Prima pagină » Pericolul tăcut: Sunetele de avertizare ale mașinilor electrice sunt greu de localizat

Pericolul tăcut: Sunetele de avertizare ale mașinilor electrice sunt greu de localizat

Pericolul tăcut: Sunetele de avertizare ale mașinilor electrice sunt greu de localizat
Group14 atrage 463 de milioane $ pentru producția de baterii EV

Odată cu creșterea semnificativă a numărului de vehicule electrice, sunetele de avertizare ale acestora sunt tot mai greu de perceput la viteze reduse.

Această problemă ridică o serie de semne de întrebare privind eficiența acestor sisteme în asigurarea siguranței pietonilor în mediul urban.

Sunetele de avertizare ale mașinilor electrice pot trece neobservate aglomerația urbană

Pericolul tăcut: Sunetele de avertizare ale mașinilor electrice sunt greu de localizat la viteze mici

Un studiu recent realizat de Universitatea de Tehnologie Chalmers din Suedia atrage atenția asupra limitărilor acustice ale sistemelor de avertizare acustică AVAS (Acoustic Vehicle Alerting Systems). De aceea, cercetarea subliniază necesitatea implementării unor reglementări mai clare privind direcționalitatea semnalelor sonore.

Concepute pentru a semnaliza prezența mașinilor la viteze reduse, aceste sisteme de avertizare reprezintă o preocupare permanentă pentru cercetătorii din sectorul auto. Deși sunt obligatorii prin reglementări internaționale, acestea sunt dificil de identificat și perceput în spațiu, mai ales în condiții reale de trafic.

Cercetarea a analizat capacitatea oamenilor de a identifica direcția din care provin trei tipuri uzuale de semnale sonore AVAS, utilizate de mașinile electrice și de cele hibride. Testele s-au desfășurat în mediu controlat, cu zgomot de fundal urban discret, iar rezultatele au arătat că toate cele trei variante,și anume semnal cu două tonuri, cu mai multe tonuri și unul bazat pe zgomot constant, au fost mult mai greu de localizat decât zgomotul clasic produs de un motor termic, relatează Interesting Engineering.

Leon Müller, doctorand la Departamentul de Arhitectură și Inginerie Civilă al Universității Chalmers, avertizează că normele actuale impun doar ca semnalele AVAS să fie detectabile, fără a lua în calcul aspectul direcțional sau capacitatea oamenilor de a percepe corect numărul și poziția vehiculelor. „Imaginați-vă o parcare aglomerată unde mai multe mașini electrice emit același sunet. Devine foarte ușor să pierzi reperele acustice și, implicit, siguranța”, spune acesta. „Vehiculele electrice aduc un mare plus prin reducerea poluării fonice, dar trebuie să regăsim echilibrul între liniște și siguranță. Dacă pietonii nu pot localiza sursa unui sunet de avertizare, sistemul devine ineficient în momentele critice”, a adăugat Müller.

Condițiile de laborator diferă semnificativ de cele reale

În prezent, legislația din Uniunea Europeană, dar și cele din SUA, China sau Japonia, impun ca vehiculele electrice și hibride să emită un semnal sonor atunci când circulă cu viteză redusă. Această limită este de sub 20 km/h în Europa și sub 30 km/h în Statele Unite. Scopul este acela de a proteja pietonii, care altfel nu ar putea percepe prezența acestor vehicule aproape silențioase în preajma lor. Totuși, reglementările nu impun criterii privind capacitatea acestor sunete de a fi localizate în spațiu sau de a rămâne eficace în condiții urbane reale, aglomerate.

Echipa de cercetători de la universitatea suedeză subliniază faptul că semnalele AVAS sunt adesea testate în laboratoare cu zgomot de fundal minim, în timp ce pe străzi sau în parcări acestea trebuie să concureze cu o multitudine de alte surse de zgomot. „În mediul real, sunetele se suprapun, sunt reflectate de clădiri și absorbite de mulțime. Ce e clar într-un laborator poate deveni ambiguu într-o intersecție aglomerată”, a explicat Kropp.

Studiul a implicat 52 de participanți care au fost supuși unui test auditiv într-o cameră anecoică (încăpere fără ecou), echipată cu 24 de difuzoare dispuse circular în jurul lor. Sunetele au fost redate de la o distanță de 7,5 metri, iar participanții au avut câte 10 secunde pentru a indica direcția din care venea sunetul. Cel mai slab rezultat a fost înregistrat în cazul semnalului cu două tonuri, nici unul dintre participanți nereușind să identifice corect toate sursele.

Diferența esențială dintre zgomotul motoarelor cu ardere internă și semnalele AVAS ține de compoziția sonoră: zgomotele motoarelor conțin pulsații neregulate și o varietate largă de frecvențe, ceea ce le face mai ușor de identificat și direcționat. În schimb, semnalele AVAS sunt monotone și uniforme, ceea ce face ca urechea umană să le distingă mai greu atunci când sunt multiple surse în același timp.

Alte articole importante
ANALIZĂ
Paşaportul românesc urcă spectaculos pe locul 2 în topul celor mai dorite documente pentru antreprenori. Nomad Capitalist: „Este povestea de succes a anului”
Paşaportul românesc urcă spectaculos pe locul 2 în topul celor mai dorite documente pentru antreprenori. Nomad Capitalist: „Este povestea de succes a anului”
Paşaportul românesc urcă spectaculos pe locul 2 în topul celor mai dorite documente pentru antreprenori şi cetăţeni, potrivit clasamentului Nomad Capitalist Passport Index. Este „povestea de succes” a anului după ce a fost, ani de zile, o destinație subestimată din Europa de Est, apreciază experții  firmei de consultanţă fiscală şi imigraţie Nomad Capitalist. Grecia, Irlanda […]
Dispar sau nu banii cash? Cât numerar mai folosesc europenii în prezent
Dispar sau nu banii cash? Cât numerar mai folosesc europenii în prezent
Deși plățile digitale câștigă rapid teren, banii cash nu dispar din Europa, iar numerarul continuă să joace un rol important în viața de zi cu zi a milioane de oameni. Un studiu recent al Băncii Centrale Europene (BCE) arată că utilizarea numerarului este în scădere constantă, însă rămâne profund influențată de cultură, obiceiuri sociale și […]
Cele mai bune 10 cărți de afaceri din 2025. Lecturi esențiale pentru lideri într-o lume a incertitudinii
Companii
Cele mai bune 10 cărți de afaceri din 2025. Lecturi esențiale pentru lideri într-o lume a incertitudinii
Anul 2025 a fost marcat de schimbări rapide, tensiuni geopolitice, transformări tehnologice accelerate și o presiune tot mai mare asupra liderilor de a lua decizii corecte într-un context imprevizibil. În acest peisaj, cărțile de afaceri nu mai sunt doar ghiduri de management, ci instrumente de orientare într-o lume aflată în permanentă mișcare. Lista celor mai […]
Meta va lansa în 2026 noi modele AI pentru imagine, video și text
Companii
Meta va lansa în 2026 noi modele AI pentru imagine, video și text
Meta lucrează la dezvoltarea unei noi generații de modele AI pentru imagine, video și text, care vor fi lansate în 2026. Compania americană își propune să-și consolideze poziția în cursa globală a inteligenței artificiale, mizând pe tehnologii mai avansate, capabile să genereze conținut tot mai realist și complex. Meta își va extinde portofoliul AI cu […]
Care sunt cele mai mari economii ale lumii în funcție de PIB în 2025
Care sunt cele mai mari economii ale lumii în funcție de PIB în 2025
Topul cu cele mai mari economii în funcție de PIB reflectă echilibrul puterii economice globale și ritmul diferit de dezvoltare al țărilor. Această ierarhie evidențiază atât marile puteri consacrate, cât și economiile emergente care câștigă tot mai mult teren pe scena internațională. China domină autoritar clasamentul cu cele mai mari economii din lume. Pe ce […]
RCA sare de 1.000 de euro pentru șoferii din București. De ce Capitala plătește cel mai scump și cine poate reduce nota de plată
RCA sare de 1.000 de euro pentru șoferii din București. De ce Capitala plătește cel mai scump și cine poate reduce nota de plată
Șoferii din București se pregătesc pentru unele dintre cele mai mari tarife RCA din ultimii ani, în condițiile în care calculele oficiale indică prime de peste 5.100 de lei, echivalentul a mai mult de 1.000 de euro, pentru anumite categorii de conducători auto. Diferențele față de restul țării sunt semnificative și ajung, în unele cazuri, […]