Prima pagină » Controale biometrice la intrarea în UE, începând din 12 octombrie

Controale biometrice la intrarea în UE, începând din 12 octombrie

Controale biometrice la intrarea în UE, începând din 12 octombrie
Controale biometrice la intrarea în UE, începând din 12 octombrie. Aplicare completă se va face în nouă luni / Foto: Unsplash

Sistemul cere ca toți cetățenii non-UE să fie fotografiați și amprentați înainte de intrarea în blocul european. Proiectul va fi implementat gradual, aplicarea lui completă fiind prevăzută abia în aprilie 2026.

Lansarea sistemului biometric în Regatul Unit

Sistemul Entry/Exit (EES) al Uniunii Europene va începe să funcționeze pe 12 octombrie 2025, implementarea completă fiind așteptată abia în aprilie 2026. EES va înlocui ștampilarea manuală a pașapoartelor cu înregistrarea digitală a datelor biometrice, incluzând amprente și imagini faciale. Datele colectate vor fi stocate într-o bază centrală europeană timp de trei ani, contribuind la combaterea migrației ilegale și la securitatea frontierelor.

Pentru a evita aglomerația la punctul de frontieră, implementarea acestui sistem va fi graduală, începând cu transportul de marfă și autocarele, urmate de vehiculele de pasageri. Croația va fi prima țară europeană care va activa complet sistemul EES, pe 12 octombrie 2025. Comisia Europeană a lansat o campanie de informare pentru a educa călătorii cu privire la noile proceduri la frontieră. Sistemul EES va funcționa în paralel cu viitorul sistem ETIAS, care va solicita o autorizație de călătorie pentru cetățenii non-UE.

Biometria la frontiera UE ar putea să nu fie complet aplicată timp de nouă luni, scrie The Guardian. Oficialii de frontieră vor putea relaxa regulile pentru a evita aglomerația. În două săptămâni, Eurotunnel, Eurostar și Portul Dover vor deschide gherete speciale pentru înregistrarea biometrică în Marea Britanie, un proiect cu un cost total de zeci de milioane de lire sterline. Sistemul în această zonă are aceeași programare: va intra în vigoare pe 12 octombrie pentru o parte dintre călători, iar aplicarea lui completă este programată pentru 12 aprilie 2026.

Perioadă de grație și probleme operaționale

Eurostar și Eurotunnel anunță o perioadă de grație de 90 de zile, în care EES (Entry/Exit System – Sistem de Intrare/Ieșire) poate fi redus, sub supravegherea autorităților franceze. Scopul este prevenirea blocajelor și gestionarea eventualelor defecțiuni operaționale. Sistemul cere ca toți cetățenii non-UE să fie fotografiați și amprentați înainte de intrarea în blocul european. Informațiile vor fi stocate într-o bază de date centrală timp de trei ani și vor fi colectate sub supravegherea ofițerilor de imigrație.

Impact asupra pasagerilor și canalului Marea Britanie–Franța

Există îngrijorări legate de cozile mari care s-ar putea forma la sosire, mai ales pentru traversarea Canalului, precizează sursa citată. Pasagerii care folosesc tunelul sau feribotul trebuie să finalizeze procedura biometrică înainte de plecare. Orice întârziere pe partea britanică apare înainte ca pasagerii să ajungă la tren sau ferry. Operatorii salută schimbarea de la un model „big bang”, la o implementare graduală. Eurotunnel a investit 80 milioane euro în infrastructura EES pe ambele maluri ale Canalului, proiect care a inclus și 224 gherete la Folkestone și Calais.

Procedura pentru șoferi și pasageri

Mașinile vor fi dirijate prin camere de recunoaștere a plăcuțelor la gheretele desemnate. Șoferii și pasagerii trebuie să coboare pentru fotografiere și pentru scanarea amprentelor. Procesul durează aproximativ două minute de persoană. Conform Eurotunnel, va avea un impact minim asupra duratei medii de 90 de minute a călătoriei. Yann Leriche, CEO al Getlink, operatorul Eurotunnel, afirmă că viteza traversării rămâne avantajul competitiv al Shuttle-ului, justificând investiția uriașă.

Investiții și infrastructură suplimentară

Eurostar și gara London St Pancras au cheltuit aproximativ 10 milioane lire pentru gherete, inclusiv o subvenție de 3,5 milioane lire de la Departamentul Transporturilor. Simon Lejeune, director de stații, spune că înregistrarea EES durează aproximativ 10 minute. Portul Dover a instalat aproape 100 chioșcuri EES pe terenul care a fost câștigat din mare. Costul total al proiectului fiind 45 milioane lire. Majoritatea vehiculelor vor folosi docurile vestice pentru formalitățile EES, apoi vor continua spre docurile estice pentru feriboturi.

Planul de implementare și rolul călătorilor

Eurotunnel și Dover vor începe cu autocarele și transportul de marfă pe 12 octombrie. Verificarea mașinilor va începe în noiembrie. Eurostar va invita călătorii să folosească chioșcurile doar temporar, începând cu călătorii de afaceri și cei frecvenți. În ciuda lansării iminente, confuzia poate persista. La chioșcurile Eurotunnel și Eurostar, călătorilor li se adresează întrebări diferite despre cazare, bilet retur, fonduri suficiente și asigurări, întrebări care nu apar la Folkestone.

Alte articole importante
Câte centre de date are România și ce loc ocupăm la nivel mondial
Tehnologie
Câte centre de date are România și ce loc ocupăm la nivel mondial
Numărul de centre de date din România este în continuă creștere, pe fondul dezvoltării puternice a sectorului IT. Deși nu ne aflăm în topul mondial, România ocupă totuși un loc important în clasamentele globale, datorită infrastructurii competitive și interesului tot mai mare pentru investiții în acest domeniu. România se află pe locul 29 în lume […]
SUA anulează taxele pentru produsele agricole braziliene
SUA anulează taxele pentru produsele agricole braziliene
SUA au anunțat că vor anula taxele vamale aplicate anumitor produse agricole importate din Brazilia pentru a proteja producătorii interni. Măsura afectează exporturile braziliene și ar putea avea implicații semnificative asupra comerțului bilateral și prețurilor la nivel global. SUA renunță la taxele aplicate produselor agricole din Brazilia Guvernul american a decis să elimine taxele vamale […]
BVB a început ziua pe roşu: acţiunile blue-chip scad cu până la 5%
BVB a început ziua pe roşu: acţiunile blue-chip scad cu până la 5%
Bursa de Valori Bucureşti (BVB) a deschis şedinţa de tranzacţionare în scădere puternică, cu corecţii de până la 5% pe acţiunile blue-chip. Valul de vânzări de pe Wall Street şi tensiunile care au afectat bursele europene s-au propagat rapid şi pe piaţa locală, accentuând presiunea asupra investitorilor. Şoc la deschidere pe BVB: scăderi de până […]
ANALIZĂ
Europa riscă să piardă războiul cu China pe piața PHEV-urilor
Companii
Europa riscă să piardă războiul cu China pe piața PHEV-urilor
Europa se află într-un moment critic în războiul de la distanță cu China pe piața vehiculelor hibride plug-in (PHEV).. Dacă nu va accelera investițiile și inovarea, producătorii auto de pe continent riscă să piardă și mai mult teren într-un segment de piață strategic ce va defini mobilitatea viitorului. Europa sub presiune: China câștigă tot mai […]
Studiu EY: 60% dintre antreprenorii români vor investi în inovație
Companii
Studiu EY: 60% dintre antreprenorii români vor investi în inovație
Conform unui studiu EY, denumit „Entrepreneurship Barometer”, 60% dintre antreprenorii români intenționează să investească în inovație. Această tendință reflectă spiritul antreprenorial activ și interesul pentru tehnologii și soluții care să susțină dezvoltarea sustenabilă a afacerilor. Pe de altă parte, evidențiază o dorință puternică de adaptare la schimbările pieței și de creștere a competitivității. Studiu EY: […]
China cumpără aur pe ascuns și nu raportează oficial. Cum dă această mișcare peste cap economia globală
China cumpără aur pe ascuns și nu raportează oficial. Cum dă această mișcare peste cap economia globală
China cumpără aur într-un mod care depășește cu mult datele oficiale, ridicând provocări pentru traderii de metale prețioase. Analiștii estimează că achizițiile nepublicate ar putea fi de zece ori mai mari decât cifrele oficiale, scrie FT. Această strategie are scopul de a diversifica rezervele în afara dolarului american. În acest context, sursele reale de cerere […]