Sistemul cere ca toți cetățenii non-UE să fie fotografiați și amprentați înainte de intrarea în blocul european. Proiectul va fi implementat gradual, aplicarea lui completă fiind prevăzută abia în aprilie 2026.
Sistemul Entry/Exit (EES) al Uniunii Europene va începe să funcționeze pe 12 octombrie 2025, implementarea completă fiind așteptată abia în aprilie 2026. EES va înlocui ștampilarea manuală a pașapoartelor cu înregistrarea digitală a datelor biometrice, incluzând amprente și imagini faciale. Datele colectate vor fi stocate într-o bază centrală europeană timp de trei ani, contribuind la combaterea migrației ilegale și la securitatea frontierelor.
Pentru a evita aglomerația la punctul de frontieră, implementarea acestui sistem va fi graduală, începând cu transportul de marfă și autocarele, urmate de vehiculele de pasageri. Croația va fi prima țară europeană care va activa complet sistemul EES, pe 12 octombrie 2025. Comisia Europeană a lansat o campanie de informare pentru a educa călătorii cu privire la noile proceduri la frontieră. Sistemul EES va funcționa în paralel cu viitorul sistem ETIAS, care va solicita o autorizație de călătorie pentru cetățenii non-UE.
Biometria la frontiera UE ar putea să nu fie complet aplicată timp de nouă luni, scrie The Guardian. Oficialii de frontieră vor putea relaxa regulile pentru a evita aglomerația. În două săptămâni, Eurotunnel, Eurostar și Portul Dover vor deschide gherete speciale pentru înregistrarea biometrică în Marea Britanie, un proiect cu un cost total de zeci de milioane de lire sterline. Sistemul în această zonă are aceeași programare: va intra în vigoare pe 12 octombrie pentru o parte dintre călători, iar aplicarea lui completă este programată pentru 12 aprilie 2026.
Eurostar și Eurotunnel anunță o perioadă de grație de 90 de zile, în care EES (Entry/Exit System – Sistem de Intrare/Ieșire) poate fi redus, sub supravegherea autorităților franceze. Scopul este prevenirea blocajelor și gestionarea eventualelor defecțiuni operaționale. Sistemul cere ca toți cetățenii non-UE să fie fotografiați și amprentați înainte de intrarea în blocul european. Informațiile vor fi stocate într-o bază de date centrală timp de trei ani și vor fi colectate sub supravegherea ofițerilor de imigrație.
Există îngrijorări legate de cozile mari care s-ar putea forma la sosire, mai ales pentru traversarea Canalului, precizează sursa citată. Pasagerii care folosesc tunelul sau feribotul trebuie să finalizeze procedura biometrică înainte de plecare. Orice întârziere pe partea britanică apare înainte ca pasagerii să ajungă la tren sau ferry. Operatorii salută schimbarea de la un model „big bang”, la o implementare graduală. Eurotunnel a investit 80 milioane euro în infrastructura EES pe ambele maluri ale Canalului, proiect care a inclus și 224 gherete la Folkestone și Calais.
Mașinile vor fi dirijate prin camere de recunoaștere a plăcuțelor la gheretele desemnate. Șoferii și pasagerii trebuie să coboare pentru fotografiere și pentru scanarea amprentelor. Procesul durează aproximativ două minute de persoană. Conform Eurotunnel, va avea un impact minim asupra duratei medii de 90 de minute a călătoriei. Yann Leriche, CEO al Getlink, operatorul Eurotunnel, afirmă că viteza traversării rămâne avantajul competitiv al Shuttle-ului, justificând investiția uriașă.
Eurostar și gara London St Pancras au cheltuit aproximativ 10 milioane lire pentru gherete, inclusiv o subvenție de 3,5 milioane lire de la Departamentul Transporturilor. Simon Lejeune, director de stații, spune că înregistrarea EES durează aproximativ 10 minute. Portul Dover a instalat aproape 100 chioșcuri EES pe terenul care a fost câștigat din mare. Costul total al proiectului fiind 45 milioane lire. Majoritatea vehiculelor vor folosi docurile vestice pentru formalitățile EES, apoi vor continua spre docurile estice pentru feriboturi.
Eurotunnel și Dover vor începe cu autocarele și transportul de marfă pe 12 octombrie. Verificarea mașinilor va începe în noiembrie. Eurostar va invita călătorii să folosească chioșcurile doar temporar, începând cu călătorii de afaceri și cei frecvenți. În ciuda lansării iminente, confuzia poate persista. La chioșcurile Eurotunnel și Eurostar, călătorilor li se adresează întrebări diferite despre cazare, bilet retur, fonduri suficiente și asigurări, întrebări care nu apar la Folkestone.