Grupul Renault, care deține și marca Dacia, va lansa peste 20 de modele noi ca răspuns la concurența tot mai puternică venită din China.
Inspirat de strategia rivalilor asiatici, constructorul francez va simplifica designul, va integra inteligența artificială și va reduce timpul de dezvoltare pentru a livra modele mai rapide și mai accesibile. Între acestea își va face loc și un nou minicar electric Dacia, programat pentru 2027.
Producătorul de automobile Renault pregătește lansarea a peste 20 de modele noi, într-unul dintre cele mai ambițioase planuri ale sale, în contextul în care tot mai mulți constructori occidentali adoptă strategii inspirate de rivalii chinezi. Această schimbare de paradigmă vine într-un moment în care industria auto europeană caută soluții pentru a se adapta cerințelor unei piețe aflate în transformare accelerată.
Grupul francez, alături de alți producători tradiționali precum Volkswagen sau Stellantis, analizează în detaliu vehiculele fabricate de BYD, Geely, Lynk & Co și alte companii chineze, cooptează ingineri locali și învață din experiența partenerilor asiatici pentru a face față unei ofensive de produse accesibile și tehnologizate. Spre deosebire de giganții din industrie, Renault pare să valorifice avantajul unei structuri mai agile, reușind să reducă la jumătate timpul necesar lansării unui nou model electric, relatează publicația Financial Times.
„Avem avantajul la Renault de a avea un volum mic de producție, fiind concentrați pe piețele noastre și, de aceea, putem fi mai rapizi decât grupuri uriașe precum Volkswagen sau Stellantis”, a declarat Cedric Combemorel, director adjunct de tehnologie în cadrul companiei.
Un exemplu în acest sens îl reprezintă viitorul Renault Twingo electric, care va fi lansat în 2026 după doar doi ani de dezvoltare, un progres semnificativ comparativ cu ciclurile anterioare de patru ani. În același timp, printre cele 20 de noi modele își va face loc și un minicar electric Dacia, care ar urma să fie lansat în 2027. Acesta va fi dezvoltat într-un timp record de doar 16 luni, un termen care este mai scurt chiar și decât standardele din China.
Ambele modele ar urma să fie produse la fabrica din Slovenia. Strategia a fost pusă în mișcare de CEO-ul Luca de Meo, care urmează să părăsească pe 15 iulie grupul francez și să preia conducerea grupului Kering din industria luxury. Cu toate acestea, Renault va găsi modalități de a pune în aplicare planurile chiar și după plecarea acestuia.
Foto: Dacia
Cu toate acestea, experții din industrie rămân sceptici în privința capacității Renault și a celorlalți producători occidentali de a egala ritmul și costurile companiilor chineze. Potrivit lui Alexandre Marian, partener la AlixPartners, constructorii din China pot aduce pe piață automobile noi de două ori mai repede decât rivalii europeni și cu investiții cu 50% mai mici, folosind componente cu 30% mai ieftine.
Această eficiență este susținută de decizii rapide, termene stricte, dezvoltarea de software „in-house” și integrarea verticală a producției. Pentru Renault, una dintre cheile reducerii timpilor constă în simplificarea inclusiv a numărului de opțiuni disponibile. De exemplu, în timp ce până acum compania oferea până la 220 de variante de culori, unele mărci chinezești au doar 15.
„Este clar că a venit momentul să învățăm de la chinezi, după ce timp de zeci de ani ei au învățat de la noi. Marea provocare constă în schimbarea mentalității interne și adaptarea furnizorilor la noile cerințe de viteză și de eficiență”, a spus Guido Haak, director de programe la Renault.
Pentru a accelera tranziția, Renault a investit 26 de milioane de euro într-un centru de simulare virtuală lângă Paris. Acesta este dotat cu o capsulă din fibră de carbon de opt tone pentru testarea prototipurilor pe drumuri virtuale. Fiecare nou model are un „frate geamăn digital”, care le permite echipelor globale de ingineri să colaboreze în timp real și să identifice din timp eventuale probleme, notează Financial Times.
În plus, Renault utilizează inteligența artificială pentru a monitoriza riscurile din lanțurile de aprovizionare, susținând că această abordare a contribuit la reducerea cu 60% a timpilor de livrare. Cu toate acestea, analiștii atrag atenția asupra riscului uniformizării produselor, odată ce metodele de dezvoltare devin tot mai similare.
Haak consideră că Renault are suficiente atuuri pentru a rămâne distinctiv pe piață, prin design și prin experiența oferită utilizatorilor. Strategia companiei reflectă o transformare profundă și rapidă, cu scopul de a rămâne competitivă într-o industrie în continuă schimbare, dominată tot mai mult de dinamica impusă de producătorii asiatici.