Prima pagină » Se reia programul Rabla Auto pentru persoane fizice

Se reia programul Rabla Auto pentru persoane fizice

Se reia programul Rabla Auto pentru persoane fizice
Foto: Pixabay

Programul Rabla Auto se va relansa pe 30 septembrie, oferind posibilitatea să-ți schimbi mașina veche cu una prietenoasă cu mediul.

Prin această nouă etapă, statul urmărește să stimuleze înnoirea parcului auto și reducerea poluării prin programul Rabla Auto la nivel național. Autoritățile speră că Programul Rabla Auto va avea succes. Ce spun reprezentanții APIA?

Programul Rabla Auto se reia: când se relansează și care este bugetul alocat

Se reia programul Rabla Auto pentru persoane fizice

Foto: Freepik

Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) anunță deschiderea sesiunii de înscriere pentru persoanele fizice în programul Rabla Auto. Potrivit comunicatului oficial, doritorii se pot înscrie între 30 septembrie, ora 10:00, și 25 noiembrie, ora 23:59, sau până la epuizarea fondurilor disponibile.

Pentru anul 2025, bugetul total al programului este de trei ori mai mic decât era prevăzut inițial. Acesta se ridică la 200 de milioane de lei, iar banii vor fi repartizați astfel:

  • 80 de milioane de lei  – pentru achiziția de autovehicule noi cu motor termic (inclusiv GPL/GNC), și pentru motociclete ori mașini cu sistem de propulsie hibrid;
  • 120 de milioane de lei – pentru vehicule plug-in hybrid, motociclete electrice, mașini complet electrice sau dotate cu pilă de combustie pe hidrogen.

Chiar și într-un context bugetar mai restrâns în acest an, angajamentul nostru pentru un mediu mai curat rămâne neschimbat. Continuăm să încurajăm populația să renunțe la autovehiculele vechi, poluante, și să opteze pentru soluții de mobilitate mai prietenoase cu mediul, contribuind astfel la îmbunătățirea calității aerului și la tranziția către un transport sustenabil”, a declarat Florin Bănică, președintele AFM.

Ce valoare au ecotichetele

Cea mai importantă modificare în programul Rabla Auto pentru persoane fizice se referă la valoarea ecotichetului pentru vehiculele electrice (EV). Conform informațiilor transmise de AFM, cei care vor să achiziționeze un EV prin Rabla Auto vor beneficia de un ajutor de stat de 18.500 de lei. Iată care este valoarea ecotichetelor oferite prin programul Rabla:

  • 18.500 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen;
  • 15.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou plugin hibrid sau a unei motociclete electrice;
  • 12.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie hibrid;
  • 10.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie termică (cu ardere internă, inclusiv motorizare GPL/GNC) sau a unei motociclete.

Cei interesați pot consulta ghidul de finanțare pus la dispoziție de AFM pe site-ul instituției.

Critici din partea APIA

Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) și-a exprimat nemulțumirea față de modul în care a fost organizată dezbaterea publică pentru programul Rabla Auto 2025. Asociația consideră că procesul nu a permis integrarea reală a expertizei industriei în deciziile de politică publică, ceea ce ar fi fost esențial când se reia Programul Rabla Auto.

Au fost transmise observații scrise și documente tehnice detaliate. De asemenea, au avut loc și discuții în cadrul consultării oficiale. Cu toate acestea, propunerile de fond formulate de asociație pentru Rabla Auto nu au fost luate în considerare.

Un punct central al criticilor APIA privește valoarea ecotichetului pentru vehiculele electrice, considerată insuficientă. În cadrul unei întâlniri cu ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Diana Buzoianu, APIA a prezentat argumente și soluții concrete. Reprezentanții asociației au solicitat majorarea acestui sprijin financiar la 27.500 de lei. În ciuda acestor propuneri, nivelul ecotichetului a rămas stabilit la 18.500 de lei.

În teorie, această sumă ar permite finanțarea unui număr mai mare de autovehicule din bugetul de 120 de milioane de lei alocat programului. APIA a mai precizat că ar fi trebuit direcționate 140 de milioane de lei (70% din bugetul total) către mașinile 100% electrice și cele plug-in hybrid.

Experiența din anul anterior arată că cererea pentru vehicule electrice a fost redusă. Totodată, bugetul a rămas neutilizat integral, iar dezvoltarea segmentului de electromobilitate a stagnat.

Alte articole importante
Google are în România cel mai mare centru de dezvoltare pentru dispozitive wearables din EMEA
Companii
Google are în România cel mai mare centru de dezvoltare pentru dispozitive wearables din EMEA
România devine un pol strategic pe harta globală a Google. Compania americană a anunțat că biroul său din București este, în prezent, cel mai mare centru de dezvoltare pentru dispozitive „wearables” din regiunea EMEA. Peste 400 de angajați dezvoltă la București inovațiile care vor domina viitorul tech. România, liderul regional al inovației Google La 15 […]
Ţara care cheltuie cel mai mult pentru Jocurile Olimpice de Iarnă 2026
Ţara care cheltuie cel mai mult pentru Jocurile Olimpice de Iarnă 2026
Italia se pregătește de o explozie turistică în februarie 2026, când Milano și Cortina vor găzdui Jocurile Olimpice de Iarnă. Este unul dintre cele mai așteptate evenimente sportive ale deceniului. Cu mai puțin de 100 de zile rămase până la deschidere, biletele s-au vândut deja într-o proporție impresionantă. Mii de turiști străini au început să-și […]
Companiile tehnologice mizează totul pe AI: 380 miliarde $ în 2025
Companii
Companiile tehnologice mizează totul pe AI: 380 miliarde $ în 2025
Marile companii tehnologice Alphabet, Meta, Microsoft și Amazon au transmis un mesaj comun la finalul sezonului de raportări financiare. Potrivit acestora, cheltuielile în domeniul inteligenței artificiale vor continua să crească semnificativ și anunță că, în 2025, totalul investițiilor combinate în acest sector vor depăși 380 de miliarde de dolari. Companiile tehnologice pompează peste 380 miliarde […]
Nexperia suspendă livrările de waferi esențiali în producția de cipuri
Companii
Nexperia suspendă livrările de waferi esențiali în producția de cipuri
Compania olandeză Nexperia a anunțat suspendarea livrărilor unui material esențial pentru producția de cipuri. Decizia ar putea afecta lanțurile de aprovizionare din industria semiconductorilor și ridică semne de întrebare privind stabilitatea pieței globale, deja marcată de tensiuni geopolitice și deficit de materii prime critice. Agitație pe piața cipurilor: Nexperia suspendă livrările unui material esențial pentru cipuri […]
ANALIZĂ
Capitalul universal și viitorul veniturilor într-o lume dominată de AI. O propunere îndrăzneață pe măsura dezvoltării tehnologiilor
Capitalul universal și viitorul veniturilor într-o lume dominată de AI. O propunere îndrăzneață pe măsura dezvoltării tehnologiilor
În următoarele decenii, țările europene, ca și alte state dezvoltate, vor deveni economii AI, motiv pentru care specialiștii propun noțiunea capitalului universal. Tehnologia se va răspândi în toate domeniile, de la contabilitate la supermarketuri și fabrici. Creșterea productivității și acumularea de avere vor fi rapide, însă legătura cu locurile de muncă și veniturile va slăbi. […]
Clienții First Bank primesc clarificări după fuziunea cu Intesa Sanpaolo. Ce trebuie făcut pentru reactivarea serviciilor
Clienții First Bank primesc clarificări după fuziunea cu Intesa Sanpaolo. Ce trebuie făcut pentru reactivarea serviciilor
După trei zile în care clienții First Bank nu au avut acces la fonduri, Intesa Sanpaolo Bank România a venit cu clarificări privind procesul de migrare. Banca italiană a anunțat finalizarea integrării prin absorbția completă a First Bank, consolidându-și astfel poziția pe piața financiar-bancară din România. Fuziunea s-a desfășurat conform calendarului, iar toate datele și […]