Prima pagină » Porturile Europei trebuie să-și „reconsidere securitatea” în fața expansiunii Chinei, avertizează comisarul european pentru Transporturi

Porturile Europei trebuie să-și „reconsidere securitatea” în fața expansiunii Chinei, avertizează comisarul european pentru Transporturi

Porturile Europei trebuie să-și „reconsidere securitatea” în fața expansiunii Chinei, avertizează comisarul european pentru Transporturi
Porturile Europei trebuie să-și “reconsidere securitatea” în fața expansiunii Chinei

Europa este tot mai neliniștită cu privire la prezența chineză în porturile sale. Investițiile chineze, considerate, până nu demult, benigne, sunt văzute acum ca potențiale vulnerabilități strategice. Comisarul european pentru Transporturi, Apostolos Tzitzikostas, a transmis, joi, liderilor din industrie un mesaj clar: porturile Europei trebuie să-și „reconsidere securitatea” și să „analizeze mai atent prezența străină” în perimetrele strategice.

Deși China nu a fost menționată direct în acest discurs oficial, experți din industria internațională de apărare spun că intervenția vizează influența tot mai mare a Beijingului în unele porturi europene importante, cum ar fi Anvers-Bruges, Rotterdam sau Portul Pireu din Grecia.  În prezent, giganții chinezi COSCO și China Merchants, alături de compania Hutchison, din Hong Kong, controlează participații în peste 30 de terminale din Uniunea Europeană.

Cartea albă pentru apărarea europeană recomandă controale stricte asupra participării străine în „infrastructura critică de transport”

Europa privește cu îngrijorare crescândă prezența extinsă a companiilor chineze în porturile sale strategice, iar eventualele măsuri vor veni pe fondul temerilor legate de securitatea infrastructurii critice și în contextul creșterii influenței geopolitice a Beijingului, scrie Politico.

Avertismentul Comisarului european pentru Transporturi este cel mai ferm semnal transmis până acum de Bruxelles, indicând, comentează sursa citată, o schimbare de percepție la Bruxelles: investiții considerate odinioară benigne sunt acum privite ca potențiale vulnerabilități strategice.

Confirmă această ipoteză și Cartea albă pentru apărarea europeană – „Readiness 2030”, prezentată în luna martie, la Bruxelles, care recomandă controale stricte asupra participării străine în „infrastructura critică de transport europeană”. Aceste îngrijorări sunt reflectate și într-un document preliminar al grupului Socialiștilor și Democraților din Parlamentul European, care cere reguli mai dure o dată cu viitoarea revizuire a regulamentului UE privind verificarea investițiilor străine.

Companiile chineze dețin participații în porturile din Anvers-Bruges, Rotterdam sau la Portul Pireu din Grecia

Deși China nu a fost menționată în mod direct în niciunul dintre aceste discursuri, comentează Politico, subtextul este evident. Potrivit lui Simon Van Hoeymissen, cercetător la Institutul Regal Superior de Apărare din Belgia, discursul lui Tzitzikostas face aluzie la influența tot mai mare a Beijingului în unele porturi europene importante, de la Anvers-Bruges și Rotterdam, la Portul Pireu din Grecia.

„Realitatea este clară”, avertizează, la rândul ei, Ana Miguel Pedro, europarlamentar portughez din Partidul Popular European și membru al Intergrupului pentru Mări, Râuri, Insule și Zone de Coastă al Comisiei Europene. „Actori străini, susținuți de state, operează cu un nivel de coordonare și intenție care depășește răspunsul fragmentat al statelor membre UE”, a declarat ea.

COSCO nu se comportă, de fapt, ca un investitor obișnuit, ci răspunde direct Partidului Comunist Chinez. „Prezența tot mai mare a companiilor chineze în porturile europene nu este doar o chestiune economică. Este o vulnerabilitate strategică”, a adăugat Pedro, citată de Politico.

Chinezii de la Hutchison, vecini cu trei obiective strategice în portul polonez Gdynia

Perspectiva este, în parte, împărtășită și de instituțiile europene. Potrivit unui raport recent al Centrului pentru Studii Est-Europene din Varșovia, invazia Rusiei în Ucraina și sprijinul tacit al Chinei pentru Moscova au intensificat temerile legate de securitatea porturilor europene.

Un exemplu concret al complexității acestei teme îl reprezintă Terminalul de Containere Gdynia, din Polonia, unde mutinaționala chineză Hutchison deține o participație de peste 20 de ani. Terminalul este situat în imediata vecinătate a unei baze navale, a unui șantier naval și a sediului forțelor speciale navale poloneze — ceea ce înseamnă că operatorul portuar are acces privilegiat la logistica militară europeană și a NATO.

Guvernul polonez a clasificat terminalul drept infrastructură critică, obligând operatorul să colaboreze strâns cu autoritățile pe probleme de securitate.

Situația s-ar putea schimba. În contextul presiunilor internaționale, în special ca urmare a măsurilor anunțate de președintele american Donald Trump pentru a reduce influența chineză în nodurile logistice globale, Hutchison negociază o vânzare globală de active portuare în valoare de 23 miliarde de dolari, inclusiv 14 terminale europene, către un consorțiu condus de americanii de la BlackRock și Mediterranean Shipping Company. Însă tranzacția a fost blocată în martie, după o intervenție directă a Beijingului, scrie Politico.

Pe acest fundal tensionat, avertismentul europarlamentarei Pedro capătă greutate:

„Dacă o entitate străină neprietenoasă exploatează o vulnerabilitate într-un port european, suntem cu toții expuși,” a spus ea. „În lumea de azi, nu ne mai putem permite să film orbi în domenii strategice, pentru că alții acționează cu limpede și premeditat”.

Alte articole importante
Germania bate toate recordurile la împrumuturi în 2026: 512 miliarde de euro din titluri de stat într-un singur an
Germania bate toate recordurile la împrumuturi în 2026: 512 miliarde de euro din titluri de stat într-un singur an
Germania pregătește o mișcare fără precedent pe piețele financiare internaționale, anunțând că în anul 2026 va atrage împrumuturi în valoare totală de 512 miliarde de euro prin emiterea de titluri de stat. Este cel mai mare volum de finanțare din istoria recentă a statului german și marchează o schimbare majoră de strategie fiscală într-un context […]
Cele mai active țări în brevetarea tehnologiilor cuantice
Tehnologie
Cele mai active țări în brevetarea tehnologiilor cuantice
Germania, Marea Britanie și Franța sunt cele mai active țări în brevetarea tehnologiilor cuantice, tehnologii emergente cu un potențial promițător. Identificarea acestora oferă o perspectivă asupra locului unde Europa se poziționează în această cursă strategică și capacității lor de a transforma cercetarea în avantaje competitive. Germania, Marea Britanie și Franța sunt cele mai active țări […]
Google lansează noua versiune Gemini 3 Flash a modelului său AI (VIDEO)
Tehnologie
Google lansează noua versiune Gemini 3 Flash a modelului său AI (VIDEO)
Gigantul tech Google își extinde portofoliul de modele AI prin lansarea Gemini 3 Flash, o versiune optimizată a lui Gemini 3 Pro. Noul model oferă performanțe ridicate cu un consum mai redus de resurse și este gândit pentru aplicații care necesită răspunsuri rapide și costuri operaționale mai mici. Gemini 3 Flash, noul model AI de […]
Ce „job”-uri au căutat românii în 2025? Pentru care crește interesul?
Analize
Ce „job”-uri au căutat românii în 2025? Pentru care crește interesul?
Piața muncii din România a fost extrem de activă în 2025, cu peste 24 de milioane de căutări de locuri de muncă realizate pe platforma eJobs.ro. Analiza interogărilor după cuvinte cheie arată un clasament clar al preferințelor candidaților, cu un lider detașat, dar și cu surprize venite din domenii foarte diferite, de la transport și […]
Construcțiile au accelerat în 2025: lucrările au crescut cu peste 10% în primele zece luni ale anului
Construcțiile au accelerat în 2025: lucrările au crescut cu peste 10% în primele zece luni ale anului
Volumul lucrărilor de construcții din România a înregistrat o creștere semnificativă în primele zece luni din 2025, confirmând revenirea unuia dintre cele mai importante sectoare ale economiei. Datele publicate de Institutul Național de Statistică (INS) arată un avans de 10% ca serie brută, comparativ cu aceeași perioadă din 2024, și de 9,7% ca serie ajustată […]
ANALIZĂ
Scheme Ponzi și bule financiare: riscurile din spatele AI
Tehnologie
Scheme Ponzi și bule financiare: riscurile din spatele AI
Entuziasmul din jurul AI a reaprins vechi temeri legate de apariția unor scheme Ponzi și bule financiare, mascate de promisiuni tehnologice. Mulți investitori se întreabă dacă nu cumva trăim într-o bulă a inteligenței artificiale. Alții merg și mai departe și se întreabă pur și simplu „până când?”. Cu toate acestea, bula continuă să se umfle, […]