Prima pagină » România nu are ADN antreprenorial, ci, mai degrabă, unul orientat spre stat

România nu are ADN antreprenorial, ci, mai degrabă, unul orientat spre stat

România nu are ADN antreprenorial, ci, mai degrabă, unul orientat spre stat
România nu are ADN antreprenorial, ci, mai degrabă, unul orientat spre stat / Foto: Unsplash

Ascultând poveştile bunicilor, noile generații ar prefera mai degrabă să se angajeze la stat decât într-o companie antreprenorială, unde ziua de mâine nu este întotdeauna sigură. Sau ar prefera să lucreze în multinaţionale, în companii care, prin formă, se identifică cu o birocraţie de stat, scrie  Ziarul Financiar.

Un ADN orientat către stat

La nivel mondial, capitalismul este adesea privit cu rezerve, fiind asociat cu inegalitate și riscuri sociale. În România, această percepție se suprapune peste o cultură în care prudența și evitarea riscurilor sunt considerate virtuți importante. O problemă a României este că societatea nu are ADN antreprenorial. Istoricul, lipsurile actuale și lipsa educației antreprenoriale cultivă, mai degrabă, un ADN orientat spre stat: statul să ne dea, statul să facă, statul să susțină. Statul este chemat să devină jucător principal în siderurgie, metalurgie, chimie, agricultură, în sectorul bancar sau de asigurări.

După anii ’90, capitalismul și antreprenoriatul au avut o oarecare apreciere, dar acum oamenii se uită din nou către stat, chemat să înlocuiască capitalismul în administrare și în proiecte mari sau mici, continuă sursa citată. Seria crizelor care modelează lumea contemporană ar putea fi parte din problemă. Creșterea economică nu mai este suficient de puternică și nu beneficiază de ea întreaga populație. Cei rămași în afara trendului sunt nemulțumiți și își reevaluează opțiunile politice, sociale și economice, punându-și nădejdea în stat, în naționalism și în suveranism. Întrebarea rămâne dacă România și societatea mai au resurse și dorință pentru capitalism și business sau dacă ne îndreptăm către altceva, mai scrie sursa citată.

Capitalismul e privit acum, la nivel universitar, ca o formă de jaf

Peste specificul local, marcat de lipsa unui ADN antreprenorial, se suprapune o cultură globală mai largă, în care capitalismul începe să fie perceput ca un sistem al inegalităților. Capitalismul, adică crearea de valoare, de bani, este privit acum ca o formă de „jefuire” a societăţii, spune Gerard Baker, jurnalist britanic cu o carieră de peste 30 de ani în mass-media internațională. În prezent, Baker ocupă funcția de Editor-at-Large la The Wall Street Journal și este gazda emisiunii „WSJ at Large with Gerry Baker” pe Fox Business Network.

Gerard Baker spune că aceasta este o schimbare care se petrece sub ochii noştri, cel puţin în societatea americană. „Zona universitară, începe să devină un inamic al spiritului antreprenorial, al capitalismului, al creării de valoare”, spune Baker.

În România este încă un stigmat să nu termini școala

Dar, până la urmă, contează sau nu o dimplomă universitară în antreprenoriat? Probabil că antreprenoriatul este singurul domeniu în care nu contează – scrie sursa citată, deși tinerii aspiranți se pot simți presați de unele stereotipuri sociale. În România, să nu iei Bacalaureatul sau să nu ai o diplomă de facultate este încă un stigmat. Istoria ne-ar putea sugera că marile idei de afaceri nu au pornit din școală. Școala superioară le este utilă degrabă executivilor, celor angajați să pună în aplicare viziunea antreprenorului. Marile povești de succes au început cu o idee pe care cineva a pus-o în practică, fără să țină cont de cursuri de vânzări, de marketing sau de alte discipline. Toată lumea are idei, dar doar foarte puțini reușesc să le execute cu orice preț, fără să știe la început unde vor ajunge, mai scrie sursa citată.

 

Alte articole importante
Al Pacino și Robert de Niro vorbesc despre prietenia lor în noua reclamă Moncler
Al Pacino și Robert de Niro vorbesc despre prietenia lor în noua reclamă Moncler
Al Pacino și Robert De Niro sunt protagoniștii noii campanii globale „Warmer Together” lansate de Moncler. Inițiativa aduce în prim-plan prietenia, încrederea și conexiunea emoțională dintre două legende ale cinematografiei, scrie BrandVision. Campania a fost realizată la New York de fotograful Platon, renumit pentru portretele sale în alb-negru. Imaginile și scurtmetrajele explorează teme precum prietenia, […]
Un fost CEO de la Mozilla folosește AI pentru a lansa un brand de cocktailuri cu cannabis
Un fost CEO de la Mozilla folosește AI pentru a lansa un brand de cocktailuri cu cannabis
Cocktailurile cu cannabis devin un exemplu de cum AI accelerează dezvoltarea de produse premium. Jascha Kaykas-Wolff, veteran Silicon Valley, a creat împreună cu artista Alexandra Roberts un cocktail de lux, denumit „Eleanore”, care va fi lansat în 2026, scrie BusinessInsider. „Am ajuns la același rezultat în aproximativ patru săptămâni pentru mai puțin de 10% din […]
Pony.ai și Stellantis lansează taxiuri autonome în Europa
Tehnologie
Pony.ai și Stellantis lansează taxiuri autonome în Europa
Pony.ai Stellantis colaborează pentru a lansa taxiuri autonome în Europa, testele urmând să demareze în perioada următoare în Luxemburg. Parteneriatul vizează testarea și lansarea serviciilor de transport fără șofer, combinând expertiza în inteligență artificială a Pony.ai cu know-how-ul industrial al Stellantis. Pony.ai și Stellantis aduc mobilitatea autonomă pe străzile europene We’re partnering with @Stellantis to […]
„Dinți perfecți la preț mic?” Riscurile ascunse ale unui tratament stomatologic care lasă pacienții cu traume și mii de euro pierduți
„Dinți perfecți la preț mic?” Riscurile ascunse ale unui tratament stomatologic care lasă pacienții cu traume și mii de euro pierduți
Tot mai mulți britanici zboară în Turcia, Spania sau Ungaria pentru un tratament stomatologic mult mai ieftin. Unii revin cu zâmbete noi, alții cu probleme medicale grave și costuri uriașe. Mai mult decât atât, în viitor, regenerarea dentară cu dinți naturali obținuți din celulele pacientului ar putea deveni soluția standard pentru un zâmbet sănătos și autentic. […]
„Salariile la vedere?” – Noua Directivă europeană privind transparența salarială induce confuzie în rândul angajaților și companiilor
„Salariile la vedere?” – Noua Directivă europeană privind transparența salarială induce confuzie în rândul angajaților și companiilor
Odată cu noua Directivă europeană privind transparența salarială, apar tot mai multe confuzii și temeri în rândul angajaților și companiilor. Pornind de la ideea că toate salariile vor fi publice până la presupusa dispariție a bonusurilor, realitatea este diferită. Specialiștii în dreptul muncii atrag atenția asupra miturilor și explică ce înseamnă, concret, noile reguli. Noua […]
Mișcări de trupe la conducerea Porsche: Michael Leiters preia volanul în plină criză economică
Companii
Mișcări de trupe la conducerea Porsche: Michael Leiters preia volanul în plină criză economică
Conducerea Porsche trece printr-o transformare majoră, după plecarea lui Oliver Blume. Constructorul de mașini sport a decis să aducă un manager extern, o mișcare rară în istoria sa recentă. Michael Leiters, fostul director al McLaren Automotive, este cel care va prelua frâiele mărcii de lux. El va încerca să o scoată dintr-o perioadă extrem de […]