Prima pagină » China joacă dur cu metalele rare: industria auto din Europa, tot mai vulnerabilă

China joacă dur cu metalele rare: industria auto din Europa, tot mai vulnerabilă

China joacă dur cu metalele rare: industria auto din Europa, tot mai vulnerabilă

China deține un control aproape total asupra extracției și rafinării de metale rare, ceea ce face ca relația cu industria auto mondială să fie tot mai dependentă de aceste resurse esențiale.

Beijingul folosește reglementările privind exporturile ca pârghie geopolitică, iar într-un context marcat de tranziția către mobilitatea electrică și accelerarea producției de vehicule nepoluante, orice blocaj în livrarea de metale rare provoacă efecte în lanț asupra producătorilor auto din întreaga lume, în special din Europa.

Ce efect au restricțiile impuse de China la exporturile de metale rare

China joacă dur cu metalele rare: industria auto din Europa, tot mai vulnerabilă

Într-o clădire sobră din estul Pieței Tiananmen din Beijing, un grup restrâns de funcționari ai Ministerului Comerțului din China decide soarta industriei auto globală. Fiecare aprobare sau refuz privind exportul de metale rare, esențiale pentru producția de magneți utilizați în motoarele electrice, turbinele eoliene sau aeronavele de luptă de tip F-35, poate bloca sau impulsiona livrările către marii producători.

Potrivit unei analize Reuters, deciziile acestor funcționari afectează fluxurile industriale din întreaga lume. Din luna aprilie, China a restricționat exportul de metale rare, impunând tuturor companiilor care depind de aceste resurse să obțină licențe speciale de la autoritățile din Beijing, ceea ce a tensionat și mai mult relațiile comerciale globale.

Atribuirea licențelor cade în sarcina Biroului pentru Securitate Industrială și Control al Exporturilor, o structură subordonată Ministerului Comerțului chinez, care, până recent, funcționa cu doar 30 de angajați. În fața unui val masiv de solicitări, numărul personalului a fost dublat, însă ritmul eliberării licențelor este foarte lent. Până la începutul lunii iunie, au fost emise doar câteva zeci de autorizații, în timp ce mii de cereri sunt încă în așteptare.

Efectele se resimt deja în Europa, unde mai multe fabrici de componente auto au fost forțate să-și oprească temporar activitatea din lipsă de materii prime critice. Asociația Europeană a Furnizorilor de Componente Auto (CLEPA) a avertizat recent că se așteaptă și alte închideri de capacități de producție dacă blocajele nu sunt deblocate rapid.

Chian deține peste 85% din capacitatea globală de metale rare

„Este evident că autoritățile de la Beijing depun eforturi pentru a face față avalanșei de cereri. Dar lipsa de planificare strategică și de transparență afectează grav industriile din afara Chinei. În acest moment, impactul este major, iar timpul de reacție este critic pentru întreaga industrie auto și electronică”, a declarat Adam Dunnett, secretar general al Camerei de Comerț Europene în China, transmite Economic Times.

Conform structurii oficiale publicate de Ministerul Comerțului din China, în vara anului 2024, biroul responsabil de acordarea licențelor avea doar trei decidenți de rang înalt. Programul de lucru este unul extrem de limitat, și anume doar miercurea, între orele 8:30-11:30 și 14:00-17:00.

Criza actuală vine într-un moment în care Europa încearcă să-și reducă dependența de materiile prime critice provenite din China. Comisia Europeană a lansat mai multe inițiative, dar acestea necesită timp pentru a produce efecte concrete. În prezent, China deține peste 85% din capacitatea globală de procesare a metalelor rare, ceea ce îi conferă un avantaj geopolitic semnificativ.

Alte articole importante
Boom-ul AI din 2025 a generat emisii de CO2 ca orașul New York
Boom-ul AI din 2025 a generat emisii de CO2 ca orașul New York
Dezvoltarea rapidă a inteligenței artificiale în 2025 a generat emisii de CO2 comparabile cu cele ale întregului oraș New York. Impactul tehnologiilor AI asupra mediului ridică semne de întrebare privind sustenabilitatea și necesitatea unor reglementări mai stricte pentru industria digitală. Dezvoltarea inteligenței artificiale emite la fel de multe emisii CO2 ca întregul oraș New York […]
Cum rămâne competitiv cel mai mare producător auto european
Companii
Cum rămâne competitiv cel mai mare producător auto european
Cel mai mare producător auto european își adaptează strategia pentru a rămâne competitiv pe o piață globală dinamică și tehnologizată. Politica prevede investiții în electrificare, digitalizare și eficientizarea lanțurilor de producție. Scopul este acela de a răspunde cerințelor în continuă schimbare ale consumatorilor și reglementărilor internaționale. Cel mai mare producător auto european va continua reducerile […]
TikTok a semnat un acord prin care evită blocarea în SUA
Companii
TikTok a semnat un acord prin care evită blocarea în SUA
TikTok a semnat un acord foarte important care îi permite să evite blocarea platformei de socializare în Statele Unite. Înțelegerea stabilește reguli și măsuri de conformitate menite să răspundă preocupărilor autorităților privind securitatea datelor și conținutul distribuit pe platformă. TikTok evită blocarea prin încheierea unui acord prin care va fi deținută în coproprietate cu firme […]
Țara din UE cu cele mai supraevaluate locuințe
Țara din UE cu cele mai supraevaluate locuințe
Un nou raport al Comisiei Europene arată că, într-o țară din UE, sunt cele mai supraevaluate locuințe din tot blocul comunitar. Această statistică evidențiază o serie de dezechilibre în ceea ce privește prețurile, în raport cu veniturile și cu costurile reale de trai. Astfel,  se creează o serie de riscuri pentru cumpărători și investitori. Care […]
Carburanții se scumpesc din nou. Cât vom plăti la pompă în 2026
Carburanții se scumpesc din nou. Cât vom plăti la pompă în 2026
Carburanții se vor scumpi din nou, de la 1 ianuarie 2026, iar românii se pregătesc pentru majorări semnificative la pompă. Creșterea prețurilor este influențată de o serie de factori internaționali, precum și de evoluția costurilor de producție și de transport. Carburanții se scumpesc de la 1 ianuarie 2026. Cât va costa un plin de anul […]
Startup AI cu investitori români atrage finanțare de 330 milioane $
Companii
Startup AI cu investitori români atrage finanțare de 330 milioane $
Lovable, un startup AI cu sediul în Stockholm, a reușit să atragă o finanțare în valoare de 330 milioane de dolari. Tranzacția evidențiază interesul tot mai mare al investitorilor din Europa Centrală și de Est pentru companiile de inteligență artificială care prezintă potențial global. Startup-ul AI suedez Lovable atinge o evaluare record de 6,6 miliarde […]