Belgia se află în fruntea clasamentului european al igienei alimentare, fiind țara cu cele mai curate supermarketuri.
Rezultatele evidențiază diferențe mari între marile lanțuri de retail și magazinele mici sau de noapte, care se descurcă mult mai slab.
:format(webp):quality(80)/https://www.putereafinanciara.ro/wp-content/uploads/2025/12/Tara-cu-cele-mai-curate-supermarketuri-Unsplash-Puterea-financiara.jpg)
Foto: Unsplash
Peste jumătate dintre supermarketurile belgiene au obținut scorul maxim la inspecțiile de igienă efectuate de Agenția pentru Siguranța Lanțului Alimentar. În același timp, magazinele mici de alimente și cele de noapte au înregistrat rezultate semnificativ mai slabe, transmite retaildetail.eu.
Începând cu luna noiembrie, consumatorii belgieni pot consulta rezultatele inspecțiilor prin aplicația online „Food Hygiene Rating” (FHR). Aceasta este disponibilă pe calculatoare, tablete și telefoane inteligente. Scopul agenției este acela de a spori încrederea consumatorilor printr-o mai mare transparență.
Het Nieuwsblad a testat sistemul și a folosit inteligența artificială pentru a analiza rezultatele a 66.668 de supermarketuri, unități de catering și alte afaceri. Dintre acestea, 5.185 de unități, adică 7,78% din total, au primit scorul de 5, adică „necesită îmbunătățiri”. Acesta este, de altfel, cel mai mic scor posibil și indică faptul că, nici după o a doua inspecție, aceste afaceri tot nu au respectat cerințele de bază privind igiena și siguranța alimentelor.
3.428 de afaceri, adică ceva mai mult de 5% din total, au obținut scorul maxim, 10, adică „excelent”. Acestea au fost recompensate cu o față zâmbitoare, ceea ce înseamnă că vor plăti o taxă mai mică și vor fi inspectate mai rar în viitor.
În mod remarcabil, mai mult de jumătate dintre supermarketurile din eșantionul analizat nu au obținut scorul maxim. Nici un alt sector nu a avut performanțe mai bune. Spre exemplu, măcelăriile au urmat la mare distanță, cu un scor maxim în doar 9,57% dintre cazuri.
„Toate supermarketurile aplică proceduri și uniforme standard în toate magazinele, incluzând instruirea personalului, audituri interne și externe, precum și o logistică și gestionare a stocurilor bine planificată”, a declarat Hans Cardyn, reprezentant al federației comerciale Comeos.
Spre comparație, 18,5% dintre magazinele mici de produse alimentare și magazinele de noapte au primit doar nota 5. Trebuie spus că, în industria ospitalității, rezultatele variază foarte mult în funcție de sector și de regiune. În capitala belgiană Bruxelles, una din patru afaceri care au fost inspectate a primit cel mai scăzut scor.