Prima pagină » Porturile Europei trebuie să-și „reconsidere securitatea” în fața expansiunii Chinei, avertizează comisarul european pentru Transporturi

Porturile Europei trebuie să-și „reconsidere securitatea” în fața expansiunii Chinei, avertizează comisarul european pentru Transporturi

Porturile Europei trebuie să-și „reconsidere securitatea” în fața expansiunii Chinei, avertizează comisarul european pentru Transporturi
Porturile Europei trebuie să-și “reconsidere securitatea” în fața expansiunii Chinei

Europa este tot mai neliniștită cu privire la prezența chineză în porturile sale. Investițiile chineze, considerate, până nu demult, benigne, sunt văzute acum ca potențiale vulnerabilități strategice. Comisarul european pentru Transporturi, Apostolos Tzitzikostas, a transmis, joi, liderilor din industrie un mesaj clar: porturile Europei trebuie să-și „reconsidere securitatea” și să „analizeze mai atent prezența străină” în perimetrele strategice.

Deși China nu a fost menționată direct în acest discurs oficial, experți din industria internațională de apărare spun că intervenția vizează influența tot mai mare a Beijingului în unele porturi europene importante, cum ar fi Anvers-Bruges, Rotterdam sau Portul Pireu din Grecia.  În prezent, giganții chinezi COSCO și China Merchants, alături de compania Hutchison, din Hong Kong, controlează participații în peste 30 de terminale din Uniunea Europeană.

Cartea albă pentru apărarea europeană recomandă controale stricte asupra participării străine în „infrastructura critică de transport”

Europa privește cu îngrijorare crescândă prezența extinsă a companiilor chineze în porturile sale strategice, iar eventualele măsuri vor veni pe fondul temerilor legate de securitatea infrastructurii critice și în contextul creșterii influenței geopolitice a Beijingului, scrie Politico.

Avertismentul Comisarului european pentru Transporturi este cel mai ferm semnal transmis până acum de Bruxelles, indicând, comentează sursa citată, o schimbare de percepție la Bruxelles: investiții considerate odinioară benigne sunt acum privite ca potențiale vulnerabilități strategice.

Confirmă această ipoteză și Cartea albă pentru apărarea europeană – „Readiness 2030”, prezentată în luna martie, la Bruxelles, care recomandă controale stricte asupra participării străine în „infrastructura critică de transport europeană”. Aceste îngrijorări sunt reflectate și într-un document preliminar al grupului Socialiștilor și Democraților din Parlamentul European, care cere reguli mai dure o dată cu viitoarea revizuire a regulamentului UE privind verificarea investițiilor străine.

Companiile chineze dețin participații în porturile din Anvers-Bruges, Rotterdam sau la Portul Pireu din Grecia

Deși China nu a fost menționată în mod direct în niciunul dintre aceste discursuri, comentează Politico, subtextul este evident. Potrivit lui Simon Van Hoeymissen, cercetător la Institutul Regal Superior de Apărare din Belgia, discursul lui Tzitzikostas face aluzie la influența tot mai mare a Beijingului în unele porturi europene importante, de la Anvers-Bruges și Rotterdam, la Portul Pireu din Grecia.

„Realitatea este clară”, avertizează, la rândul ei, Ana Miguel Pedro, europarlamentar portughez din Partidul Popular European și membru al Intergrupului pentru Mări, Râuri, Insule și Zone de Coastă al Comisiei Europene. „Actori străini, susținuți de state, operează cu un nivel de coordonare și intenție care depășește răspunsul fragmentat al statelor membre UE”, a declarat ea.

COSCO nu se comportă, de fapt, ca un investitor obișnuit, ci răspunde direct Partidului Comunist Chinez. „Prezența tot mai mare a companiilor chineze în porturile europene nu este doar o chestiune economică. Este o vulnerabilitate strategică”, a adăugat Pedro, citată de Politico.

Chinezii de la Hutchison, vecini cu trei obiective strategice în portul polonez Gdynia

Perspectiva este, în parte, împărtășită și de instituțiile europene. Potrivit unui raport recent al Centrului pentru Studii Est-Europene din Varșovia, invazia Rusiei în Ucraina și sprijinul tacit al Chinei pentru Moscova au intensificat temerile legate de securitatea porturilor europene.

Un exemplu concret al complexității acestei teme îl reprezintă Terminalul de Containere Gdynia, din Polonia, unde mutinaționala chineză Hutchison deține o participație de peste 20 de ani. Terminalul este situat în imediata vecinătate a unei baze navale, a unui șantier naval și a sediului forțelor speciale navale poloneze — ceea ce înseamnă că operatorul portuar are acces privilegiat la logistica militară europeană și a NATO.

Guvernul polonez a clasificat terminalul drept infrastructură critică, obligând operatorul să colaboreze strâns cu autoritățile pe probleme de securitate.

Situația s-ar putea schimba. În contextul presiunilor internaționale, în special ca urmare a măsurilor anunțate de președintele american Donald Trump pentru a reduce influența chineză în nodurile logistice globale, Hutchison negociază o vânzare globală de active portuare în valoare de 23 miliarde de dolari, inclusiv 14 terminale europene, către un consorțiu condus de americanii de la BlackRock și Mediterranean Shipping Company. Însă tranzacția a fost blocată în martie, după o intervenție directă a Beijingului, scrie Politico.

Pe acest fundal tensionat, avertismentul europarlamentarei Pedro capătă greutate:

„Dacă o entitate străină neprietenoasă exploatează o vulnerabilitate într-un port european, suntem cu toții expuși,” a spus ea. „În lumea de azi, nu ne mai putem permite să film orbi în domenii strategice, pentru că alții acționează cu limpede și premeditat”.

Alte articole importante
Reinventarea ciocolatei. Nestle a pus la punct o nouă tehnică de prelucrare a fructului de cacao, care schimbă regulile jocului
Companii
Reinventarea ciocolatei. Nestle a pus la punct o nouă tehnică de prelucrare a fructului de cacao, care schimbă regulile jocului
Gigantul elvețian Nestle semnalează o transformare majoră în modul în care este produsă ciocolata, anunțând obținerea unui brevet pentru o metodă inovatoare ce valorifică aproape întregul fruct de cacao, nu doar boabele, așa cum se obișnuia până acum. Această tehnică nouă permite utilizarea a până la 30% mai mult din pulpă, placenta și cojile păstăi […]
După un val de ieftiniri în rând, Petrom scumpește carburnații / Care sunt noile prețuri de la pompă
Companii
După un val de ieftiniri în rând, Petrom scumpește carburnații / Care sunt noile prețuri de la pompă
Petrom, cel mai mare jucător de pe piața carburanților din România, a operat marți, 26 august 2025, o nouă majorare a prețurilor la pompă. Atât benzina standard, cât și motorina standard s-au scumpit cu 4 bani pe litru, aceasta fiind deja a opta modificare de preț din această lună. Șoferii resimt tot mai puternic presiunea […]
Range Rover-ul reginei Elizabeth II, vândut la licitație pentru o sumă record
Companii
Range Rover-ul reginei Elizabeth II, vândut la licitație pentru o sumă record
Un Range Rover care i-a aparținut reginei Elizabeth II a fost vândut recent la licitație pentru o sumă impresionantă, depășind cu mult estimările inițiale. Vehiculul, încărcat de istorie și simbolism, a atras atenția colecționarilor și pasionaților de automobile, stabilind un nou record în materie de preț. Un Range Rover al reginei Elizabeth II, cumpărat pentru […]
Când marketingul devine ofensator. Unde au greșit marile branduri în campaniile publicitare recente și au creat adevărate scandaluri
Analize
Când marketingul devine ofensator. Unde au greșit marile branduri în campaniile publicitare recente și au creat adevărate scandaluri
Când campaniile publicitare scapă de sub control, efectul asupra brandurilor poate fi devastator. De la mesaje considerate insensibile până la imagini acuzate de discriminare, marile branduri au reușit să transforme lansările de marketing în scandaluri răsunătoare. Greșelile lor arată cât de subțire este linia dintre o strategie creativă de impact și o ofensă care ajunge […]
Război total: Startup-ul AI al lui Elon Musk dă în judecată OpenAI și Apple pentru monopol și rivalitate neloială
Tehnologie
Război total: Startup-ul AI al lui Elon Musk dă în judecată OpenAI și Apple pentru monopol și rivalitate neloială
Compania xAI, startup-ul lui Elon Musk dedicat inteligenței artificiale, a deschis un proces la o instanță din Texas împotriva OpenAI și Apple, acuzându-le de „o conspirație pentru monopolizarea piețelor smartphone-urilor și chatbot-urilor AI generative”. Cazul judiciar ridică noi tensiuni în conflictul public tot mai intens dintre Musk și fostul său partener de la OpenAI, Sam […]
Japonia inaugurează a doua centrală osmotică din lume. Cum funcționează și ce promite această tehnologie inovatoare
Japonia inaugurează a doua centrală osmotică din lume. Cum funcționează și ce promite această tehnologie inovatoare
În orașul Fukuoka, situat în sud-vestul Japoniei, a fost deschisă prima centrală osmotică din țară, iar a doua de acest fel la nivel global. Această instalație unică utilizează puterea osmozei pentru a alimenta o stație de desalinizare care furnizează apă potabilă regiunii învecinate. Conform estimărilor, centrala va produce aproximativ 880.000 kilowați-oră anual, suficientă energie pentru […]