Prima pagină » Pericolul tăcut: Sunetele de avertizare ale mașinilor electrice sunt greu de localizat

Pericolul tăcut: Sunetele de avertizare ale mașinilor electrice sunt greu de localizat

Pericolul tăcut: Sunetele de avertizare ale mașinilor electrice sunt greu de localizat
Group14 atrage 463 de milioane $ pentru producția de baterii EV

Odată cu creșterea semnificativă a numărului de vehicule electrice, sunetele de avertizare ale acestora sunt tot mai greu de perceput la viteze reduse.

Această problemă ridică o serie de semne de întrebare privind eficiența acestor sisteme în asigurarea siguranței pietonilor în mediul urban.

Sunetele de avertizare ale mașinilor electrice pot trece neobservate aglomerația urbană

Pericolul tăcut: Sunetele de avertizare ale mașinilor electrice sunt greu de localizat la viteze mici

Un studiu recent realizat de Universitatea de Tehnologie Chalmers din Suedia atrage atenția asupra limitărilor acustice ale sistemelor de avertizare acustică AVAS (Acoustic Vehicle Alerting Systems). De aceea, cercetarea subliniază necesitatea implementării unor reglementări mai clare privind direcționalitatea semnalelor sonore.

Concepute pentru a semnaliza prezența mașinilor la viteze reduse, aceste sisteme de avertizare reprezintă o preocupare permanentă pentru cercetătorii din sectorul auto. Deși sunt obligatorii prin reglementări internaționale, acestea sunt dificil de identificat și perceput în spațiu, mai ales în condiții reale de trafic.

Cercetarea a analizat capacitatea oamenilor de a identifica direcția din care provin trei tipuri uzuale de semnale sonore AVAS, utilizate de mașinile electrice și de cele hibride. Testele s-au desfășurat în mediu controlat, cu zgomot de fundal urban discret, iar rezultatele au arătat că toate cele trei variante,și anume semnal cu două tonuri, cu mai multe tonuri și unul bazat pe zgomot constant, au fost mult mai greu de localizat decât zgomotul clasic produs de un motor termic, relatează Interesting Engineering.

Leon Müller, doctorand la Departamentul de Arhitectură și Inginerie Civilă al Universității Chalmers, avertizează că normele actuale impun doar ca semnalele AVAS să fie detectabile, fără a lua în calcul aspectul direcțional sau capacitatea oamenilor de a percepe corect numărul și poziția vehiculelor. „Imaginați-vă o parcare aglomerată unde mai multe mașini electrice emit același sunet. Devine foarte ușor să pierzi reperele acustice și, implicit, siguranța”, spune acesta. „Vehiculele electrice aduc un mare plus prin reducerea poluării fonice, dar trebuie să regăsim echilibrul între liniște și siguranță. Dacă pietonii nu pot localiza sursa unui sunet de avertizare, sistemul devine ineficient în momentele critice”, a adăugat Müller.

Condițiile de laborator diferă semnificativ de cele reale

În prezent, legislația din Uniunea Europeană, dar și cele din SUA, China sau Japonia, impun ca vehiculele electrice și hibride să emită un semnal sonor atunci când circulă cu viteză redusă. Această limită este de sub 20 km/h în Europa și sub 30 km/h în Statele Unite. Scopul este acela de a proteja pietonii, care altfel nu ar putea percepe prezența acestor vehicule aproape silențioase în preajma lor. Totuși, reglementările nu impun criterii privind capacitatea acestor sunete de a fi localizate în spațiu sau de a rămâne eficace în condiții urbane reale, aglomerate.

Echipa de cercetători de la universitatea suedeză subliniază faptul că semnalele AVAS sunt adesea testate în laboratoare cu zgomot de fundal minim, în timp ce pe străzi sau în parcări acestea trebuie să concureze cu o multitudine de alte surse de zgomot. „În mediul real, sunetele se suprapun, sunt reflectate de clădiri și absorbite de mulțime. Ce e clar într-un laborator poate deveni ambiguu într-o intersecție aglomerată”, a explicat Kropp.

Studiul a implicat 52 de participanți care au fost supuși unui test auditiv într-o cameră anecoică (încăpere fără ecou), echipată cu 24 de difuzoare dispuse circular în jurul lor. Sunetele au fost redate de la o distanță de 7,5 metri, iar participanții au avut câte 10 secunde pentru a indica direcția din care venea sunetul. Cel mai slab rezultat a fost înregistrat în cazul semnalului cu două tonuri, nici unul dintre participanți nereușind să identifice corect toate sursele.

Diferența esențială dintre zgomotul motoarelor cu ardere internă și semnalele AVAS ține de compoziția sonoră: zgomotele motoarelor conțin pulsații neregulate și o varietate largă de frecvențe, ceea ce le face mai ușor de identificat și direcționat. În schimb, semnalele AVAS sunt monotone și uniforme, ceea ce face ca urechea umană să le distingă mai greu atunci când sunt multiple surse în același timp.

Alte articole importante
Tehnologia care propulsează silențios avionul X-59 dincolo de bariera sonică. NASA și Lockheed Martin redefinesc industria aeronautică
Tehnologie
Tehnologia care propulsează silențios avionul X-59 dincolo de bariera sonică. NASA și Lockheed Martin redefinesc industria aeronautică
Avionul experimental X-59, supranumit „avionul silenţios”, a reușit la finalul lunii octombrie primul său zbor supersonic silențios – fără zgomotul asurzitor specific undelor de șoc care dus la interzicerea avioanelor rapide timp de peste 50 de ani. Dar cum funcționează tehnologia dezvoltată de NASA, alături de Lockheed Martin, care promite să redea lumii viteza pierdută […]
ANALIZĂ
De ce să alegi un job remote: beneficii și oportunități
Companii
De ce să alegi un job remote: beneficii și oportunități
Un job remote oferă posibilitatea de a lucra din confortul propriei locuințe sau din orice alt loc cu acces la internet. Pe lângă comoditate, munca de acasă conferă flexibilitate și autonomie angajaților și contribuie la reducerea stresului, economisirea timpului și a banilor, precum și la un echilibru mai bun între viața profesională și cea personală. […]
Companiile AI din SUA au pierdut aproape 1.000 miliarde $
Companii
Companiile AI din SUA au pierdut aproape 1.000 miliarde $
Companiile AI din SUA au pierdut aproape 1.000 de miliarde de dolari din capitalizarea bursieră în ultima săptămână. Pe fondul îngrijorărilor legate de o posibilă „bulă AI”, Nvidia și Microsoft absorb aproximativ jumătate din pierderile înregistrate. Această corecție semnificativă ridică semne de întrebare cu privire la sustenabilitatea boom-ului inteligenței artificiale care a dominat piețele în […]
Orange scumpește tarifele serviciului său mobil complet digital
Companii
Orange scumpește tarifele serviciului său mobil complet digital
Orange, unul dintre cei mai mari operatori de telefonie mobilă din România, va majora tarifele pentru serviciul său digital din decembrie. Decizia a fost luată ca urmare a creșterii costurilor operaționale și a investițiilor în infrastructură. Schimbarea va afecta atât planurile existente, cât și noii abonați. Creștere de tarife la serviciile mobile 100% digitale oferite […]
China relaxează exporturile de pământuri rare și alte materiale
China relaxează exporturile de pământuri rare și alte materiale
China a suspendat unele restricții privind exporturile de pământuri rare, componente pentru baterii de litiu și diamante sintetice industriale. Măsura a intrat în vigoare imediat și va fi valabilă până la 10 noiembrie 2026. Ea marchează un pas important în normalizarea fluxurilor internaționale pentru aceste materiale strategice. China elimină temporar restricțiile asupra exporturilor de pământuri […]
Bulgaria a dezvăluit designul oficial al monedelor sale euro (VIDEO)
Bulgaria a dezvăluit designul oficial al monedelor sale euro (VIDEO)
Bulgaria a dezvăluit designul oficial al monedelor sale euro care vor intra în circulație începând cu 1 ianuarie 2026. Au fost prezentate două videoclipuri informative. Unul prezintă aspectul monedelor, iar celălalt oferă detalii audio-vizuale despre design, specificații tehnice și simbolistica fiecărei monede. Bulgaria dezvăluie monedele euro pe care le va pune în circulație la 1 […]