Japonezii de la Subaru au anunțat majorări notabile de prețuri la mai multe modele din portofoliul de pe piața nord-americană, începând cu luna iunie.
Producătorul asiatic justifică aceste scumpiri prin ceea ce numește „condiții de piață actuale”, evitând însă să ofere detalii clare privind cauzele exacte ale acestei decizii.
Fotografii: Subaru
Într-un peisaj economic volatil și marcat de incertitudini geopolitice, creșterile de prețuri devin o soluție inevitabilă pentru mulți producători din industria auto. Asta, în încercarea de a amortiza costurile impuse de reglementările comerciale și de lanțurile de aprovizionare tot mai costisitoare.
Ultimul producător care scumpește produsele în SUA este Subaru. Analiza contextului economic actual indică o corelație clară a acestei decizii cu creșterea costurilor de fabricație, dar și cu politica tarifară adoptată de administrația condusă de Donald Trump, ale cărei efecte continuă să influențeze piața auto.
Într-un comunicat oficial, Subaru America subliniază faptul că noile prețuri reflectă o reacție la presiunile inflaționiste și la costurile ridicate de fabricație, fără a compromite poziționarea brandului în zona calitate-preț. „Ajustările au fost realizate pentru a acoperi cheltuielile suplimentare, menținând în același timp valoarea oferită clienților. Structura noastră de prețuri nu este dictată de originea produselor”, a transmis compania, citată de Reuters.
Conform datelor S&P Global Mobility din 2024, aproape jumătate (45%) din vehiculele Subaru comercializate în Statele Unite sunt produse în afara granițelor, ceea ce le face extrem de vulnerabile în fața taxelor vamale impuse de SUA. Acest grad ridicat de expunere la importuri pune o presiune directă pe costurile finale suportate de consumator.
Creșterile de preț vor fi aplicate vehiculelor aflate deja în stocurile dealerilor, începând cu luna iunie. Un anunț intern, care a apărut pe o platformă destinată distribuitorilor auto, arată că noile tarife vor aduce majorări cuprinse între 750 și 2.055 de dolari, în funcție de model și de dotări.
De pildă, noul Forester, unul dintre SUV-urile de bază din portofoliul Subaru, va fi mai scump cu 1.075 până la 1.600 de dolari. De asemenea, modelele BRZ și WRX vor fi cu 2.000 de dolari mai scumpe, în timp ce Ascent va înregistra cea mai semnificativă creștere de preț, cu până la 2.055 de dolari, după cum informează Motor1.com.
Mergând mai departe, prețurile la Crosstrek și Impreza vor fi cu 750 de dolari mai mari, în timp ce pentru un Outback clienții vor plăti cu 1.715 și chiar 1.820 de dolari mai mult ca până acum. Nu în ultimul rând, Legacy primește o creștere de preț de 1.600 de dolari.
Subaru nu este singura marcă afectată de climatul economic tensionat din Statele Unite. Ford, spre exemplu, a anunțat recent o creștere de prețuri de până la 2.000 de dolari pentru trei modele, toate produse în Mexic.
Reprezentanți ai industriei auto americane estimează că, la nivelul întregului sector, impactul tarifelor comerciale ar putea genera costuri suplimentare de circa cinci miliarde de dolari în 2025.
Deși unele taxe vamale pentru componente auto au fost reduse în ultimele luni, SUA menține încă un tarif de 25% aplicabil unui volum de aproximativ opt milioane de vehicule importate anual. Acest regim tarifar influențează direct prețurile de vânzare și determină constructorii auto să-și recalibreze strategiile comerciale pentru a-și menține marjele de profit.