Prima pagină » China a creat un „radio telepatic”, care ar putea face unitățile de luptă invizibile în războiul electronic

China a creat un „radio telepatic”, care ar putea face unitățile de luptă invizibile în războiul electronic

China a creat un „radio telepatic”, care ar putea face unitățile de luptă invizibile în războiul electronic
China a creat un „radio telepatic” care ar putea face unitățile de luptă invizibile în războiul electronic

Recent, China a dezvăluit dezvoltarea unui „radio telepatic” avansat, o tehnologie inovatoare, care promite să revoluționeze domeniul războiului electronic. Această invenție are potențialul de a face unitățile de luptă invizibile pentru sistemele de detectare și interceptare, oferindu-le un avantaj strategic semnificativ pe câmpul de luptă. În contextul evoluției rapide a tehnologiilor militare, această descoperire subliniază eforturile Chinei de a-și consolida capabilitățile de apărare și de a păstra un avantaj tehnologic în fața rivalilor internaționali.  

Radiourile militare: un joc periculos de ascundere și detectare

De la debutul lor, în Primul Război Mondial, radiourile militare au fost esențiale pentru transmiterea mesajelor strategice prin unde electromagnetice, însă au reprezentat întotdeauna un joc mortal de-a șoarecele și pisica. Aceste dispozitive implică o dilemă fundamentală: comunicarea vitală vine la pachet cu riscul ca emițătorii să-și dezvăluie poziția inamicilor, expunându-se interceptărilor, bruiajului și atacurilor cu rachete.

Totuși, acest joc de-a v-ați ascunselea ar putea lua sfârșit curând. Cercetătorii chinezi au anunțat o descoperire care permite transmiterea rapidă de date pe câmpul de luptă, în timp ce emițătorii rămân în tăcere radio absolută, scrie South China Morning Post. Un expert care a descris această tehnologie drept „telepatie” a afirmat că aceasta ar putea face unitățile de luptă ale Armatei Populare de Eliberare invizibile în războiul electronic.

Sistemul inovator bazat pe „suprafață inteligentă” cu metamateriale programabile

Coordonată de inginerul principal Liu Kaiyu, echipa de la Institutul de Cercetare în Informații Aerospațiale, sub egida Academiei Chineze de Științe, a detaliat inovația într-un articol publicat pe 24 iunie în jurnalul de specialitate Journal of Radars. Liu și echipa sa au dezvoltat un sistem care permite tancurilor, navelor militare sau aeronavelor să transmită cantități mari de date fără a emite vreun semnal activ.

Soluția se bazează pe o „suprafață inteligentă” compusă din sute de plăci metamateriale programabile. Atunci când sunt iluminate de sateliți cu radar cu apertură sintetică (SAR), precum Gaofen-3 sau Ludi Tance 1, aceste plăci manipulează silențios semnalele reflectate – comutând între stările „pornit” (fază 0°) și „oprit” (fază 180°) – pentru a codifica mesaje direct în ecourile radar recepționate de sateliți.

Foto: South China Morning Post/Academia Chineză de Științe

Comunicare invizibilă prin manipularea ecourilor radar

Platformele de luptă aflate în orașe devastate de război sau pe mări agitate pot astfel transmite date zi și noapte cu o viteză de 127 kilobiți pe secundă (kbps), egalând lățimea de bandă a rețelei tactice Link 16 a NATO, fără a fi detectate. Deoarece nu emit energie electromagnetică suplimentară detectabilă, aceste platforme se pot contopi cu fundalul electromagnetic natural.

Descrierea funcționării sistemului de către cercetători

„Acest sistem de comunicații funcționează prin dispersarea și modularea ecourilor SAR primite, eliminând necesitatea transmiterii active a undelor electromagnetice”, au scris Liu și colegii săi în articolul în limba chineză. „Aceasta asigură ascunderea și securitatea comunicațiilor, reducând semnificativ riscurile de detectare.”

Un cercetător din Beijing, specializat în comunicații și neimplicat în proiect, a comentat:

„Într-un fel, aceasta pare cu adevărat telepatie, foarte diferită de metodele de comunicare existente. Dacă se confirmă, ar putea schimba fundamental peisajul viitoarelor câmpuri de luptă.”

Totuși, același expert, care a preferat anonimatul din cauza sensibilității subiectului, a adăugat: „Orice tehnologie are puncte slabe. Pot fi dezvoltate noi contramăsuri pentru a detecta astfel de surse pasive.”

Provocările tehnice depășite de echipa lui Liu

Realizarea acestei tehnologii a fost o provocare uriașă. Echipa lui Liu a trebuit să armonizeze modularea liniară în frecvență a radarului cu codificarea datelor de comunicare, fără a afecta precizia imagisticii. Tehnologia trebuia să depășească „jungla” de zgomot electromagnetic urban și reflexiile de pe suprafața mării, pentru a asigura supraviețuirea semnalelor în condiții de interferență ostilă.

Mai mult, sistemul trebuie să compenseze balansul și înclinarea navelor pe mări agitate, care pot distorsiona semnalele modulate în fază, păstrând fidelitatea imaginii radar cu o pierdere de rezoluție de sub 10%, în timp ce atinge viteze mari de transmisie a datelor.

Inovații pentru creșterea raportului semnal-zgomot și corectarea erorilor

Pentru a depăși aceste obstacole, echipa a introdus mai multe inovații. În medii urbane unde semnalele slabe sunt adesea acoperite de zgomot, algoritmii adaptivi pot crește raportul semnal-zgomot cu 300% prin ajustarea dinamică a adâncimii modulației de fază. Pe mare, senzorii inerțiali și software-ul cu autofocus contracarează mișcările navei, corectând în timp real erorile de poziție cauzate de valuri.

În timpul testelor cu satelitul Gaofen-3, care au simulat condiții de mare cu valuri de peste 2 metri (Sea State 4), protocoalele de corecție a erorilor au menținut o rată de eroare a biților extrem de scăzută, de 0,77%, în timp ce imaginile au fost transmise fără a degrada rezoluția radarului cu mai mult de 9,7%.

Planuri ambițioase pentru extinderea și aplicarea tehnologiei

Sistemul a fost testat doar în laborator și încă nu a fost validat în condiții reale, însă cercetătorii au planuri ambițioase pentru aplicații la scară largă.

„Acest sistem a demonstrat capacități robuste de comunicare pasivă, reușind să transmită date în timp ce efectuează imagistică SAR de înaltă rezoluție – chiar și în medii complexe de dispersie și în condiții de instabilitate a platformei.

Lucrările viitoare vor prioritiza creșterea vitezei de transmisie și performanța anti-bruiere, iar testele comune cu sisteme SAR spațiale multimodale vor valida pregătirea pentru implementarea pe teren. Mai mult, intenționăm să extindem acest concept de comunicare wireless pasivă bazată pe metasuprafețe informaționale către alte sisteme radar spațiale de teledetecție, creând o rețea integrată radar spațiu-aer-sol. Acest demers va deschide noi direcții”, au scris autorii.

Alte articole importante
România închide o rană diplomatică veche de peste trei decenii. Cât trebuie să plătim SUA pentru „Afacerea bumbacului” din anii ’90
România închide o rană diplomatică veche de peste trei decenii. Cât trebuie să plătim SUA pentru „Afacerea bumbacului” din anii ’90
România face, în sfârșit, un pas decisiv pentru a închide una dintre cele mai vechi și sensibile datorii externe rămase din perioada de tranziție postcomunistă. Guvernul a aprobat cadrul legal necesar pentru achitarea unei datorii istorice către Statele Unite ale Americii, aferentă importurilor de bumbac-fibră realizate la începutul anilor ’90, într-un episod controversat cunoscut drept […]
Boom-ul AI din 2025 a generat emisii de CO2 ca orașul New York
Boom-ul AI din 2025 a generat emisii de CO2 ca orașul New York
Dezvoltarea rapidă a inteligenței artificiale în 2025 a generat emisii de CO2 comparabile cu cele ale întregului oraș New York. Impactul tehnologiilor AI asupra mediului ridică semne de întrebare privind sustenabilitatea și necesitatea unor reglementări mai stricte pentru industria digitală. Dezvoltarea inteligenței artificiale emite la fel de multe emisii CO2 ca întregul oraș New York […]
Cum rămâne competitiv cel mai mare producător auto european
Companii
Cum rămâne competitiv cel mai mare producător auto european
Cel mai mare producător auto european își adaptează strategia pentru a rămâne competitiv pe o piață globală dinamică și tehnologizată. Politica prevede investiții în electrificare, digitalizare și eficientizarea lanțurilor de producție. Scopul este acela de a răspunde cerințelor în continuă schimbare ale consumatorilor și reglementărilor internaționale. Cel mai mare producător auto european va continua reducerile […]
TikTok a semnat un acord prin care evită blocarea în SUA
Companii
TikTok a semnat un acord prin care evită blocarea în SUA
TikTok a semnat un acord foarte important care îi permite să evite blocarea platformei de socializare în Statele Unite. Înțelegerea stabilește reguli și măsuri de conformitate menite să răspundă preocupărilor autorităților privind securitatea datelor și conținutul distribuit pe platformă. TikTok evită blocarea prin încheierea unui acord prin care va fi deținută în coproprietate cu firme […]
Țara din UE cu cele mai supraevaluate locuințe
Țara din UE cu cele mai supraevaluate locuințe
Un nou raport al Comisiei Europene arată că, într-o țară din UE, sunt cele mai supraevaluate locuințe din tot blocul comunitar. Această statistică evidențiază o serie de dezechilibre în ceea ce privește prețurile, în raport cu veniturile și cu costurile reale de trai. Astfel,  se creează o serie de riscuri pentru cumpărători și investitori. Care […]
Carburanții se scumpesc din nou. Cât vom plăti la pompă în 2026
Carburanții se scumpesc din nou. Cât vom plăti la pompă în 2026
Carburanții se vor scumpi din nou, de la 1 ianuarie 2026, iar românii se pregătesc pentru majorări semnificative la pompă. Creșterea prețurilor este influențată de o serie de factori internaționali, precum și de evoluția costurilor de producție și de transport. Carburanții se scumpesc de la 1 ianuarie 2026. Cât va costa un plin de anul […]