Prima pagină » China joacă dur cu metalele rare: industria auto din Europa, tot mai vulnerabilă

China joacă dur cu metalele rare: industria auto din Europa, tot mai vulnerabilă

China joacă dur cu metalele rare: industria auto din Europa, tot mai vulnerabilă

China deține un control aproape total asupra extracției și rafinării de metale rare, ceea ce face ca relația cu industria auto mondială să fie tot mai dependentă de aceste resurse esențiale.

Beijingul folosește reglementările privind exporturile ca pârghie geopolitică, iar într-un context marcat de tranziția către mobilitatea electrică și accelerarea producției de vehicule nepoluante, orice blocaj în livrarea de metale rare provoacă efecte în lanț asupra producătorilor auto din întreaga lume, în special din Europa.

Ce efect au restricțiile impuse de China la exporturile de metale rare

China joacă dur cu metalele rare: industria auto din Europa, tot mai vulnerabilă

Într-o clădire sobră din estul Pieței Tiananmen din Beijing, un grup restrâns de funcționari ai Ministerului Comerțului din China decide soarta industriei auto globală. Fiecare aprobare sau refuz privind exportul de metale rare, esențiale pentru producția de magneți utilizați în motoarele electrice, turbinele eoliene sau aeronavele de luptă de tip F-35, poate bloca sau impulsiona livrările către marii producători.

Potrivit unei analize Reuters, deciziile acestor funcționari afectează fluxurile industriale din întreaga lume. Din luna aprilie, China a restricționat exportul de metale rare, impunând tuturor companiilor care depind de aceste resurse să obțină licențe speciale de la autoritățile din Beijing, ceea ce a tensionat și mai mult relațiile comerciale globale.

Atribuirea licențelor cade în sarcina Biroului pentru Securitate Industrială și Control al Exporturilor, o structură subordonată Ministerului Comerțului chinez, care, până recent, funcționa cu doar 30 de angajați. În fața unui val masiv de solicitări, numărul personalului a fost dublat, însă ritmul eliberării licențelor este foarte lent. Până la începutul lunii iunie, au fost emise doar câteva zeci de autorizații, în timp ce mii de cereri sunt încă în așteptare.

Efectele se resimt deja în Europa, unde mai multe fabrici de componente auto au fost forțate să-și oprească temporar activitatea din lipsă de materii prime critice. Asociația Europeană a Furnizorilor de Componente Auto (CLEPA) a avertizat recent că se așteaptă și alte închideri de capacități de producție dacă blocajele nu sunt deblocate rapid.

Chian deține peste 85% din capacitatea globală de metale rare

„Este evident că autoritățile de la Beijing depun eforturi pentru a face față avalanșei de cereri. Dar lipsa de planificare strategică și de transparență afectează grav industriile din afara Chinei. În acest moment, impactul este major, iar timpul de reacție este critic pentru întreaga industrie auto și electronică”, a declarat Adam Dunnett, secretar general al Camerei de Comerț Europene în China, transmite Economic Times.

Conform structurii oficiale publicate de Ministerul Comerțului din China, în vara anului 2024, biroul responsabil de acordarea licențelor avea doar trei decidenți de rang înalt. Programul de lucru este unul extrem de limitat, și anume doar miercurea, între orele 8:30-11:30 și 14:00-17:00.

Criza actuală vine într-un moment în care Europa încearcă să-și reducă dependența de materiile prime critice provenite din China. Comisia Europeană a lansat mai multe inițiative, dar acestea necesită timp pentru a produce efecte concrete. În prezent, China deține peste 85% din capacitatea globală de procesare a metalelor rare, ceea ce îi conferă un avantaj geopolitic semnificativ.

Alte articole importante
Unde se ridică un mega-oraș de peste 180 miliarde $ (VIDEO)
Unde se ridică un mega-oraș de peste 180 miliarde $ (VIDEO)
Pe malul Mării Mediterane ia naștere un mega-oraș de peste 180 miliarde $, care va deveni un hub urban și economic de referință în regiune. Proiectul combină infrastructură ultramodernă, facilități rezidențiale și comerciale și concepte inovatoare de dezvoltare urbană, marcând o nouă eră a metropolelor globale. Cel mai scump proiect urban va fi ridicat în […]
Cum arată croaziera de 15.000 de euro pentru care românii plătesc tot mai des să ajungă la capătul lumii
Cum arată croaziera de 15.000 de euro pentru care românii plătesc tot mai des să ajungă la capătul lumii
Tot mai mulți români aleg să-și petreacă vacanțele la capătul lumii, într-un loc unde liniștea absolută întâlnește aventura pură. Antarctica, considerată ultima frontieră turistică a planetei, devine noua destinație de vis pentru călătorii români cu spirit de explorator. O croazieră de expediție, în valoare de nu mai puțin de 15.000 de euro, promite o experiență […]
Trenul Orient Express revine în Italia cu o experiență de lux de 24 de ore. Cât costă călătoria
Trenul Orient Express revine în Italia cu o experiență de lux de 24 de ore. Cât costă călătoria
Italia pune din nou pe şine un nou simbol al eleganței și nostalgiei anilor ’50-’60. Trenul La Dolce Vita Orient Express, un hotel de lux pe șine, promite o experiență unică între design retro, gastronomie de top și peisaje spectaculoase. Preţurile încep de la 3.500 de euro de persoană. Călătoria începe la Roma, în stil […]
Mii de români, vizați de fraude online cu reduceri false și site-uri fantomă de Black Friday
Mii de români, vizați de fraude online cu reduceri false și site-uri fantomă de Black Friday
Sezonul reducerilor de Black Friday nu aduce doar chilipiruri, ci și un val de fraude online. Experții în securitate cibernetică avertizează că infractorii digitali exploatează febra cumpărăturilor și pun în scenă scheme sofisticate pentru a fura datele bancare ale utilizatorilor. Site-urile clonă, link-urile capcană și ofertele „prea bune ca să fie adevărate” fac parte din […]
România are printre cele mai mici prețuri la gaze din UE
România are printre cele mai mici prețuri la gaze din UE
România se menține printre țările din UE cu cele mai mici prețuri la gaze naturale, în ciuda fluctuațiilor de pe piața energetică. Această situație reflectă atât politicile interne de reglementare, cât și resursele proprii de producție care oferă un grad ridicat de independență energetică. România, în topul țărilor din UE cu cele mai mici tarife […]
Volkswagen lovită în plin de impactul tarifelor lui Trump
Companii
Volkswagen lovită în plin de impactul tarifelor lui Trump
Grupul Volkswagen se confruntă cu un deficit estimat la 5,8 miliarde de dolari din cauza noilor tarife vamale impuse de administrația Trump. După publicarea rezultatelor financiare trimestriale, acțiunile companiei au crescut temporar cu până la 2%, pentru ca apoi să scadă cu 1,2%. Lovitură pentru Volkswagen: tarifele lui Trump aduc pierderi de 5,8 miliarde $ […]