Edward Crețescu, președintele ANIS, atrage atenția că orice restricții și prevederi fiscale sau legislative care nu sunt aliniate la standardele internaționale pun în pericol competitivitatea industriei IT românești pe piața globală.
Potrivit acestuia, astfel de măsuri descurajează dezvoltarea startup-urilor inovatoare și favorizează migrarea afacerilor către țări cu reglementări mai flexibile și instrumente moderne de finanțare.
Fotografii: Freepik
Orice restricții sau prevederi care nu se aliniază standardelor internaționale afectează competitivitatea industriei IT românești pe piața globală, după cum a declarat Edward Crețescu, președintele Asociației Patronale a Industriei de Software și Servicii (ANIS), citat de Financial Intelligence.
„Pentru industria de IT din România este important ca Guvernul să înţeleagă că orice restricţii şi prevederi care nu sunt aliniate cu cele internaţionale ne afectează competitivitatea pe piaţa globală. Am atras atenţia de multe ori că pierdem startup-urile inovatoare în stadii incipiente de dezvoltare, pentru că aleg să meargă în ţări care favorizează dezvoltarea lor accelerată, prin mijloace moderne de finanţare. Ne mândrim cu unicorni, cu fondatori de origine română, dar ce folos dacă aduc valoare adăugată şi plătesc taxe în alte jurisdicţii. La fel, ne plângem că nu avem mai multă inovaţie în România, dar nu prioritizăm industriile cu valoare adăugată mare, cum este cea de IT, care deja este un contributor major la buget. În acelaşi timp, dacă se păstrează IMCA (impozitul pe cifra de afaceri, n.r.) şi simultan sunt plafonate deducerile de cheltuieli în relaţie cu entităţi afiliate, care furnizează companiilor locale patente, know-how, tehnologie, nu facem decât să lovim în competitivitatea companiilor de IT”, a explicat Crețescu.
Potrivit ANIS, proiectul de lege din Pachetul 2 de măsuri fiscale, aflat în discuție între partidele din coaliția de guvernare, riscă să afecteze serios industria IT de la noi. Deși, inițial, Guvernul propusese eliminarea IMCA, discuțiile actuale vizează păstrarea acestei taxe, care afectează companiile mari ce exportă, creează locuri de muncă și contribuie semnificativ la buget. Reducerea deductibilităților pentru cheltuielile către entități afiliate adaugă o povară suplimentară și nu rezolvă problemele existente ale administrației fiscale.
„Ambele măsuri vor avea un impact negativ major asupra companiilor mari, iar în cazul startup-urilor, proiectul afectează mecanismele esențiale de finanțare”, subliniază ANIS.
Împrumuturile de tip CLA sunt esențiale pentru finanțarea companiilor aflate la început de drum, oferind flexibilitatea necesară atragerii de capital în lipsa altor structuri juridice avansate. Prevederi precum conversia obligatorie sau interdicția de a restitui împrumuturile către acționari, asociați sau afiliați, atâta timp cât activul net este sub jumătate din capitalul social, pot elimina instrumente critice pentru dezvoltarea startup-urilor. În același timp, aceste reguli transmit un semnal negativ investitorilor privați, reducând apetitul pentru capital de risc și predictibilitatea investițiilor.
Specialiștii ANIS atrag atenția că limitarea finanțărilor prin mecanisme de protecție negociate contractual ar descuraja implicarea fondurilor de investiții și a „business angels”, într-un context în care legislația românească nu oferă mecanisme moderne utilizate în alte țări, precum clase multiple de acțiuni.
Modificarea regimului deductibilităților în relațiile cu entități afiliate este problematică în lipsa unui fundament economic și juridic solid și fără claritate privind aplicarea practică. Normele actuale – prețuri de transfer, raportări DAC6 și impozitul minim global – oferă deja instrumentele necesare prevenției abuzurilor. Soluția nu este introducerea unui plafon arbitrar, ci o administrație fiscală modernizată, digitalizată și eficientă, capabilă să aplice regulile în mod consecvent și echitabil. În caz contrar, companiile mari, contribuabili importanți pentru veniturile bugetare și investițiile străine, vor fi afectate negativ, iar mediul de afaceri va deveni mai puțin atractiv și mai impredictibil.
ANIS, care reunește peste 150 de companii-membre, solicită eliminarea definitivă a IMCA și ajustarea proiectului de lege pentru a proteja atât companiile mari, cât și startup-urile inovatoare, pentru a menține competitivitatea și atractivitatea industriei IT din România pe plan internațional.