Grupul auto Stellantis își mută atenția către piața americană, anunțând investiții de 10 miliarde de dolari pentru fabrici, locuri de muncă și modele emblematice. Decizia marchează o schimbare strategică majoră, cu implicații directe pentru viitorul Jeep, Dodge și Chrysler.
Stellantis NV, gigantul auto franco-italian care produce Jeep, Ram, Dodge și Chrysler, își redefinește direcția globală.
Potrivit unor surse apropiate companiei, citate de Bloomberg, producătorul auto intenționează să investească până la 10 miliarde de dolari în SUA.
O parte din aceste fonduri, aproximativ cinci miliarde, a fost deja confirmată la începutul anului. Alte cinci miliarde ar urma să fie anunțate în săptămânile următoare, în cadrul unei strategii care vizează relansarea brandurilor istorice și reechilibrarea resurselor globale.
Investițiile sunt planificate pe mai mulți ani și vor include redeschiderea unor fabrici închise. Pe lângă acest lucru investițiile vor crea noi locuri de muncă. Primele state vizate sunt Illinois și Michigan, două centre industriale tradiționale pentru industria auto americană.
Planurile Stellantis includ o strategie specială pentru Jeep, un brand care a reprezentat, ani la rând, simbolul succesului companiei pe piața americană.
De asemenea, surse interne au confirmat că Stellantis explorează investiții semnificative în Dodge, cu posibilitatea relansării unui model V8 de mare putere, care ar putea deveni noul reper pentru fanii muscle cars.
Chrysler, brand aproape marginalizat în ultimii ani, ar putea beneficia și el de o infuzie de capital pe termen lung, cu obiectivul de a-și recăpăta poziția pe piața americană.
Noua direcție este coordonată de Antonio Filosa, numit CEO al Stellantis în mai 2025. Filosa urmărește să corecteze dezechilibrele moștenite de la fostul CEO, Carlos Tavares.
Sub conducerea lui Tavares, Stellantis a mutat o parte importantă din producție în Mexic și a investit masiv în Europa – o regiune unde cererea de automobile este scăzută și profitabilitatea redusă.
Filosa a inițiat o revizuire completă a strategiei investiționale, în pregătirea unei întâlniri cu investitorii programată pentru anul viitor.
„CEO-ul derulează o evaluare amănunțită a tuturor investițiilor viitoare. Procesul este în desfășurare”, a confirmat un purtător de cuvânt al companiei.
Decizia Stellantis se aliniază trendului recent al marilor corporații internaționale care și-au majorat investițiile în SUA.
Motivația vine în atragerea bunăvoinței administrației Trump și limitarea efectelor tarifelor vamale care au lovit lanțurile de producție globale.
De exemplu, grupul sud-coreean Hyundai a anunțat în august o majorare a planului de investiții în SUA cu cinci miliarde de dolari. Marca a ajuns la un total de 26 de miliarde până în 2028.
La rândul lor, mai multe companii farmaceutice europene au promis miliarde pentru proiecte americane. Asta în încercarea de a-și asigura piața într-un climat comercial tot mai dificil.
Această repoziționare a Stellantis ridică însă îngrijorări majore în Europa, în special în rândul sindicatelor.
Stellantis, proprietarul unor mărci emblematice precum Fiat și Peugeot, se confruntă pe continent cu o supracapacitate de producție și cu o competiție tot mai dură din partea producătorilor chinezi.
BYD și alți giganți chinezi lansează modele electrice la prețuri extrem de competitive, erodând poziția producătorilor europeni.
Ca urmare, Stellantis a anunțat recent întreruperea temporară a producției la opt fabrici din Europa. Aici cererea pentru modele precum Alfa Romeo Tonale și Fiat Panda s-a prăbușit.