China va impune noi taxe portuare speciale pentru navele americane, în contextul tensiunilor comerciale tot mai mari dintre cele două state.
Măsura vizează creșterea costurilor de operare pentru transportatorii americani. De asemenea, ar putea afecta fluxul comercial între cele două mari economii mondiale.
Foto: Freepick
China introduce taxe speciale pentru navele americane care sosesc în porturile sale. Decizia este un răspuns la măsurile similare adoptate de Statele Unite în aprilie, informează CNBC. Potrivit Ministerului chinez al Transporturilor, noile taxe vor intra în vigoare pe 14 octombrie. Ele vor fi aplicate în primul rând navelor deținute de companiile din SUA. Taxele vizează și vasele închiriate de companiile americane. ÎDe asemenea, și cele construite în Statele Unite vor fi taxate ca atare.
Fiecare tonă netă a unei nave americane care acostează în China va fi taxată inițial cu 400 de yuani (56 de dolari). Este o taxă apropiată de cea pe tonaj net pe care SUA o impune navelor chinezești (50 de dolari). Tariful va crește la 640 de yuani (89,95 de dolari) în aprilie 2026. Din aceeași lună 2027, taxa va ajunge la 880 de yuani (123,52 de dolari). Pentru navele care vor face escală în porturile chinezești după 17 aprilie 2028, taxa va fi de 1.120 de yuani (157,16 dolari). Taxa se va aplica fiecărei călătorii către China. Totuși, există și un plafon de cinci taxe pe an.
Măsura intră în vigoare în aceeași zi în care SUA aplică taxe similare navelor chinezești care sosesc în porturile americane. SUA reprezintă doar 0,1% din construcția navală la nivel mondial. În contrast, China reprezintă 53,3%. Această cotă de piață subdimensionată a determinat Statele Unite să aplice taxe navelor fabricate în China. Ele se aplică la sosirea în porturile americane.
Un purtător de cuvânt al Ministerului Transporturilor din China a descris inițiativa drept „un pas legitim pentru protejarea drepturilor și intereselor legale ale companiilor maritime chineze”. El a adăugat:
„Îndemnăm Statele Unite să își rectifice imediat acțiunile și să pună capăt constrângerilor nerezonabile asupra industriei maritime chineze”.
Analiștii estimează că taxele chineze pentru navele americane vor avea un impact mai redus comparativ cu măsurile americane împotriva navelor chinezești, transmite Reuters.
Datele industriei navale arată că, anul trecut, șantierele navale chinezești au construit peste 1.000 de nave comerciale, în timp ce șantierele americane au produs mai puțin de 10 nave comerciale.