-un castel istoric din suburbia Romei, unde familia a cerut ca în clădirea veche să fie montată o instalație cu aer condiționat. Minkowitz spune că echipa ei a trebuit să cumpere tensiune de la municipalitatea Romei pentru a se asigura că au energie suficientă.
„Italienii ar fi suportat temperatura”, a spus ea. „Dar a fost necesar să facem frig în castel, în luna iulie. Pentru că americanii vor rece”.