Ministerul Mediului a publicat noul ghid de finanțare pentru Programul Rabla 2025, care aduce schimbări importante în ceea ce privește valoarea ecotichetelor.
Cea mai importantă ajustare constă în reducerea sprijinului acordat pentru achiziția vehiculelor complet electrice, unde suma oferită scade semnificativ față de anii trecuți.
Foto: BMW
Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP) a pus în dezbatere publică pe site-ul oficial Ghidul de finanțare pentru Programul Rabla Auto 2025. Documentul include modificările prevăzute de Ordonanța de Urgență nr. 41/2025, care introduce noi reguli pentru investițiile realizate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), dar și din fonduri publice naționale.
Cea mai importantă schimbare privește cuantumul ecotichetelor. Concret, conform Ministerului Mediului, pentru autovehiculele electrice sau cu pilă de combustie pe hidrogen, ajutorul financiar de stat este acum în valoare de 18.500 lei (cca. 3.745 de euro). De asemenea, pentru autoturismele plug-in hibrid (PHEV) și pentru motocicletele electrice, ecotichetul are o valoare de 15.000 lei (cca. 3.040 de euro).
Pentru cei care doresc să achiziționeze autovehicule hibride clasice, ecotichetul are o valoare de 12.000 lei (cca. 2.430 euro), iar pentru automobilele convenționale echipate cu motoare termic (inclusiv GPL/GNC) și pentru motociclete, sprijinul acordat de stat va fi de 10.000 lei (cca. 2.025 de euro). Facem precizarea că sumele în euro au fost calculate la cursul BNR de astăzi, 25 august 2025 (1 euro = 4,9388 lei).
„Rabla nu înseamnă doar înlocuirea unei mașini vechi, ci reprezintă un mecanism prin care oamenii contribuie la un aer mai curat. Am ajustat valoarea ecotichetului pentru electrice astfel încât, în condițiile actuale, un număr mai mare de români să beneficieze de program. În paralel, lucrăm la un cadru de finanțare stabil, care să fie susținut pe termen lung prin Fondul Social pentru Climă. Ținta rămâne aceeași: reducerea poluării și tranziția treptată către mobilitate nepoluantă în România”, a declarat Diana Buzoianu, ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor.
Ghidul de finanțare detaliază și criteriile pentru achizițiile eligibile. Astfel, pentru autoturisme, autoutilitare ușoare, autospeciale / autospecializate ușoare și motociclete cu propulsie termică sau hibridă, valoarea de achiziție nu poate depăși 60.000 euro (TVA inclus), iar emisiile trebuie să fie de cel mult 145 g CO₂/km (WLTP) sau de maximum 120 g CO₂/km (WMTC, pentru motociclete).
Pentru vehiculele electrice, plug-in hibrid, pe hidrogen și cvadricicluri, valoarea maximă de achiziție este de 70.000 euro (TVA inclus), iar nivelul emisiilor pentru un plug-in hibrid nu trebuie să depășească 80 g CO₂/km (WLTP). De asemenea, în ghidul de finanțare se mai precizează că Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) nu finanțează achiziția vehiculelor alimentate cu motorină.
De la lansarea programului Rabla Auto, în 2005, și până la finalul anului 2024, au fost casate peste un milion de mașini vechi și s-a sprijinit parțial achiziția a 660.486 de vehicule noi. Practic, România și-a îndeplinit deja ținta din PNRR privind casarea a cel puțin 250.000 de autoturisme poluante, potrivit datelor de pe site-ul Ministerului Mediului. Conform datelor AFM, investițiile statului în această perioadă au totalizat 6,46 miliarde de lei.