Sezonul de concedii bate la ușă, așa că românii își fac deja calcule și își pun întrebarea cum le va afecta vacanța creșterea monedei euro.
Specialiștii atrag atenția asupra faptului că fluctuațiile euro pot avea un impact direct asupra bugetelor de vacanță, în funcție de destinația aleasă.
Românii analizează cu atenție nu doar posibilele destinații de vacanță, ci și costurile implicate. În acest context, fluctuațiile cursului valutar reprezintă un detaliu esențial în alegerea locului unde își vor petrece concediul de vară.
Evoluția euro în raport cu monedele locale din țările preferate de turiști influențează semnificativ bugetul de vacanță și, implicit, puterea de cumpărare. Analistul financiar Radu Puiu de la XTB România oferă o imagine de ansamblu asupra celor mai bune opțiuni de călătorie în funcție de tendințele valutare actuale.
În prezent, moneda unică europeană a înregistrat o apreciere semnificativă față de dolarul american, ceea ce înseamnă că vacanțele în țările unde moneda americană este de referință, și anume Statele Unite sau anumite regiuni din Asia, au devenit mai accesibile. Cursul euro/dolar american a atins în această perioadă un nivel de aproximativ 1,13, cu circa 7% mai mult față de perioada de după alegerile prezidențiale din SUA, transmite Mediafax.
Această tendință este alimentată, printre altele, de anticipațiile privind o politică monetară mai relaxată din partea Rezervei Federale a SUA (FED), generate de îngrijorările legate de o posibilă încetinire economică provocată inclusiv de măsurile comerciale agresive ale administrației condusă de Donald Trump.
Euro nu s-a consolidat doar în raport cu dolarul. Moneda europeană a câștigat teren și în fața monedelor din țări preferate de turiștii români, precum lira turcească, lira egipteană sau bahtul thailandez. Asta a făcut ca vacanțele în aceste regiuni să devină și mai atractive din punct de vedere financiar.
Datele din 2024 arată o anumită prudență în alegerea destinațiilor. Potrivit datelor statistice, doar 39% dintre români au optat pentru destinații noi, în timp ce restul de 61% au ales să revină în locuri unde au mai fost. Grecia și Bulgaria s-au menținut în topul preferințelor, acestea fiind urmate de Turcia, Spania, Italia, Egipt și Croația.
Totodată, se observă un interes tot mai crescut pentru destinații exotice precum Thailanda, Indonezia sau Maldive, chiar dacă acestea continuă să reprezinte o piață de nișă. Vacanțele românilor pot fi clasificate în trei mari categorii în funcție de moneda locală. Pe de-o parte sunt țările din zona euro (Spania, Italia, Grecia, Croația), unde cursul monedei europene nu influențează cheltuielile zilnice, dar contează raportat la leu. Apoi sunt destinațiile europene din afara zonei Euro (Bulgaria, Turcia, Egipt), unde euro are o putere de cumpărare în creștere datorită deprecierii monedelor locale. În sfârșit, a treia categorie este cea a destinațiilor din afara Europei, unde cheltuielile sunt influențate fie de dolarul american, fie de monedele naționale (baht thailandez, rupia indoneziană, etc.).
Chiar dacă monedele locale sunt slabe în raport cu euro, inflația internă din anumite țări poate compensa acest avantaj. Cu toate acestea, în Turcia, raportul calitate-preț este încă excelent. Destinații precum Antalya sau Alanya oferă pachete „all-inclusive” accesibile, iar o masă la restaurant poate varia între 5 și 10 euro de persoană, un preț greu de egalat în alte destinații europene.
Situația este similară în Egipt, acolo unde euro s-a întărit cu aproximativ 66% față de lira egipteană. Acum, un euro valorează circa 57 de lire egiptene, ceea ce face ca transportul, cazarea și mesele să aibă prețuri extrem de competitive. Spre exemplu, un resort de cinci stele în Hurghada, o destinație preferată de mulți români, poate fi mai ieftin decât un hotel de trei stele în Spania. Costul unei mese este de multe ori sub 4 euro, iar un kilometru cu taxiul costă mai puțin de 30 de cenți.
Călătoriile în SUA sunt mai prietenoase cu portofelul decât anul trecut. În 2024, un euro valora aproximativ 1,04 dolari, iar acum rata este de 1,13 dolari, ceea ce înseamnă un avantaj de aproximativ 10% pentru turiștii din zona euro. Spre exemplu, o masă la restaurant care costa 50 de euro în echivalentul anterior, acum ar ajunge la aproximativ 44 de euro, mai precizează sursa citată.
În Thailandei, euro este în avantaj și față de moneda locală, cu un curs cuprins între 37 și 40 de baths pentru un euro. Thailanda devine o destinație accesibilă, unde un hotel de categorie medie costă între 30 și 50 de euro pe noapte, iar mâncarea stradală se găsește și cu 1-2 euro.