Prima pagină » Vacanță în august la mare? Începe să fie prea cald pentru asta. Călătoriile în extrasezon devin populare în toată lumea și s-ar putea extinde până în noiembrie

Vacanță în august la mare? Începe să fie prea cald pentru asta. Călătoriile în extrasezon devin populare în toată lumea și s-ar putea extinde până în noiembrie

Vacanță în august la mare? Începe să fie prea cald pentru asta. Călătoriile în extrasezon devin populare în toată lumea și s-ar putea extinde până în noiembrie
Vacanță în august la mare? Începe să fie prea cald pentru asta. Călătoriile în extrasezon devin populare în toată lumea și s-ar putea extinde până în noiembrie / Foto: Unsplash

Pentru un număr tot mai mare de turiști, răspunsul rațional la căldura insuportabilă, la prețurile exorbitante și la supra-aglomerarea care transformă în furnicare regiunile de coastă în lunile iulie și august este simplu: să viziteze aceste destinații în primăvară sau în toamnă. Vremea este mai blândă, hotelurile oferă un raport calitate-preț mai bun, iar atmosfera este mai relaxată, astfel încât călătoria chiar să pară de odihnă și nu un test prelungit de rezistență. Companii aeriene precum EasyJet, Aegean sau Delta Air Lines raportează creșteri ale rezervărilor în extrasezon, pe măsură ce vara începe să se întindă spre luna octombrie, poate chiar noiembrie. Companiile de rezervări confirmă, la rândul lor, această schimbare: conform AirDNA, care monitorizează listările pe Airbnb și Vrbo, numărul nopților rezervate în Grecia a crescut cu 18% în octombrie 2024 față de anul precedent și cu 31% față de octombrie 2019. Firmele care oferă drumeții, ciclism, cățărări și alte activități în zonele de vacanță salută această tendință, spunând că este cu adevărat greu să vinzi așa ceva la temperaturi care adesea depășesc 40 de grade. 

Acest tip de călătorie în extrasezon („shoulder season”) este în plină expansiune peste tot în lume. Tendința ar putea contribui atât la reducerea fenomenului de turism invaziv, cât și la valorificarea infrastructurii de transport și cazare în lunile de toamnă și iarnă, care, în mod normal, sunt slabe din punct de vedere economic, scrie Bloomberg. Totuși, această reechilibrare nu se va produce fără un efort coordonat din partea industriei, pentru a menține stațiunile deschise și pentru a promova atractivitatea turismului în afara vârfului de sezon. Și, evident, vacanțele școlare mai flexibile ar ajuta considerabil, comentează sursa citată.

Apetit crescut pentru călătorii: românii au cheltuit peste 3 miliarde de euro pe călătorii în afara țării / Până la finalul anului se estimează depășirea pragului de 11 miliarde

Europa, pregătită pentru un val de turiști

Europa se pregătește din nou să primească un aflux de vizitatori americani cu venituri ridicate, dar cei care nu sunt condiționați de calendarul școlar ar face bine să își amâne vacanța până în toamnă. După anul crizei sanitare, Delta Air Lines a observat o „schimbare sistematică” pe termen lung în cererea pentru călătoriile europene ale americanilor, care au renunțat la lunile iulie și august pentru perioadele de extrasezon, a declarat președintele companiei, Glen Hauenstein, investitorilor la începutul lunii. „Vârful devine mai puțin abrupt, iar perioadele de umăr devin mai solide”, a spus acesta.

Deși protestele anti-turism din Europa și temperaturile sufocante din sudul continentului nu au afectat rezervările de vară ale companiei low-cost britanice EasyJet, aceasta beneficiază de o cerere tot mai mare în extrasezon. Ultimul trimestru al anului calendaristic a fost, în mod tradițional, unul complet înțepenit, dar există speranțe pentru obținerea de profituri în viitor, în parte datorită prelungirii verii până în octombrie, a declarat CEO-ul Kenton Jarvis în luna mai.

Și compania grecească Aegean Airlines a înregistrat o performanță financiară mai bună în perioada octombrie-decembrie, pe fondul intensificării traficului aerian către și dinspre Atena și Salonic. Președintele Eftichios Vassilakis a pus această evoluție, cel puțin parțial, pe seama schimbărilor climatice și a iernilor mai blânde, care determină o „netezire treptată” a cererii.

Potrivit Băncii Greciei, numărul vizitatorilor internaționali în Grecia a crescut cu 24% în noiembrie față de anul anterior, în timp ce încasările lunare din turism au urcat cu 45%, ajungând la 618 milioane euro. Turiștii americani și-au crescut cheltuielile cu 78% și au reprezentat aproape o cincime din total.

Cheltuielile pentru turismul de agrement se vor tripla până în 2040

Călătoriile în extrasezon în Grecia, în creștere rapidă

Chiar dacă valorile absolute rămân mult sub cele din sezonul de vârf, Bloomberg semnalează o nouă tendință în ceea ce privește călătoriile spre destinații foarte populare de vacanță, cum ar fi Grecia. Potrivit acestor date, preluate din surse oficiale ale Greciei, turismul în această țară în luna februarie și martie are cea mai consistentă creștere, cu valori de +25% sau +31%.


Număr de vizitatori în 2024 (mil.) | % schimbare anuală

  • Ianuarie: 0,74 | +16,1%

  • Februarie: 0,72 | +25,8%

  • Martie: 0,87 | +31,2%

  • Aprilie: 1,56 | +13,8%

  • Mai: 3,05 | +21,3%

  • Iunie: 4,68 | +8,8%

  • Iulie: 6,36 | +4,1%

  • August: 6,91 | +6,6%

  • Septembrie: 5,48 | +6,7%

  • Octombrie: 3,41 | +8,6%

  • Noiembrie: 1,28 | +23,6%

  • Decembrie: 0,88 | +15,3%

(Sursa: Banca Greciei, INSETE Intelligence, calcule Bloomberg Opinion)

Piața europeană a închirierilor pe termen scurt cunoaște și ea o cerere crescută în toamnă. Conform AirDNA, care monitorizează listările pe Airbnb și Vrbo, numărul nopților rezervate a crescut cu 18% în octombrie 2024 față de anul precedent și cu 31% față de octombrie 2019. Turiștii profită de tarifele mai mici pentru a închiria proprietăți de lux, iar sezonul de vârf reprezintă acum o cotă mai mică din cererea totală anuală.

Turismul românesc în 2025: litoralul este în creștere, restul țării suferă / Foto: Shutterstock

Foto: Shutterstock

Cota sezonului de vârf din cererea totală a scăzut

Deși schimbările nu sunt dramatice, vârful de sezon începe să fie mai puțin abrupt, iar asta ar putea indica o tendință generală, care s-ar putea consolida sau accentua în anii următori. Rezervările din lunile tradițional considerate de vârf, iunie-august, reprezintă acum o proporție mai mică din rezervările anuale. Desigur, nu înseamnă că rezervările din sezonul de vârf au scăzut în termeni absoluți, ci că cererea în afara acestui vârf de sezon a crescut.

Țară | % rezervări în sezonul de vârf (2018 vs. 2024)

  • Grecia: 50% → 48%

  • Franța: 40% → 38%

  • Italia: 43% → 40%

  • Spania: 38% → 36%

  • Cipru: 40% → 35%

  • Portugalia: 40% → 37%
    (Sursa: AirDNA)

Cutremur pe piața de turism din România. Paralela45 anunță fuziunea cu Rainbow Tours Polonia

În contextul evacuărilor din cauza incendiilor de vară și al închiderii Acropolei în perioadele de caniculă extremă, nu e de mirare că mai multe agenții de turism raportează un număr mai mare de rezervări în septembrie decât în mijlocul verii.

Vânzarea de vacanțe active în lunile iulie și august este o provocare, afirmă Ben Colbridge, director de produs și comercial pentru Exodus Adventure Travels, care oferă drumeții, tururi cicliste și excursii culturale.

„Cei mai mulți oameni nu vor să facă astfel de activități când temperaturile depășesc 40°C”, spune el. Cei care trebuie totuși să călătorească în plin sezon aleg din ce în ce mai mult destinații nordice mai răcoroase, precum Scandinavia.

Perioada principală de călătorie a companiei în Europa era între mai și jumătatea lui octombrie, dar acum sezonul se extinde treptat, începând din aprilie și până la finalul lui octombrie.

„În viitor, vom împinge granițele până la începutul lunii noiembrie în sudul Europei”, spune Colbridge, menționând totodată că disponibilitatea zborurilor rămâne un obstacol în extrasezon.

Foto: Unsplash

Foto: Unsplash

Catania are cerere de închiriere mai devreme și mai târziu

Cifrele par să arate o schimbare incipientă, care se va transforma în trend doar dacă toți actorii din industria turismului vor colabora pentru a face extrasezonul mai accesibil și mai atractiv, luând, totodată, în considerare preocupările localnicilor, care se tem că acest fenomen ar putea crește cererea totală — și nu doar redistribui fluxul de turiști. Într-o acțiune concertată, ar trebui să fie convinși proprietarii restaurantelor, operatorii de transport și coordonatorii altor tipuri de atracții turistice să rămână deschise mai mult timp, ceea ce este o provocare. Muncitorii sezonieri pleacă adesea. Iar să-i păstrezi reprezintă, deocamdată, un risc: ce se întâmplă dacă turiștii nu apar?

„Prioritizarea retenției personalului prin programe flexibile, prelungiri pe termen scurt ale contractelor sau bonusuri de final de sezon este esențială pentru menținerea calității serviciilor,” notează Comisia Europeană pentru Turism.

Stațiunile trebuie să ofere și alternative la plajă, în cazul în care vremea este capricioasă — altw aspecte, precum cultura, natura, sportul și wellnessul devin esențiale. De exemplu, gigantul german Tui AG încearcă să atragă alergătorii prin sponsorizarea unor maratoane organizate în afara sezonului pe insulele Rodos, Mallorca și Cipru (inclusiv curse scurte pentru membrii familiei).

Alte articole importante
Cum reușește un mall dedicat exclusiv produselor secondhand să schimbe fața comerțului
Analize
Cum reușește un mall dedicat exclusiv produselor secondhand să schimbe fața comerțului
Descoperirea mall – ului ReTuna din Eskilstuna a fost o surpriză plăcută pentru cercetătorii în sustenabilitatea modei. Acest centru comercial din Suedia este primul de acest fel la nivel mondial care vinde exclusiv produse secondhand și refolosite. Experiențe autentice și un model inovator de afaceri În cele peste 18 luni de vizite repetate la ReTuna, […]
Vremea extremă a generat pierderi record în economia globală
Vremea extremă a generat pierderi record în economia globală
Vremea extremă a generat pierderi directe și indirecte de peste 43 de miliarde de euro în economia globală. Cercetătorii avertizează că adevăratul cost se va resimți abia în anii următori. Vremea extremă și bilanțul pierderilor directe în economia globală Europa a traversat în vara 2025 una dintre cele mai grele perioade din ultimii ani. Valurile […]
România importă cu 54% mai multă energie
România importă cu 54% mai multă energie
România atinge un nou record în ceea ce privește consumul de energie, arată datele INS. Importurile de energie au crescut accelerat, exporturile s-au intensificat, iar consumul casnic a urcat vizibil. Cum stă România la capitolul energie: importurile cresc, producția internă scade Institutul Național de Statistică a publicat luni datele privind balanța energetică pentru primele șapte […]
Aurul atinge un maxim istoric pe piețele internaționale
Aurul atinge un maxim istoric pe piețele internaționale
În septembrie 2025, prețul aurului a atins un maxim istoric, marcând o nouă etapă în evoluția metalului prețios pe piețele internaționale. Această creștere reflectă atât incertitudinile economice globale, cât și cererea puternică pentru active considerate sigure în perioade de volatilitate financiară. Faptul că aurul atinge un maxim istoric subliniază aceste tendințe. Aurul atinge un nou […]
Databricks, evaluată la 100 mld. $, rămâne fără șeful AI
Companii
Databricks, evaluată la 100 mld. $, rămâne fără șeful AI
Databricks rămâne fără şef. Naveen Rao, șeful diviziei de inteligență artificială, își dă demisia pentru a crea un nou tip de computer AI. Databricks rămâne fără om la conducere: decizia neașteptată a liderului diviziei de AI Naveen Rao, liderul diviziei de inteligență artificială de la Databricks, a anunțat că renunță la poziția sa pentru a-și […]
Metale prețioase și industriale: Cât poți cumpăra cu 10.000 de dolari
Metale prețioase și industriale: Cât poți cumpăra cu 10.000 de dolari
Metalele prețioase și industriale arată diferențe uriașe între valoare și cantitate. Cu 10.000 de dolari, se observă clar cum raritatea și abundența influențează puterea de cumpărare. Ce metale prețioase poți obține cu 10.000 de dolari Metale prețioase și industriale evidențiază contrastul dintre lux și utilitate. Cu suma de 10.000 de dolari, poți achiziționa doar 92 […]