Michael O’Leary, directorul executiv al Ryanair, urmează să încaseze un bonus uriaș, după ce prețul acțiunilor companiei aeriene a atins un prag-cheie de performanță. O’Leary ar putea primi o primă de peste 100 de milioane de euro, ceea ce ar fi una dintre cele mai mari plăți de acest tip din istoria corporativă europeană, transmite BBC.
Acest uriaș bonus de performanță a fost pus în discuție după ce acțiunile operatorului low-cost au închis la un preț de peste 21 de euro (17,65 lire sterline) timp de 28 de zile consecutiv, atingând astfel un obiectiv-cheie de performanță. O’Leary va avea opțiunea de a primi 10 milioane de acțiuni, în valoare de aproximativ 111,2 milioane de euro (93,3 milioane de lire sterline), cu condiția să rămână la conducerea companiei până în 2028, la sfârșitul lunii iulie.
Directorul irlandez, cunoscut pentru declarațiile sale directe și uneori controversate, spunea, la începutul lunii, că Ryanair le oferă „valoare excepțională” acționarilor, în ciuda faptului că profitul net anual al companiei a scăzut.
„Cred că acționarii Ryanair obțin o valoare aparte, ca rezultat al opțiunilor noastre pe acțiuni — atât ale mele, cât și ale restului echipei de conducere”, a spus el în timpul unei conferințe cu analiștii, ca răspuns la o întrebare legată de acest plan de opțiuni.
„Le oferim o valoare excepțională acționarilor Ryanair, într-o epocă în care fotbaliștii din Premier League sau antrenorii lor câștigă între 20 și 25 de milioane de lire pe an”.
Ryanair a precizat, într-un comunicat, că prețul acțiunilor reprezintă „doar una dintre cele două condiții” ale acordării bonusului.
„A doua condiție este ca Michael și restul echipei de conducere să rămână angajați la Ryanair până la sfârșitul lunii iulie 2028, astfel încât aceste opțiuni pe acțiuni nu se vor acorda efectiv decât peste trei ani”,
a adăugat compania.
O’Leary a sugerat că ar putea rămâne în continuare la Ryanair și după expirarea actualului său contract, în 2028. El lucrează la companie din 1988. De când a devenit director executiv al organizației, în 1994, a fost cel care a asigurat transformarea Ryanair dintr-o companie regională relativ mică, în cel mai mare operator low-cost din Europa.
„Probabil că va trebui să existe o discuție cu consiliul de administrație despre cum mi se va stabili remunerația după 2028, în cazul în care vor dori să continui”, a spus el.
Schema de stimulente pe termen lung pentru O’Leary a fost stabilită inițial în 2019, anul în care a devenit director general al grupului. Totuși, High Pay Centre, un think tank care monitorizează salariile directorilor, a criticat această primă, afirmând că „indiferent cât succes are o companie sau cât de eficient este liderul său, contribuția unei singure persoane nu poate fi niciodată suficient de mare încât să justifice un bonus de 100 de milioane de euro”.
„Acest lucru este cu atât mai valabil cu cât majoritatea angajaților Ryanair — care joacă, de asemenea, un rol esențial în succesul companiei — nu vor câștiga niciodată mai mult decât o fracțiune din această sumă, pe parcursul întregii lor vieți profesionale”, estimează High Pay Centre, citat de BBC.
Rivalul Wizz Air, un alt operator low-cost, a asigurat o schemă similară pentru CEO-ul său, József Váradi.
Váradi ar putea încasa 100 de milioane de lire sterline dacă prețul acțiunilor Wizz Air va ajunge la 120 de lire până în 2028. Totuși, compania a recunoscut anterior că este puțin probabil ca acest prag să fie atins, având în vedere că acțiunile se tranzacționează mult sub acel nivel.