În primele patru luni ale acestui an, 122.600 de zboruri din nordul Europei au întâmpinat perturbări cu sistemele GPS și alte sisteme satelitare. Aceasta se datorează interferențelor generate de Rusia, potrivit unui raport comun al Suediei, Finlandei, Estoniei, Lituaniei, Letoniei și Poloniei, citat de MoscowTimes.
Doar în luna aprilie, în medie 27,4% dintre zborurile din regiune au fost afectate, iar în unele zone proporția a ajuns chiar la 42%. Datele de navigație au fost falsificate, iar semnalele au fost blocate. Consecințele au variat de la poziționare incorectă până la defecțiuni ale sistemului, uneori remedierea realizându-se abia la destinația finală.
În total, 365 de companii aeriene au fost afectate: 23.400 de zboruri în ianuarie, 28.000 în februarie, aproape 30.000 în martie și circa 41.300 în aprilie. Țările implicate au transmis raportul către Organizația Internațională a Aviației Civile (ICAO).
Andreas Holmgren, șeful departamentului de transport din Suedia, a declarat:
„Evaluăm situația ca fiind gravă, deoarece numărul întreruperilor crește în continuare și nu scade.”
Autoritățile au identificat sursele perturbărilor pe teritoriul Rusiei, în zone precum Kaliningrad, Sankt Petersburg, Smolensk și Rostov. Autoritățile europene din domeniul aviației au emis avertismente către piloți și au solicitat companiilor aeriene să întărească măsurile de siguranță.
În august, s-a aflat că ICAO ar putea revoca drepturile Rusiei asupra frecvențelor radio de aviație civilă existente și viitoare, ca răspuns la amploarea interferențelor GPS în regiunea Mării Baltice. La finalul lunii iunie, Finlanda, Estonia, Letonia și Lituania au depus plângeri la Uniunea Internațională a Telecomunicațiilor (ITU), iar împreună cu Suedia și Polonia au notificat ICAO despre utilizarea tot mai frecventă de către Rusia a războiului electronic împotriva aeronavelor, oferind date detaliate.
ICAO a exprimat „îngrijorări serioase” privind siguranța zborurilor, precizând că dacă Rusia nu elimină interferențele în 30 de zile, va fi considerată o posibilă încălcare a dreptului internațional. La rândul său, ITU a cerut Moscovei să înceteze imediat aceste activități.
Chiar aeronava președintei Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, care se apropia de aterizare în Bulgaria, a fost afectată de aceste sisteme de bruiaj electronic. După incident, NATO a început dezvoltarea unui sistem antijamming, iar secretarul general al blocului, Mark Rutte, a calificat aceste interferențe ca parte a unei campanii mai ample de „amenințări hibride” rusești.
După invazia Ucrainei, Rusia a început să bruieze semnalele GPS în țările europene. Raportările arată că bruiajul are loc aproape zilnic, de la aeroportul din Gdansk, pe rutele maritime aglomerate ale Mării Baltice, până în spațiul aerian al Estoniei și Finlandei, conform Defense News.
Autoritățile ruse au refuzat să comenteze aceste probleme. În vara anului 2025, Polonia a aflat că bruiajul GPS din regiunea Mării Baltice provine de la două facilități militare situate în Baltiysk și Okunevo, pe coasta regiunii Kaliningrad.