În timp ce mulți șoferi se gândesc să renunțe la mașinile pe benzină în favoarea vehiculelor electrice (EV), premierul britanic, Keir Starmer, se confruntă cu o dificultate remarcabilă: Jaguar Land Rover, producătorul său auto, a susținut că variantele electrice nu pot garanta protecția necesară împotriva atacurilor cu bombe.
Producătorul britanic Jaguar Land Rover (JLR), cel mai mare constructor auto din Regatul Unit, a anunțat că modelele blindate electrice, precum Range Rover Sentinel aflate în dotarea premierului, vor trebui să rămână versiuni pe benzină pentru o perioadă nedeterminată. Acest lucru a fost precizat în răspunsurile oficiale ale JLR la o consultare guvernamentală privind regulile de vânzare a vehiculelor electrice.
Documentele obținute de newsletterul Fast Charge și publicate în The Guardian arată cum JLR și alți producători au încercat să reducă rigorile impuse de guvern pentru creșterea vânzărilor de EV-uri. JLR susține că mașinile blindate trebuie exceptate de la țintele acestui mandat deoarece „nu există o soluție tehnică viabilă pentru provocările legate de un vehicul blindat electric cu baterii, în special pentru că nivelurile necesare de siguranță și protecție la explozii nu pot fi atinse.”
Deși JLR nu a detaliat exact vulnerabilitățile vehiculelor blindate electrice, principalele obstacole tehnice sunt legate probabil de greutatea suplimentară a acumulatorilor, problemele de autonomie și timpul necesar pentru încărcare. Mașinile blindate conțin deja sticlă antiglonț, plăci de blindaj și „pături antiparchet” care protejează vehiculul de explozii, toate adăugând sute de kilograme la greutatea mașinii.
În contrast, rivalul german BMW oferă deja o versiune electrică a limuzinei i7 Protection cu armură specială pe plafon și podea, care protejează împotriva explozivului amplasat pe sol sau transportat de drone.
JLR precizează că principalul client pentru vehiculele lor blindate în Marea Britanie este chiar guvernul britanic. Aceste mașini sunt produse la fabrica de la Solihull și apoi pregătite de departamentul de vehicule speciale.
Detaliile tehnice ale flotei lui Starmer nu sunt făcute publice pentru a nu oferi informații potențialilor atacatori. Se știe însă că versiunile sale de Range Rover Sentinel dispun de motoare puternice V8 de 5 litri, care permit vehiculului greu să accelereze rapid în situații critice. Flota premierului mai include și modele blindate Audi A8 pe benzină, fabricate în Germania, care au înlocuit Jaguarul XJ după întreruperea producției acestuia.
Tom Riley, autor al newsletterului Fast Charge, a remarcat:
„Este pentru prima dată când aud de ‘frica de bombe’ ca scuză pentru a nu face tranziția către electromobilitate. Este clar o preocupare legitimă, dar asta înseamnă că premierul ar putea fi ultimul britanic care adoptă mașina electrică.”
Pentru majoritatea șoferilor care nu trebuie să se teamă de atacuri cu bombe, costurile pe durata de viață a unui vehicul electric sunt semnificativ mai mici în medie, iar problemele legate de autonomie („anxietatea distanței”) nu ar trebui să îi afecteze pe cei care efectuează rareori călătorii mai lungi de 320 km și care locuiesc în zone cu acces tot mai facil la puncte de încărcare, cum ar fi Marea Britanie, Europa de Vest sau unele părți din Statele Unite.
Astfel, în timp ce vehiculele electrice continuă să câștige teren pe piața generală, situația vehiculelor blindate rămâne una aparte, cu provocări unice care întârzâie adoptarea tehnologiei în acest segment special.