Anul 2025 a debutat cu provocări majore pentru Tesla, mai ales pe piața europeană, unde cifrele de vânzări au înregistrat scăderi accentuate.
Contextul tensionat este amplificat de criticile tot mai intense la adresa CEO-ului Elon Musk, acuzat de apropierea sa de președintele american Donald Trump, căruia i-a oferit sprijin și consultanță publică. Cu toate acestea, în mod surprinzător, există o țară unde vânzările producătorului din Austin au crescut.
Considerată de mult timp o piață-cheie pentru constructorul american, Norvegia a înregistrat o creștere semnificativă în luna mai. Potrivit publicației norvegiene E24, înmatriculările Tesla în această țară au depășit nivelul din aceeași perioadă a anului trecut, cu peste 7.300 de unități noi înregistrate față de cele aproximativ 6.700 în 2024.
Experții pun această creștere pe seama lansării versiunii actualizate a modelului Tesla Model Y (Juniper) și pe o campanie promoțională agresivă. Este vorba despre o dobândă variabilă de 0% în primii trei ani pentru varianta Long Range, fără avans (exceptând taxa de comandă). Această ofertă, valabilă până la sfârșitul lunii iunie, a transformat Model Y într-o opțiune extrem de atractivă pentru consumatorii norvegieni.
SUV-ul cu emisii zero de la Tesla a devenit rapid cel mai vândut autoturism din Norvegia începând cu luna aprilie. Jonathan Parr, analist la retailerul auto Rebil, confirmă impactul major: „Se vede clar că mulți norvegieni așteptau această variantă. Entuziasmul s-a transformat rapid în comenzi. Se vinde bine”.
Controversele politice nu afectează (încă) decizia de cumpărare în Norvegia. Deși imaginea lui Elon Musk este afectată la nivel internațional din cauza implicării sale în sfera politică americană, inclusiv prin susținerea declarată a lui Donald Trump, acest lucru nu pare să fi afectat apetitul norvegienilor pentru brandul Tesla. „Musk nu este foarte iubit aici, dar oamenii nu se sfiesc să cumpere o Tesla. Până la urmă, consumatorii urmăresc prețul și performanța”, a adăugat Parr.
Vehiculele electrice (EV) au reprezentat un procent uriaș, de 97% din totalul de 11.286 de mașini noi comercializate în Norvegia în aprilie, potrivit The Driven.
Contrastul față de restul Europei este evident. În aprilie 2025, vânzările Tesla s-au redus la jumătate comparativ cu aceeași lună din 2024. Astfel, înmatriculările din Uniunea Europeană, Regatul Unit și țările AELS au fost de doar 7.261 unități.
La nivelul primelor patru luni ale anului, Tesla a înregistrat 61.320 de înmatriculări, o scădere abruptă față de cele peste 100.000 de unități din perioada echivalentă a anului trecut. Această regresie vine în contradicție cu tendința generală din Europa, unde piața EV-urilor a crescut cu aproape 28%, indicând o pierdere clară de teren pentru Tesla în fața concurenței tot mai diversificate.
În plus, asocierea numelui Tesla cu controversa politică din SUA, inclusiv demisia recentă a lui Musk din postura de consilier al lui Trump după divergențe privind politicile fiscale, alimentează îngrijorările în rândul investitorilor și al consumatorilor europeni mai sensibili la imaginea publică a liderilor de companii.