Prima pagină » Porturile Europei trebuie să-și „reconsidere securitatea” în fața expansiunii Chinei, avertizează comisarul european pentru Transporturi

Porturile Europei trebuie să-și „reconsidere securitatea” în fața expansiunii Chinei, avertizează comisarul european pentru Transporturi

Porturile Europei trebuie să-și „reconsidere securitatea” în fața expansiunii Chinei, avertizează comisarul european pentru Transporturi
Porturile Europei trebuie să-și “reconsidere securitatea” în fața expansiunii Chinei

Europa este tot mai neliniștită cu privire la prezența chineză în porturile sale. Investițiile chineze, considerate, până nu demult, benigne, sunt văzute acum ca potențiale vulnerabilități strategice. Comisarul european pentru Transporturi, Apostolos Tzitzikostas, a transmis, joi, liderilor din industrie un mesaj clar: porturile Europei trebuie să-și „reconsidere securitatea” și să „analizeze mai atent prezența străină” în perimetrele strategice.

Deși China nu a fost menționată direct în acest discurs oficial, experți din industria internațională de apărare spun că intervenția vizează influența tot mai mare a Beijingului în unele porturi europene importante, cum ar fi Anvers-Bruges, Rotterdam sau Portul Pireu din Grecia.  În prezent, giganții chinezi COSCO și China Merchants, alături de compania Hutchison, din Hong Kong, controlează participații în peste 30 de terminale din Uniunea Europeană.

Cartea albă pentru apărarea europeană recomandă controale stricte asupra participării străine în „infrastructura critică de transport”

Europa privește cu îngrijorare crescândă prezența extinsă a companiilor chineze în porturile sale strategice, iar eventualele măsuri vor veni pe fondul temerilor legate de securitatea infrastructurii critice și în contextul creșterii influenței geopolitice a Beijingului, scrie Politico.

Avertismentul Comisarului european pentru Transporturi este cel mai ferm semnal transmis până acum de Bruxelles, indicând, comentează sursa citată, o schimbare de percepție la Bruxelles: investiții considerate odinioară benigne sunt acum privite ca potențiale vulnerabilități strategice.

Confirmă această ipoteză și Cartea albă pentru apărarea europeană – „Readiness 2030”, prezentată în luna martie, la Bruxelles, care recomandă controale stricte asupra participării străine în „infrastructura critică de transport europeană”. Aceste îngrijorări sunt reflectate și într-un document preliminar al grupului Socialiștilor și Democraților din Parlamentul European, care cere reguli mai dure o dată cu viitoarea revizuire a regulamentului UE privind verificarea investițiilor străine.

Companiile chineze dețin participații în porturile din Anvers-Bruges, Rotterdam sau la Portul Pireu din Grecia

Deși China nu a fost menționată în mod direct în niciunul dintre aceste discursuri, comentează Politico, subtextul este evident. Potrivit lui Simon Van Hoeymissen, cercetător la Institutul Regal Superior de Apărare din Belgia, discursul lui Tzitzikostas face aluzie la influența tot mai mare a Beijingului în unele porturi europene importante, de la Anvers-Bruges și Rotterdam, la Portul Pireu din Grecia.

„Realitatea este clară”, avertizează, la rândul ei, Ana Miguel Pedro, europarlamentar portughez din Partidul Popular European și membru al Intergrupului pentru Mări, Râuri, Insule și Zone de Coastă al Comisiei Europene. „Actori străini, susținuți de state, operează cu un nivel de coordonare și intenție care depășește răspunsul fragmentat al statelor membre UE”, a declarat ea.

COSCO nu se comportă, de fapt, ca un investitor obișnuit, ci răspunde direct Partidului Comunist Chinez. „Prezența tot mai mare a companiilor chineze în porturile europene nu este doar o chestiune economică. Este o vulnerabilitate strategică”, a adăugat Pedro, citată de Politico.

Chinezii de la Hutchison, vecini cu trei obiective strategice în portul polonez Gdynia

Perspectiva este, în parte, împărtășită și de instituțiile europene. Potrivit unui raport recent al Centrului pentru Studii Est-Europene din Varșovia, invazia Rusiei în Ucraina și sprijinul tacit al Chinei pentru Moscova au intensificat temerile legate de securitatea porturilor europene.

Un exemplu concret al complexității acestei teme îl reprezintă Terminalul de Containere Gdynia, din Polonia, unde mutinaționala chineză Hutchison deține o participație de peste 20 de ani. Terminalul este situat în imediata vecinătate a unei baze navale, a unui șantier naval și a sediului forțelor speciale navale poloneze — ceea ce înseamnă că operatorul portuar are acces privilegiat la logistica militară europeană și a NATO.

Guvernul polonez a clasificat terminalul drept infrastructură critică, obligând operatorul să colaboreze strâns cu autoritățile pe probleme de securitate.

Situația s-ar putea schimba. În contextul presiunilor internaționale, în special ca urmare a măsurilor anunțate de președintele american Donald Trump pentru a reduce influența chineză în nodurile logistice globale, Hutchison negociază o vânzare globală de active portuare în valoare de 23 miliarde de dolari, inclusiv 14 terminale europene, către un consorțiu condus de americanii de la BlackRock și Mediterranean Shipping Company. Însă tranzacția a fost blocată în martie, după o intervenție directă a Beijingului, scrie Politico.

Pe acest fundal tensionat, avertismentul europarlamentarei Pedro capătă greutate:

„Dacă o entitate străină neprietenoasă exploatează o vulnerabilitate într-un port european, suntem cu toții expuși,” a spus ea. „În lumea de azi, nu ne mai putem permite să film orbi în domenii strategice, pentru că alții acționează cu limpede și premeditat”.

Alte articole importante
ANALIZĂ
Populația lumii, împărțită pe generații. Ce grupă de vârstă domină acum planeta
Populația lumii, împărțită pe generații. Ce grupă de vârstă domină acum planeta
Populația lumii a ajuns, în decembrie 2024, la 8,2 miliarde de oameni. Pentru prima dată în istorie, aproape jumătate dintre toți locuitorii planetei fac parte din Generația Z și Generația Alfa, ambele crescute în era digitală.  Distribuția generațiilor arată o schimbare radicală a structurii demografice globale. Această schimbare este indicată de datele furnizate de We […]
Piața auto second hand din România, printre cele mai înșelătoare din Europa: kilometraj fals și daune nedeclarate
Companii
Piața auto second hand din România, printre cele mai înșelătoare din Europa: kilometraj fals și daune nedeclarate
România se află printre țările europene cu cele mai multe nereguli în piața auto second-hand. Kilometrajele falsificate, accidentele nedeclarate și reparațiile făcute „la negru” sunt practici extrem de comune. Acest lucru pune din ce în ce mai mult în pericol cumpărătorii și compromit siguranța rutieră. Piața auto second hand din România, în topul țărilor cu […]
Aeroportul Otopeni deschide un nou salon de business și modernizează complet salonul Dacia
Aeroportul Otopeni deschide un nou salon de business și modernizează complet salonul Dacia
Aeroportul Internațional „Henri Coandă” din București intră într-o nouă etapă de modernizare. Pasagerii care zboară din zona Schengen vor avea parte, în curând, de o experiență premium. Este vorba de un nou salon de business, amenajat în zona porții 57, și reamenajarea completă a cunoscutului salon Dacia.  Un nou spațiu exclusivist pentru pasagerii Schengen Compania […]
Blocaj total în conturi. Clienții First Bank, furioși că nu mai au acces la bani, după fuziunea cu Intesa Sanpaolo
Blocaj total în conturi. Clienții First Bank, furioși că nu mai au acces la bani, după fuziunea cu Intesa Sanpaolo
Fuziunea First Bank cu Intesa San Paolo a intrat în vigoare la 31 octombrie 2025, după aprobarea oficială de către Banca Națională a României și Registrul Comerțului. Din această dată, banca americană a încetat să mai existe în România, fiind complet absorbită de Intesa Sanpaolo Bank România. Trecerea lasă mii de clienți fără acces la […]
JP Morgan a avertizat SUA cu privire la tranzacții de 1 miliard de dolari legate de Epstein, provenite posibil din traficul de persoane
JP Morgan a avertizat SUA cu privire la tranzacții de 1 miliard de dolari legate de Epstein, provenite posibil din traficul de persoane
JP Morgan a avertizat guvernul SUA asupra unor tranzacții legate de Jeffrey Epstein, posibil conectate la trafic de persoane. Cea mai mare bancă americană a depus un raport de activitate suspectă (SAR) în 2019, la câteva săptămâni după moartea lui Epstein în închisoarea din New York, scrie TheGuardian. Raportul a menționat transferuri către bănci rusești […]
Rusia se împrumută în yuani chinezești pentru prima dată în istoria sa, pentru a acoperi deficitul bugetar
Rusia se împrumută în yuani chinezești pentru prima dată în istoria sa, pentru a acoperi deficitul bugetar
Guvernul rus a decis să apeleze la împrumuturi în yuani chinezești pentru a acoperi un gol bugetar tot mai mare. Este prima dată când Rusia recurge la acest fel de mecanism financiar, într-un context economic complicat, marcat de sancțiuni și scăderea veniturilor din energie. Emisiune de obligațiuni în yuani chinezești pentru piața internă Ministerul rus […]