Un studiu realizat pentru Revolut arată că românii sunt printre cei mai expuși europeni la riscurile financiare din mediul online. Aproape 60% iau decizii de investiții sau economii fără a consulta experți, iar o treime dintre ei au pierdut sume importante de bani în urma sfaturilor neverificate.
Studiul, realizat de Revolut în colaborare cu compania de cercetare Dynata, arată că tot mai mulți români se lasă influențați de sfaturi financiare apărute în mediul online, fără să le verifice.
„Încrederea clienților este o prioritate pentru Revolut, de aceea lucrăm continuu la îmbunătățirea experienței oferite, indiferent că e vorba despre o înregistrare simplă, intuitivă sau protecția fondurilor. În acest fel câștigăm încrederea clienților. Deciziile financiare importante ar trebui să fie luate doar după o cercetare și educare riguroase, iar recomandările ar trebui să fie alese în funcție de autoritatea sursei, nu după hashtag-uri”, a declarat Mariia Lukash, Head of Growth Revolut pentru regiunea CEE.
Cercetarea a fost efectuată pe un eșantion reprezentativ de 1.000 de persoane adulte. Din rezultate, se arată că aproape 60% dintre respondenți au recunoscut că au luat decizii financiare bazate pe informații neverificate sau primite de la persoane fără expertiză.
În același timp, 42% dintre români susțin că nu urmează niciodată astfel de sfaturi. Asta în timp ce restul o fac ocazional sau chiar frecvent. Dintre cei care riscă, 26% recunosc că iau decizii nefundamentate „din când în când”. 11% spun că o fac „frecvent”, iar 21% afirmă că „rar”.
Rezultatele au fost publicate cu ocazia Zilei Mondiale a Economiilor și evidențiază faptul că românii caută tot mai des soluții rapide pentru câștiguri financiare. Însă, asta se întâmplă fără să analizeze riscurile.
Studiul evidențiază o diferență semnificativă de comportament între femei și bărbați. Asta mai ales în ceea ce privește încrederea în consultanții financiari din online.
47% dintre femei declară că nu urmează niciodată sfaturi financiare apărute pe internet fără o verificare prealabilă. Comparativ cu 37% dintre bărbați.
De asemenea, bărbații sunt mai înclinați spre risc. 32% dintre ei recunosc că au pierdut bani după ce au urmat recomandări de pe internet. Totuși, majoritatea afirmă că pierderile au fost „minore”, sub 1.000 de euro.
În schimb, femeile manifestă o atitudine mult mai precaută și tind să se informeze din mai multe surse înainte de a lua decizii legate de economii sau investiții.
„Românii au o încredere exagerată în capacitatea lor de a identifica sfaturi credibile, mai ales în contextul în care tot mai mulți influenceri vorbesc despre investiții, criptomonede sau economisire, fără a avea calificări reale”, subliniază autorii studiului.
Generațiile tinere sunt cele mai receptive la sfaturile financiare distribuite în mediul online. Potrivit studiului, 36% dintre persoanele cu vârste între 18 și 34 de ani au declarat că urmăresc ocazional recomandările online în speranța de a-și crește economiile.
În schimb, 63% dintre persoanele cu vârste peste 45 de ani spun că nu folosesc niciodată surse online pentru decizii financiare.
Această diferență arată că tinerii sunt mai predispuși să caute inspirație în social media. Printre cele mai populare surse se inspirație se află TikTok, YouTube sau Instagram. Aici, conținutul despre investiții devine tot mai popular.
Însă, de multe ori, influencerii promovează scheme de îmbogățire rapidă, investiții riscante sau produse financiare obscure, fără a menționa riscurile implicate.