Odată cu creșterea semnificativă a numărului de vehicule electrice, sunetele de avertizare ale acestora sunt tot mai greu de perceput la viteze reduse.
Această problemă ridică o serie de semne de întrebare privind eficiența acestor sisteme în asigurarea siguranței pietonilor în mediul urban.
Un studiu recent realizat de Universitatea de Tehnologie Chalmers din Suedia atrage atenția asupra limitărilor acustice ale sistemelor de avertizare acustică AVAS (Acoustic Vehicle Alerting Systems). De aceea, cercetarea subliniază necesitatea implementării unor reglementări mai clare privind direcționalitatea semnalelor sonore.
Concepute pentru a semnaliza prezența mașinilor la viteze reduse, aceste sisteme de avertizare reprezintă o preocupare permanentă pentru cercetătorii din sectorul auto. Deși sunt obligatorii prin reglementări internaționale, acestea sunt dificil de identificat și perceput în spațiu, mai ales în condiții reale de trafic.
Cercetarea a analizat capacitatea oamenilor de a identifica direcția din care provin trei tipuri uzuale de semnale sonore AVAS, utilizate de mașinile electrice și de cele hibride. Testele s-au desfășurat în mediu controlat, cu zgomot de fundal urban discret, iar rezultatele au arătat că toate cele trei variante,și anume semnal cu două tonuri, cu mai multe tonuri și unul bazat pe zgomot constant, au fost mult mai greu de localizat decât zgomotul clasic produs de un motor termic, relatează Interesting Engineering.
Leon Müller, doctorand la Departamentul de Arhitectură și Inginerie Civilă al Universității Chalmers, avertizează că normele actuale impun doar ca semnalele AVAS să fie detectabile, fără a lua în calcul aspectul direcțional sau capacitatea oamenilor de a percepe corect numărul și poziția vehiculelor. „Imaginați-vă o parcare aglomerată unde mai multe mașini electrice emit același sunet. Devine foarte ușor să pierzi reperele acustice și, implicit, siguranța”, spune acesta. „Vehiculele electrice aduc un mare plus prin reducerea poluării fonice, dar trebuie să regăsim echilibrul între liniște și siguranță. Dacă pietonii nu pot localiza sursa unui sunet de avertizare, sistemul devine ineficient în momentele critice”, a adăugat Müller.
În prezent, legislația din Uniunea Europeană, dar și cele din SUA, China sau Japonia, impun ca vehiculele electrice și hibride să emită un semnal sonor atunci când circulă cu viteză redusă. Această limită este de sub 20 km/h în Europa și sub 30 km/h în Statele Unite. Scopul este acela de a proteja pietonii, care altfel nu ar putea percepe prezența acestor vehicule aproape silențioase în preajma lor. Totuși, reglementările nu impun criterii privind capacitatea acestor sunete de a fi localizate în spațiu sau de a rămâne eficace în condiții urbane reale, aglomerate.
Echipa de cercetători de la universitatea suedeză subliniază faptul că semnalele AVAS sunt adesea testate în laboratoare cu zgomot de fundal minim, în timp ce pe străzi sau în parcări acestea trebuie să concureze cu o multitudine de alte surse de zgomot. „În mediul real, sunetele se suprapun, sunt reflectate de clădiri și absorbite de mulțime. Ce e clar într-un laborator poate deveni ambiguu într-o intersecție aglomerată”, a explicat Kropp.
Studiul a implicat 52 de participanți care au fost supuși unui test auditiv într-o cameră anecoică (încăpere fără ecou), echipată cu 24 de difuzoare dispuse circular în jurul lor. Sunetele au fost redate de la o distanță de 7,5 metri, iar participanții au avut câte 10 secunde pentru a indica direcția din care venea sunetul. Cel mai slab rezultat a fost înregistrat în cazul semnalului cu două tonuri, nici unul dintre participanți nereușind să identifice corect toate sursele.
Diferența esențială dintre zgomotul motoarelor cu ardere internă și semnalele AVAS ține de compoziția sonoră: zgomotele motoarelor conțin pulsații neregulate și o varietate largă de frecvențe, ceea ce le face mai ușor de identificat și direcționat. În schimb, semnalele AVAS sunt monotone și uniforme, ceea ce face ca urechea umană să le distingă mai greu atunci când sunt multiple surse în același timp.