Programul Rabla Auto se va relansa pe 30 septembrie, oferind posibilitatea să-ți schimbi mașina veche cu una prietenoasă cu mediul.
Prin această nouă etapă, statul urmărește să stimuleze înnoirea parcului auto și reducerea poluării prin programul Rabla Auto la nivel național. Autoritățile speră că Programul Rabla Auto va avea succes. Ce spun reprezentanții APIA?
Foto: Freepik
Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) anunță deschiderea sesiunii de înscriere pentru persoanele fizice în programul Rabla Auto. Potrivit comunicatului oficial, doritorii se pot înscrie între 30 septembrie, ora 10:00, și 25 noiembrie, ora 23:59, sau până la epuizarea fondurilor disponibile.
Pentru anul 2025, bugetul total al programului este de trei ori mai mic decât era prevăzut inițial. Acesta se ridică la 200 de milioane de lei, iar banii vor fi repartizați astfel:
„Chiar și într-un context bugetar mai restrâns în acest an, angajamentul nostru pentru un mediu mai curat rămâne neschimbat. Continuăm să încurajăm populația să renunțe la autovehiculele vechi, poluante, și să opteze pentru soluții de mobilitate mai prietenoase cu mediul, contribuind astfel la îmbunătățirea calității aerului și la tranziția către un transport sustenabil”, a declarat Florin Bănică, președintele AFM.
Cea mai importantă modificare în programul Rabla Auto pentru persoane fizice se referă la valoarea ecotichetului pentru vehiculele electrice (EV). Conform informațiilor transmise de AFM, cei care vor să achiziționeze un EV prin Rabla Auto vor beneficia de un ajutor de stat de 18.500 de lei. Iată care este valoarea ecotichetelor oferite prin programul Rabla:
Cei interesați pot consulta ghidul de finanțare pus la dispoziție de AFM pe site-ul instituției.
Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) și-a exprimat nemulțumirea față de modul în care a fost organizată dezbaterea publică pentru programul Rabla Auto 2025. Asociația consideră că procesul nu a permis integrarea reală a expertizei industriei în deciziile de politică publică, ceea ce ar fi fost esențial când se reia Programul Rabla Auto.
Au fost transmise observații scrise și documente tehnice detaliate. De asemenea, au avut loc și discuții în cadrul consultării oficiale. Cu toate acestea, propunerile de fond formulate de asociație pentru Rabla Auto nu au fost luate în considerare.
Un punct central al criticilor APIA privește valoarea ecotichetului pentru vehiculele electrice, considerată insuficientă. În cadrul unei întâlniri cu ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Diana Buzoianu, APIA a prezentat argumente și soluții concrete. Reprezentanții asociației au solicitat majorarea acestui sprijin financiar la 27.500 de lei. În ciuda acestor propuneri, nivelul ecotichetului a rămas stabilit la 18.500 de lei.
În teorie, această sumă ar permite finanțarea unui număr mai mare de autovehicule din bugetul de 120 de milioane de lei alocat programului. APIA a mai precizat că ar fi trebuit direcționate 140 de milioane de lei (70% din bugetul total) către mașinile 100% electrice și cele plug-in hybrid.
Experiența din anul anterior arată că cererea pentru vehicule electrice a fost redusă. Totodată, bugetul a rămas neutilizat integral, iar dezvoltarea segmentului de electromobilitate a stagnat.