China deține un control aproape total asupra extracției și rafinării de metale rare, ceea ce face ca relația cu industria auto mondială să fie tot mai dependentă de aceste resurse esențiale.
Beijingul folosește reglementările privind exporturile ca pârghie geopolitică, iar într-un context marcat de tranziția către mobilitatea electrică și accelerarea producției de vehicule nepoluante, orice blocaj în livrarea de metale rare provoacă efecte în lanț asupra producătorilor auto din întreaga lume, în special din Europa.
Într-o clădire sobră din estul Pieței Tiananmen din Beijing, un grup restrâns de funcționari ai Ministerului Comerțului din China decide soarta industriei auto globală. Fiecare aprobare sau refuz privind exportul de metale rare, esențiale pentru producția de magneți utilizați în motoarele electrice, turbinele eoliene sau aeronavele de luptă de tip F-35, poate bloca sau impulsiona livrările către marii producători.
Potrivit unei analize Reuters, deciziile acestor funcționari afectează fluxurile industriale din întreaga lume. Din luna aprilie, China a restricționat exportul de metale rare, impunând tuturor companiilor care depind de aceste resurse să obțină licențe speciale de la autoritățile din Beijing, ceea ce a tensionat și mai mult relațiile comerciale globale.
Atribuirea licențelor cade în sarcina Biroului pentru Securitate Industrială și Control al Exporturilor, o structură subordonată Ministerului Comerțului chinez, care, până recent, funcționa cu doar 30 de angajați. În fața unui val masiv de solicitări, numărul personalului a fost dublat, însă ritmul eliberării licențelor este foarte lent. Până la începutul lunii iunie, au fost emise doar câteva zeci de autorizații, în timp ce mii de cereri sunt încă în așteptare.
Efectele se resimt deja în Europa, unde mai multe fabrici de componente auto au fost forțate să-și oprească temporar activitatea din lipsă de materii prime critice. Asociația Europeană a Furnizorilor de Componente Auto (CLEPA) a avertizat recent că se așteaptă și alte închideri de capacități de producție dacă blocajele nu sunt deblocate rapid.
„Este evident că autoritățile de la Beijing depun eforturi pentru a face față avalanșei de cereri. Dar lipsa de planificare strategică și de transparență afectează grav industriile din afara Chinei. În acest moment, impactul este major, iar timpul de reacție este critic pentru întreaga industrie auto și electronică”, a declarat Adam Dunnett, secretar general al Camerei de Comerț Europene în China, transmite Economic Times.
Conform structurii oficiale publicate de Ministerul Comerțului din China, în vara anului 2024, biroul responsabil de acordarea licențelor avea doar trei decidenți de rang înalt. Programul de lucru este unul extrem de limitat, și anume doar miercurea, între orele 8:30-11:30 și 14:00-17:00.
Criza actuală vine într-un moment în care Europa încearcă să-și reducă dependența de materiile prime critice provenite din China. Comisia Europeană a lansat mai multe inițiative, dar acestea necesită timp pentru a produce efecte concrete. În prezent, China deține peste 85% din capacitatea globală de procesare a metalelor rare, ceea ce îi conferă un avantaj geopolitic semnificativ.