Prima pagină » Pericolul tăcut: Sunetele de avertizare ale mașinilor electrice sunt greu de localizat

Pericolul tăcut: Sunetele de avertizare ale mașinilor electrice sunt greu de localizat

Pericolul tăcut: Sunetele de avertizare ale mașinilor electrice sunt greu de localizat
Foto: EVbox.com

Odată cu creșterea semnificativă a numărului de vehicule electrice, sunetele de avertizare ale acestora sunt tot mai greu de perceput la viteze reduse.

Această problemă ridică o serie de semne de întrebare privind eficiența acestor sisteme în asigurarea siguranței pietonilor în mediul urban.

Sunetele de avertizare ale mașinilor electrice pot trece neobservate aglomerația urbană

Pericolul tăcut: Sunetele de avertizare ale mașinilor electrice sunt greu de localizat la viteze mici

Un studiu recent realizat de Universitatea de Tehnologie Chalmers din Suedia atrage atenția asupra limitărilor acustice ale sistemelor de avertizare acustică AVAS (Acoustic Vehicle Alerting Systems). De aceea, cercetarea subliniază necesitatea implementării unor reglementări mai clare privind direcționalitatea semnalelor sonore.

Concepute pentru a semnaliza prezența mașinilor la viteze reduse, aceste sisteme de avertizare reprezintă o preocupare permanentă pentru cercetătorii din sectorul auto. Deși sunt obligatorii prin reglementări internaționale, acestea sunt dificil de identificat și perceput în spațiu, mai ales în condiții reale de trafic.

Cercetarea a analizat capacitatea oamenilor de a identifica direcția din care provin trei tipuri uzuale de semnale sonore AVAS, utilizate de mașinile electrice și de cele hibride. Testele s-au desfășurat în mediu controlat, cu zgomot de fundal urban discret, iar rezultatele au arătat că toate cele trei variante,și anume semnal cu două tonuri, cu mai multe tonuri și unul bazat pe zgomot constant, au fost mult mai greu de localizat decât zgomotul clasic produs de un motor termic, relatează Interesting Engineering.

Leon Müller, doctorand la Departamentul de Arhitectură și Inginerie Civilă al Universității Chalmers, avertizează că normele actuale impun doar ca semnalele AVAS să fie detectabile, fără a lua în calcul aspectul direcțional sau capacitatea oamenilor de a percepe corect numărul și poziția vehiculelor. „Imaginați-vă o parcare aglomerată unde mai multe mașini electrice emit același sunet. Devine foarte ușor să pierzi reperele acustice și, implicit, siguranța”, spune acesta. „Vehiculele electrice aduc un mare plus prin reducerea poluării fonice, dar trebuie să regăsim echilibrul între liniște și siguranță. Dacă pietonii nu pot localiza sursa unui sunet de avertizare, sistemul devine ineficient în momentele critice”, a adăugat Müller.

Condițiile de laborator diferă semnificativ de cele reale

În prezent, legislația din Uniunea Europeană, dar și cele din SUA, China sau Japonia, impun ca vehiculele electrice și hibride să emită un semnal sonor atunci când circulă cu viteză redusă. Această limită este de sub 20 km/h în Europa și sub 30 km/h în Statele Unite. Scopul este acela de a proteja pietonii, care altfel nu ar putea percepe prezența acestor vehicule aproape silențioase în preajma lor. Totuși, reglementările nu impun criterii privind capacitatea acestor sunete de a fi localizate în spațiu sau de a rămâne eficace în condiții urbane reale, aglomerate.

Echipa de cercetători de la universitatea suedeză subliniază faptul că semnalele AVAS sunt adesea testate în laboratoare cu zgomot de fundal minim, în timp ce pe străzi sau în parcări acestea trebuie să concureze cu o multitudine de alte surse de zgomot. „În mediul real, sunetele se suprapun, sunt reflectate de clădiri și absorbite de mulțime. Ce e clar într-un laborator poate deveni ambiguu într-o intersecție aglomerată”, a explicat Kropp.

Studiul a implicat 52 de participanți care au fost supuși unui test auditiv într-o cameră anecoică (încăpere fără ecou), echipată cu 24 de difuzoare dispuse circular în jurul lor. Sunetele au fost redate de la o distanță de 7,5 metri, iar participanții au avut câte 10 secunde pentru a indica direcția din care venea sunetul. Cel mai slab rezultat a fost înregistrat în cazul semnalului cu două tonuri, nici unul dintre participanți nereușind să identifice corect toate sursele.

Diferența esențială dintre zgomotul motoarelor cu ardere internă și semnalele AVAS ține de compoziția sonoră: zgomotele motoarelor conțin pulsații neregulate și o varietate largă de frecvențe, ceea ce le face mai ușor de identificat și direcționat. În schimb, semnalele AVAS sunt monotone și uniforme, ceea ce face ca urechea umană să le distingă mai greu atunci când sunt multiple surse în același timp.

Alte articole importante
Un oficial al administrației Trump le recomandă țărilor asiatice o abordare diferită față de UE în reglementarea AI
Tehnologie
Un oficial al administrației Trump le recomandă țărilor asiatice o abordare diferită față de UE în reglementarea AI
Michael Kratsios, consilier pe tehnologie al Casei Albe și fost director al Oficiului pentru Politica Științei și Tehnologiei în administrația Trump, a transmis un mesaj puternic în Coreea de Sud: „Statele asiatice nu ar trebui să copieze modelul european de reglementare a AI, considerat „cel mai restrictiv din lume”. În schimb, SUA promite să sprijine […]
OpenAI vrea să combată dependența emoțională a utilizatorilor: ChatGPT îți va cere pauze și va evita să-ți mai dea sfaturi personale directe
Companii
OpenAI vrea să combată dependența emoțională a utilizatorilor: ChatGPT îți va cere pauze și va evita să-ți mai dea sfaturi personale directe
OpenAI introduce modificări majore pentru a combate dependența emoțională a utilizatorilor de ChatGPT. Începând de luni, chatbotul va recomanda pauze în conversațiile lungi și va evita să ofere sfaturi directe în situații personale, preferând să ghideze utilizatorii prin întrebări și argumente echilibrate. ChatGPT intră în „modul responsabil”: OpenAI vrea să combată dependența emoțională a utilizatorilor […]
Technoference: un fenomen modern cu impact negativ asupra copiilor
Tehnologie
Technoference: un fenomen modern cu impact negativ asupra copiilor
Un nou fenomen, denumit technoference, face ravagii în rândul copiilor cu vârste de sub cinci ani, care sunt cei mai expuși riscurilor generate de utilizarea excesivă a telefoanelor mobile de către părinți. Studiile arată că această interferență constantă poate afecta în mod semnificativ dezvoltarea cognitivă, emoțională și socială a celor mici. Dependența părinților de ecrane […]
Piscina: un business de vară cu simboluri și aventuri, care inspiră și România
Piscina: un business de vară cu simboluri și aventuri, care inspiră și România
Un film popular evocă o fantasmă a imaginarului colectiv pe vreme de vară. E un thriller, iar finalul aduce o crimă. Până acolo, însă, e vorba de perioade de lenevit pe șezlong sub umbreluță, hârjoneală în valuri și stat în mâini sub apă, de rivalități erotice sub soarele verii și multe cine cu pește și […]
Impactul bugetar pentru funeraliile de stat ale lui Ion Iliescu. Cine plătește și cât pentru despărțirea oficială
Analize
Impactul bugetar pentru funeraliile de stat ale lui Ion Iliescu. Cine plătește și cât pentru despărțirea oficială
Funeraliile de stat ale lui Ion Iliescu, primul președinte postcomunist al României, nu sunt doar un moment simbolic de rămas-bun, ci și un eveniment care implică o serie de cheltuieli consistente, suportate din bugetul public, de la organizarea ceremonialului militar și religios, la deplasările oficialilor, asigurarea ordinii publice și costurile logistice. Cine plătește, cât se […]
Cererea pentru lingouri a crescut cu 45% în România – De ce 2025 ar putea fi anul de aur al investițiilor
Cererea pentru lingouri a crescut cu 45% în România – De ce 2025 ar putea fi anul de aur al investițiilor
Aurul devine tot mai mult refugiu sigur pentru investitori în 2025, pe fondul inflației. Doar anul acesta, cererea pentru lingouri a crescut cu 45% în România. Astfel, cu o creștere spectaculoasă și prognoze ce anunță valori record la nivel internațional, specialiștii confirmă că metalul prețios rămâne una dintre cele mai profitabile și sigure opțiuni de […]