Cum va funcționa noul sistem digital de frontieră al Uniunii Europene? Sistemul Entry/Exit (EES) pentru cetățenii non-UE va fi introdus pe 12 octombrie, și va fi implementat, gradual, până în aprilie 2026.
Începând cu 12 octombrie 2025, Uniunea Europeană va implementa, treptat, Sistemul de Intrare/Ieşire (EES), un sistem digital destinat monitorizării intrărilor și ieșirilor cetățenilor non-UE în Zona Schengen. Implementarea completă este prevăzută pentru 12 aprilie 2026. EES va înlocui ștampilele manuale din pașaport cu înregistrări biometrice digitale, inclusiv amprente și fotografii faciale. Aceste date vor fi stocate într-o bază de date centralizată pentru o perioadă de trei ani.
La prima utilizare a sistemului, călătorii non-UE trebuie să își înregistreze datele biometrice, inclusiv amprente și fotografii. Procedura poate fi realizată în prezența unui ofițer de frontieră sau la un chioșc automat, în funcție de punctul de trecere. Pasagerii care zboară în Uniunea Europeană vor efectua înregistrarea la aeroportul de destinație. Cei care traversează Canalul Mânecii prin Dover, Eurotunnel sau Eurostar vor face înregistrarea înainte de plecarea din Marea Britanie.
Potrivit informațiilor publicate de Comisia Europeană, principalele obiective ale noului sistem sunt:
Modernizarea și eficientizarea controalelor la frontieră: EES va înlocui, treptat, ștampilele din pașaport cu un sistem digital care înregistrează intrările și ieșirile. Noile proceduri vor accelera verificările și vor permite personalului vamal să lucreze mai eficient.
Facilitarea și accelerarea călătoriilor transfrontaliere: Datorită EES, călătorii vor petrece mai puțin timp la frontieră. Verificările vor fi mai rapide, vor exista opțiuni de autoservire și posibilitatea de a transmite informațiile în avans.
Prevenirea migrației neregulate: EES va monitoriza cine intră și iese din Zona Schengen, folosind amprente și date faciale. Astfel, va fi împiedicată șederea ilegală, folosirea de identitățile false sau călătoriile fără viză.
Creșterea securității în Zona Schengen: EES le va oferi ofițerilor de frontieră și autorităților acces la informații esențiale despre călători, ajutând la identificarea riscurilor de securitate și sprijinind lupta împotriva criminalității și a terorismului.
EES va fi implementat în toate cele 29 de țări din Zona Schengen, inclusiv în patru state non-UE: Norvegia, Islanda, Elveția și Liechtenstein.
Noul sistem EES va fi funcțional începând din 12 octombrie 2025, cu implementare graduală în următoarele nouă luni. Croația este prima țară care va avea sistemul complet funcțional încă de la data de 12 octombrie. În Marea Britanie, sistemul va fi introdus mai întâi pentru pasagerii autocarelor la Dover, urmând ceilalți turiști, de la 1 noiembrie. La terminalele Eurostar, sistemul EES va fi introdus treptat. Va fi lansat cu un număr restrâns de călători de afaceri invitați, pe 12 octombrie. Eurotunnel va implementa sistemul în etape pentru vehicule și pasageri, începând cu 12 octombrie.
Înregistrările biometrice vor fi valabile timp de trei ani. La fiecare intrare și ieșire ulterioară în Zona Schengen, călătorii vor trebui doar să își scaneze pașaportul și să confirme identitatea printr-o fotografie. Dacă o persoană nu a mai călătorit în ultimii trei ani în Uniunea Europeană sau și-a schimbat pașaportul, va trebui să efectueze o nouă înregistrare completă.
Sunt prevăzute excepții pentru anumite grupuri. De exemplu, copiii sub 12 ani nu vor fi obligați să furnizeze amprente. De asemenea, cetățenii care beneficiază de vize sau de permise de ședere nu vor fi supuși aceleiași proceduri. Detalii complete despre excepții vor fi disponibile pe site-ul oficial al Comisiei Europene.
Implementarea EES are scopul de a îmbunătăți securitatea și de a eficientiza gestionarea fluxurilor de turiști. Cu toate acestea, există îngrijorări că procesul de înregistrare ar putea duce la întârzieri inițiale, mai ales în zonele aglomerate. Pentru a minimiza impactul, autoritățile vor monitoriza îndeaproape implementarea și vor ajusta procedurile după necesitate.
Eurostar a instalat 49 de chioșcuri la London St Pancras, iar Eurotunnel a instalat peste o sută de gherete pe fiecare mal al Canalului. Șoferii sunt dirijați către chioșcuri în funcție de numărul de înmatriculare și urmează să coboare din vehicule pentru scanarea datelor biometrice. Pasagerii autocarelor vor fi asistați de ofițeri de frontieră. O aplicație mobilă permite efectuarea parțială a procesului înainte de sosirea la frontieră, dar nu va fi folosită pe scară largă încă de la lansare.
Înregistrarea EES va fi valabilă timp de trei ani și va fi verificată la fiecare călătorie în perioada respectivă. Ecranele chioșcurilor pun patru întrebări despre călătorie, inclusiv despre cazare și fondurile disponibile. În cazul Eurotunnel, întrebările sunt puse de ofițerii de frontieră.
Există îngrijorări că procesul poate provoca cozi mari, mai ales la Dover. Implementarea graduală și spațiile suplimentare pentru chioșcuri reduc riscul aglomerației. Totuși, în perioada de tranziție, EES poate fi oprit temporar. Ofițerii vamali pot decide să revină la ștampilarea manuală a pașapoartelor. Yann Leriche, CEO Eurotunnel, afirmă că modelarea procesului elimină riscul de „haos” la trecerea prin tunel.
Pasul următor este ETIAS (European Travel Information and Authorisation System), un sistem european de autorizare a călătoriei pentru cetățenii non-UE care nu au nevoie de viză pentru a intra în Spațiul Schengen. ETIAS va funcționa complementar EES. Autorizația ETIAS se va putea obține online înainte de călătorie, costă 20 de euro și este valabilă trei ani. Persoanele sub 18 ani sau peste 70 de ani trebuie să aplice, dar nu plătesc taxa. Lansarea ETIAS este planificată pentru sfârșitul anului 2026, data finală urmând a fi confirmată.