Ucraina își modernizează flota aeriană cu aparate Rafale F4, F-16 și Gripen E, urmărind integrarea completă în NATO și garanțiile de securitate pe care le-ar aduce această apartenență. Noua flotă cu F-16, Gripen E și Rafale F4 va fi coloana vertebrală a unei forțe aeriene occidentale, modernizate și pregătite pentru apărarea Ucrainei. Acordurile reflectă angajamentul Europei și al Statelor Unite de a consolida securitatea europeană.
Ucraina a semnat un acord pentru achiziția a până la 100 de avioane Rafale F4 până în 2035. Președintele Volodimir Zelenski a anunțat că țara sa va primi și radare avansate franceze și opt sisteme de apărare aeriană franco-italiene, fiecare cu șase lansatoare. Această înțelegere completează angajamentele pentru avianele F-16 americane și pentru modelele Gripen suedeze. Acest trio, scrie Business Insider, va constitui coloana vertebrală a noii forțe aeriene urainiene.
Zelenski a subliniat că noua flotă trebuie să fie în totalitate occidentală pentru o „integrare totală în NATO”. Flota actuală operează preponderent avioane sovietice vechi, completate de câteva aeronave occidentale obținute după invazia Rusiei din 2022. Suedia, Franța și Statele Unite vor fi surse principale pentru noile avioane, iar tipurile și cantitățile exacte sunt publice, după o serie de anunțuri recente.
Pe 22 octombrie, Ucraina a semnat un acord de intenție cu Suedia pentru un număr de până la 150 de avioane JAS 39 Gripen E. Gripen E este proiectat pentru piste mici și neamenajate. Avionul are nevoie de o întreținere minimă, fiind ușor de folosit într-un conflict, în scene în care infrastructura critică este sub bombardament constant. Varianta E este cea mai nouă, cu motor modernizat și cu sisteme de război electronic avansate, greutate la decolare de 16,2 tone și zece puncte de fixare pentru rachete și bombe.
Dassault Rafale F4 este un avion cu două motoare, 14 puncte de fixare și greutate la decolare de 24,5 tone. Varianta F4 a intrat în serviciul operațional francez la începutul lui 2024. Rafale și Gripen sunt avioane de generația 4,5, echipate cu senzori și sisteme de război electronic. Nu au însă, capabilitățile stealth complete ale F-35 și F-22, scrie sursa citată.
Ucrainenii pilotează deja F-16 Fighting Falcons, donate de membri NATO europeni, împreună cu câteva Mirage 2000 franceze. Pentru apărarea împotriva Rusiei, Ucraina estimează necesarul total la 128 de F-16. Rafale și Gripen vor aduce un salt semnificativ al capacități moderne a Ucrainei.
Acordurile semnate sunt, deocamdată, doar înțelegeri preliminare. Livrările depind de finalizarea exporturilor. Întârzierile și complicațiile în producția de avioane sunt frecvente. Ucraina trebuie să „stea la coadă”, adică într-un lung șir de clienți care așteaptă Rafale și Gripen. Suedia a primit primul Gripen E abia luna trecută, planificând 60 de noi variante până în 2030. Dassault produce mai puțin de patru Rafale pe lună și avea în octombrie un backlog de 233 de avioane pentru livrare.