Prima pagină » Porturile Europei trebuie să-și „reconsidere securitatea” în fața expansiunii Chinei, avertizează comisarul european pentru Transporturi

Porturile Europei trebuie să-și „reconsidere securitatea” în fața expansiunii Chinei, avertizează comisarul european pentru Transporturi

Porturile Europei trebuie să-și „reconsidere securitatea” în fața expansiunii Chinei, avertizează comisarul european pentru Transporturi
Porturile Europei trebuie să-și “reconsidere securitatea” în fața expansiunii Chinei

Europa este tot mai neliniștită cu privire la prezența chineză în porturile sale. Investițiile chineze, considerate, până nu demult, benigne, sunt văzute acum ca potențiale vulnerabilități strategice. Comisarul european pentru Transporturi, Apostolos Tzitzikostas, a transmis, joi, liderilor din industrie un mesaj clar: porturile Europei trebuie să-și „reconsidere securitatea” și să „analizeze mai atent prezența străină” în perimetrele strategice.

Deși China nu a fost menționată direct în acest discurs oficial, experți din industria internațională de apărare spun că intervenția vizează influența tot mai mare a Beijingului în unele porturi europene importante, cum ar fi Anvers-Bruges, Rotterdam sau Portul Pireu din Grecia.  În prezent, giganții chinezi COSCO și China Merchants, alături de compania Hutchison, din Hong Kong, controlează participații în peste 30 de terminale din Uniunea Europeană.

Cartea albă pentru apărarea europeană recomandă controale stricte asupra participării străine în „infrastructura critică de transport”

Europa privește cu îngrijorare crescândă prezența extinsă a companiilor chineze în porturile sale strategice, iar eventualele măsuri vor veni pe fondul temerilor legate de securitatea infrastructurii critice și în contextul creșterii influenței geopolitice a Beijingului, scrie Politico.

Avertismentul Comisarului european pentru Transporturi este cel mai ferm semnal transmis până acum de Bruxelles, indicând, comentează sursa citată, o schimbare de percepție la Bruxelles: investiții considerate odinioară benigne sunt acum privite ca potențiale vulnerabilități strategice.

Confirmă această ipoteză și Cartea albă pentru apărarea europeană – „Readiness 2030”, prezentată în luna martie, la Bruxelles, care recomandă controale stricte asupra participării străine în „infrastructura critică de transport europeană”. Aceste îngrijorări sunt reflectate și într-un document preliminar al grupului Socialiștilor și Democraților din Parlamentul European, care cere reguli mai dure o dată cu viitoarea revizuire a regulamentului UE privind verificarea investițiilor străine.

Companiile chineze dețin participații în porturile din Anvers-Bruges, Rotterdam sau la Portul Pireu din Grecia

Deși China nu a fost menționată în mod direct în niciunul dintre aceste discursuri, comentează Politico, subtextul este evident. Potrivit lui Simon Van Hoeymissen, cercetător la Institutul Regal Superior de Apărare din Belgia, discursul lui Tzitzikostas face aluzie la influența tot mai mare a Beijingului în unele porturi europene importante, de la Anvers-Bruges și Rotterdam, la Portul Pireu din Grecia.

„Realitatea este clară”, avertizează, la rândul ei, Ana Miguel Pedro, europarlamentar portughez din Partidul Popular European și membru al Intergrupului pentru Mări, Râuri, Insule și Zone de Coastă al Comisiei Europene. „Actori străini, susținuți de state, operează cu un nivel de coordonare și intenție care depășește răspunsul fragmentat al statelor membre UE”, a declarat ea.

COSCO nu se comportă, de fapt, ca un investitor obișnuit, ci răspunde direct Partidului Comunist Chinez. „Prezența tot mai mare a companiilor chineze în porturile europene nu este doar o chestiune economică. Este o vulnerabilitate strategică”, a adăugat Pedro, citată de Politico.

Chinezii de la Hutchison, vecini cu trei obiective strategice în portul polonez Gdynia

Perspectiva este, în parte, împărtășită și de instituțiile europene. Potrivit unui raport recent al Centrului pentru Studii Est-Europene din Varșovia, invazia Rusiei în Ucraina și sprijinul tacit al Chinei pentru Moscova au intensificat temerile legate de securitatea porturilor europene.

Un exemplu concret al complexității acestei teme îl reprezintă Terminalul de Containere Gdynia, din Polonia, unde mutinaționala chineză Hutchison deține o participație de peste 20 de ani. Terminalul este situat în imediata vecinătate a unei baze navale, a unui șantier naval și a sediului forțelor speciale navale poloneze — ceea ce înseamnă că operatorul portuar are acces privilegiat la logistica militară europeană și a NATO.

Guvernul polonez a clasificat terminalul drept infrastructură critică, obligând operatorul să colaboreze strâns cu autoritățile pe probleme de securitate.

Situația s-ar putea schimba. În contextul presiunilor internaționale, în special ca urmare a măsurilor anunțate de președintele american Donald Trump pentru a reduce influența chineză în nodurile logistice globale, Hutchison negociază o vânzare globală de active portuare în valoare de 23 miliarde de dolari, inclusiv 14 terminale europene, către un consorțiu condus de americanii de la BlackRock și Mediterranean Shipping Company. Însă tranzacția a fost blocată în martie, după o intervenție directă a Beijingului, scrie Politico.

Pe acest fundal tensionat, avertismentul europarlamentarei Pedro capătă greutate:

„Dacă o entitate străină neprietenoasă exploatează o vulnerabilitate într-un port european, suntem cu toții expuși,” a spus ea. „În lumea de azi, nu ne mai putem permite să film orbi în domenii strategice, pentru că alții acționează cu limpede și premeditat”.

Alte articole importante
Ce alimente mai putem mânca după apocalipsă? Ghidul supraviețuirii alimentare într-o lume devastată de un dezastru global
Ce alimente mai putem mânca după apocalipsă? Ghidul supraviețuirii alimentare într-o lume devastată de un dezastru global
Imaginați-vă o lume în care civilizația, așa cum o știm, a încetat să mai existe. Un dezastru global – fie că este vorba de un război nuclear, un supervulcan sau un asteroid – a distrus infrastructura agricolă, a blocat soarele și a aruncat omenirea într-o iarnă globală post apocalipsă. Într-un astfel de scenariu, cum ar […]
Un AI îți poate reconstrui fața doar din ADN. Difface sperie lumea științifică
Tehnologie
Un AI îți poate reconstrui fața doar din ADN. Difface sperie lumea științifică
Cercetătorii chinezi au lansat o tehnologie bazată pe AI, capabilă să reconstruiască fața unui om în detalii 3D pornind de la un simplu fragment de ADN. Noul sistem, numit Difface, ar putea transforma criminalistica, medicina și supravegherea și ar putea pune mari semne de întrebare asupra intimității genetice. Difface: AI-ul care recreează fața din informația […]
AI va decide ce reclame vezi pe YouTube și Netflix. Cum se schimbă algoritmul platformelor și cum te afectează?
Tehnologie
AI va decide ce reclame vezi pe YouTube și Netflix. Cum se schimbă algoritmul platformelor și cum te afectează?
Netflix și YouTube introduc formate publicitare noi, bazate pe inteligență artificială. Cele două platforme vor alege momentul exact în care utilizatorii sunt cei mai concentrați pentru a difuza reclamele. Ambele platforme testează tehnologii menite să redefinească modul în care publicitatea apare în conținutul video. Netflix introduce publicitatea integrată în scenă Netflix a prezentat în cadrul […]
Un investitor miliardar american a pus ochii pe conducta TurkStream din Bulgaria
Un investitor miliardar american a pus ochii pe conducta TurkStream din Bulgaria
Elliott Investment Management, fondul de investiții condus de miliardarul american Paul Singer, explorează posibilitatea achiziționării unei participații în mai multe active strategice din infrastructura Bulgariei, inclusiv o extensie importantă a conductei de gaze TurkStream care leagă Rusia de Europa, au relatat BGNES și The Wall Street Journal. Potrivit surselor apropiate tranzacției, Elliott este interesat nu […]
UE impune reguli de disciplină. Șefii din Tech, fortați să tacă și să se îmbrace elegant la întâlnirile care aduc profit
Companii
UE impune reguli de disciplină. Șefii din Tech, fortați să tacă și să se îmbrace elegant la întâlnirile care aduc profit
Un nou set de reguli de conduită a fost impus funcționarilor din Direcția Generală pentru Rețelele de Comunicații, Conținut și Tehnologie (DG CONNECT) din cadrul Comisiei Europene. Documentul stabilește reguli stricte de comportament și ținută pentru participarea la întâlniri de nivel înalt, în contextul intensificării interacțiunilor cu conducerea executivului european. Reguli stricte pentru întâlnirile oficiale: […]
Educația, dusă la un alt nivel. Aplicațiile AI îți pot citi stilul de învățare și îți optimizează modul de prelucrare a informațiilor
Tehnologie
Educația, dusă la un alt nivel. Aplicațiile AI îți pot citi stilul de învățare și îți optimizează modul de prelucrare a informațiilor
Educația intră într-o nouă eră, o dată cu integrarea aplicațiilor de inteligență artificială în activitatea didactică. Profesorii, elevii și părinții descoperă cum aceste instrumente moderne nu doar simplifică învățarea, ci o transformă într-o experiență interactivă și personalizată. Educația digitală prinde contur: de la tabla clasică la lecțiile interactive cu AI Tehnologia reconfigurează profund modul în […]