Prima pagină » Porturile Europei trebuie să-și „reconsidere securitatea” în fața expansiunii Chinei, avertizează comisarul european pentru Transporturi

Porturile Europei trebuie să-și „reconsidere securitatea” în fața expansiunii Chinei, avertizează comisarul european pentru Transporturi

Porturile Europei trebuie să-și „reconsidere securitatea” în fața expansiunii Chinei, avertizează comisarul european pentru Transporturi
Porturile Europei trebuie să-și “reconsidere securitatea” în fața expansiunii Chinei

Europa este tot mai neliniștită cu privire la prezența chineză în porturile sale. Investițiile chineze, considerate, până nu demult, benigne, sunt văzute acum ca potențiale vulnerabilități strategice. Comisarul european pentru Transporturi, Apostolos Tzitzikostas, a transmis, joi, liderilor din industrie un mesaj clar: porturile Europei trebuie să-și „reconsidere securitatea” și să „analizeze mai atent prezența străină” în perimetrele strategice.

Deși China nu a fost menționată direct în acest discurs oficial, experți din industria internațională de apărare spun că intervenția vizează influența tot mai mare a Beijingului în unele porturi europene importante, cum ar fi Anvers-Bruges, Rotterdam sau Portul Pireu din Grecia.  În prezent, giganții chinezi COSCO și China Merchants, alături de compania Hutchison, din Hong Kong, controlează participații în peste 30 de terminale din Uniunea Europeană.

Cartea albă pentru apărarea europeană recomandă controale stricte asupra participării străine în „infrastructura critică de transport”

Europa privește cu îngrijorare crescândă prezența extinsă a companiilor chineze în porturile sale strategice, iar eventualele măsuri vor veni pe fondul temerilor legate de securitatea infrastructurii critice și în contextul creșterii influenței geopolitice a Beijingului, scrie Politico.

Avertismentul Comisarului european pentru Transporturi este cel mai ferm semnal transmis până acum de Bruxelles, indicând, comentează sursa citată, o schimbare de percepție la Bruxelles: investiții considerate odinioară benigne sunt acum privite ca potențiale vulnerabilități strategice.

Confirmă această ipoteză și Cartea albă pentru apărarea europeană – „Readiness 2030”, prezentată în luna martie, la Bruxelles, care recomandă controale stricte asupra participării străine în „infrastructura critică de transport europeană”. Aceste îngrijorări sunt reflectate și într-un document preliminar al grupului Socialiștilor și Democraților din Parlamentul European, care cere reguli mai dure o dată cu viitoarea revizuire a regulamentului UE privind verificarea investițiilor străine.

Companiile chineze dețin participații în porturile din Anvers-Bruges, Rotterdam sau la Portul Pireu din Grecia

Deși China nu a fost menționată în mod direct în niciunul dintre aceste discursuri, comentează Politico, subtextul este evident. Potrivit lui Simon Van Hoeymissen, cercetător la Institutul Regal Superior de Apărare din Belgia, discursul lui Tzitzikostas face aluzie la influența tot mai mare a Beijingului în unele porturi europene importante, de la Anvers-Bruges și Rotterdam, la Portul Pireu din Grecia.

„Realitatea este clară”, avertizează, la rândul ei, Ana Miguel Pedro, europarlamentar portughez din Partidul Popular European și membru al Intergrupului pentru Mări, Râuri, Insule și Zone de Coastă al Comisiei Europene. „Actori străini, susținuți de state, operează cu un nivel de coordonare și intenție care depășește răspunsul fragmentat al statelor membre UE”, a declarat ea.

COSCO nu se comportă, de fapt, ca un investitor obișnuit, ci răspunde direct Partidului Comunist Chinez. „Prezența tot mai mare a companiilor chineze în porturile europene nu este doar o chestiune economică. Este o vulnerabilitate strategică”, a adăugat Pedro, citată de Politico.

Chinezii de la Hutchison, vecini cu trei obiective strategice în portul polonez Gdynia

Perspectiva este, în parte, împărtășită și de instituțiile europene. Potrivit unui raport recent al Centrului pentru Studii Est-Europene din Varșovia, invazia Rusiei în Ucraina și sprijinul tacit al Chinei pentru Moscova au intensificat temerile legate de securitatea porturilor europene.

Un exemplu concret al complexității acestei teme îl reprezintă Terminalul de Containere Gdynia, din Polonia, unde mutinaționala chineză Hutchison deține o participație de peste 20 de ani. Terminalul este situat în imediata vecinătate a unei baze navale, a unui șantier naval și a sediului forțelor speciale navale poloneze — ceea ce înseamnă că operatorul portuar are acces privilegiat la logistica militară europeană și a NATO.

Guvernul polonez a clasificat terminalul drept infrastructură critică, obligând operatorul să colaboreze strâns cu autoritățile pe probleme de securitate.

Situația s-ar putea schimba. În contextul presiunilor internaționale, în special ca urmare a măsurilor anunțate de președintele american Donald Trump pentru a reduce influența chineză în nodurile logistice globale, Hutchison negociază o vânzare globală de active portuare în valoare de 23 miliarde de dolari, inclusiv 14 terminale europene, către un consorțiu condus de americanii de la BlackRock și Mediterranean Shipping Company. Însă tranzacția a fost blocată în martie, după o intervenție directă a Beijingului, scrie Politico.

Pe acest fundal tensionat, avertismentul europarlamentarei Pedro capătă greutate:

„Dacă o entitate străină neprietenoasă exploatează o vulnerabilitate într-un port european, suntem cu toții expuși,” a spus ea. „În lumea de azi, nu ne mai putem permite să film orbi în domenii strategice, pentru că alții acționează cu limpede și premeditat”.

Alte articole importante
Cele mai frumoase aeroporturi din lume în 2025. Sustenabilitate, natură și lumină naturală
Cele mai frumoase aeroporturi din lume în 2025. Sustenabilitate, natură și lumină naturală
Călătorii rareori se opresc să admire arhitectura aeroporturilor, fie că aleargă spre poarta de îmbarcare sau își petrec ore în tranzit. Totuși, elementele estetice, precum o fântână sau un plafon inedit, pot face așteptarea mai plăcută. Prix Versailles – un premiul global de arhitectură – a publicat recent lista cu cele mai frumoase aeroporturi din […]
Meta recrutează experți de elită din tech pentru a accelera dezvoltarea diviziei AI – Superintelligence Labs devine prioritate strategică
Companii
Meta recrutează experți de elită din tech pentru a accelera dezvoltarea diviziei AI – Superintelligence Labs devine prioritate strategică
Meta, gigantul care deține Facebook și Instagram, a pornit o ofensivă spectaculoasă pentru a-și revendica locul în topul lumii inteligenței artificiale. Prin divizia proaspăt lansată, Superintelligence Labs, compania condusă de Mark Zuckerberg adună cei mai valoroși experți din Google, OpenAI și DeepMind, oferind pachete salariale colosale și un plan ambițios de revoluționare a AI-ului aplicat […]
Meta investește 3,5 miliarde de dolari în Ray-Ban, pentru a accelera dezvoltarea ochelarilor cu AI
Tehnologie
Meta investește 3,5 miliarde de dolari în Ray-Ban, pentru a accelera dezvoltarea ochelarilor cu AI
Meta, gigantul din spatele Facebook și Instagram, a investit 3,5 miliarde de dolari în producătorul ochelarilor Ray-Ban, EssilorLuxottica, pentru a accelera dezvoltarea ochelarilor cu AI. Meta intră în forță în industria opticii inteligente Meta Platforms Inc. a cumpărat o participație minoritară, evaluată la 3 miliarde de euro (aproximativ 3,5 miliarde de dolari), în colosul EssilorLuxottica, […]
Problemele se țin lanț pentru Nestle: poliția franceză anchetează filtrarea ilegală a apei Perrier
Companii
Problemele se țin lanț pentru Nestle: poliția franceză anchetează filtrarea ilegală a apei Perrier
Autoritățile franceze au efectuat, joi, o percheziție la sediul local al Nestle SA, situat în apropiere de Paris, în cadrul unei investigații care vizează modul în care gigantul elvețian tratează apele minerale îmbuteliate. Acțiunea de strângere a probelor, relatată inițial de Radio France și confirmată de Direcția Generală pentru Concurență, Consum și Reprimarea Fraudelor (DGCCRF), […]
Kârgâzstan. Case ieftine și sustenabile din deșeuri de orez
Tehnologie
Kârgâzstan. Case ieftine și sustenabile din deșeuri de orez
O inovație ecologică prinde tot mai mult contur în Kârgâzstan: case construite din blocuri obținute din coji de orez. Această soluție durabilă și accesibilă oferă o alternativă la materialele tradiționale, într-o țară afectată de schimbările climatice și de costurile ridicate ale cimentului. Kârgâzstan reduce poluarea și costurile: case ecologice din orez Poate părea un simplu […]
Siria mizează pe energia solară. Cum se redresează o țară distrusă de război după ridicarea sancțiunilor
Siria mizează pe energia solară. Cum se redresează o țară distrusă de război după ridicarea sancțiunilor
Damasc, cel mai mare oraș din Siria, rămâne, în mare, parte în beznă. Singurele surse de lumină provin de la gospodăriile care și-au permis să cumpere panouri solare, baterii sau generatoare private. De ani buni, sirienii au avut acces la cel mult patru ore de electricitate pe zi, o consecință directă a războiului civil, care […]