Odată cu agravarea schimbărilor climatice, turbulențele au devenit mai frecvente și mai intense pe rutele aeriene din întreaga lume. În timp ce radarele meteo tradiționale nu pot detecta astfel de fenomene în zbor, Emirates introduce un sistem bazat pe inteligență artificială care prezice în timp real zonele periculoase. Noul sistem va oferi piloților o hartă mult mai precisă a riscurilor.
Apariția tot mai frecventă a turbulențelor aeriene este un efect direct al schimbărilor climatice, spun specialiștii. Zborurile devin mai imprevizibile, iar episoadele bruște de instabilitate sunt mai greu de anticipat cu instrumentele obișnuite. Deși accidentele mortale rămân rare, în ultimii ani au existat incidente care au pus în evidență gravitatea acestui fenomen. Un pasager a murit pe un zbor Singapore Airlines de la Londra. Un alt incident, pe o rută Qatar Airways spre Dublin, a provocat răniri mai multor pasageri.
Datele oferite de Asociația Internațională a Transportului Aerian arată că turbulențele sunt principala cauză a rănilor non-fatale suferite de pasageri și echipaje.
Statisticile din SUA indică faptul că între 2009 și 2021 au existat 146 de persoane grav rănite din cauza acestor fenomene. În paralel, studiile meteorologilor de la Universitatea din Reading arată că cerul este cu 55% mai „zdruncinat” decât în urmă cu patru decenii.
Principalul factor îl reprezintă încălzirea aerului provocată de emisiile de dioxid de carbon. Aceasta modifică curenții din jet stream, intensificând ceea ce specialiștii numesc turbulențe de aer curat. De menționat este că acest tip de turbulență invizibilă nu apare pe radarele obișnuite.
Studiile arată că în zona Atlanticului de Nord, una dintre cele mai aglomerate rute comerciale, durata anuală a episoadelor severe de turbulențe a crescut cu 55% între 1979 și 2020. Fenomenul s-a extins și în alte regiuni intens tranzitate, inclusiv deasupra Statelor Unite, Europei, Orientului Mijlociu și Atlanticului de Sud.
:format(webp):quality(80)/https://www.putereafinanciara.ro/wp-content/uploads/2025/11/2september.jpeg)
Creșterea intensității turbulențelor generează costuri uriașe pentru industria aviației. Mark Prosser, meteorolog la Universitatea din Reading, atrage atenția că doar în SUA pierderile depășesc anual 150 până la 500 de milioane de dolari.
Timpul suplimentar petrecut în turbulențe afectează structura aeronavelor. Deopotrivă, crește și consumul de combustibil, dar amplifică și riscurile de rănire pentru pasageri și personalul de cabină.
Un alt motiv de îngrijorare este că turbulențele severe sunt de multe ori imposibil de anticipat prin metodele tradiționale. Radarele din cockpit detectează doar norii și fenomenele evidente, nu și curenții turbulenți invizibili. Aceste turbulențe de aer curat se formează sub forma unor vârtejuri locale, mult prea mici și prea imprevizibile pentru a fi captate de modelele meteo standard.
Aici a apărut și inițiativa Emirates. Cea mai mare companie aeriană din Orientul Mijlociu a adoptat un sistem avansat de inteligență artificială pentru anticiparea turbulențelor.
Emirates a început implementarea unei tehnologii bazate pe AI care promite să transforme modul în care sunt gestionate turbulențele. Compania anunță că noul sistem poate furniza date în timp real și poate indica pe hartă zonele unde aeronava riscă să intre în turbulențe.
Sistemul folosește un mix de algoritmi de machine learning, date colectate din experiențele altor aeronave și rapoarte ale piloților. Acest flux de informații este integrat într-o interfață care afișează vizualizări dinamice ale turbulențelor direct în cockpit.
Practic, piloții primesc o hartă actualizată în timp real, bazată nu doar pe prognoze generale, ci și pe date reale din aer, transmise de alte zboruri aflate în apropiere. Compania susține că această tehnologie a redus deja numărul întâlnirilor neașteptate cu zone de vreme severă.
„În timp ce suntem încă în primele etape, vedem deja confirmarea potențialului acestor sisteme”, a declarat căpitanul Hassan Alhammadi, vicepreședinte divizional responsabil de operațiunile de zbor ale Emirates.
El a subliniat că nu se pot garanta zboruri complet lipsite de turbulențe, însă tehnologia a contribuit la o reducere semnificativă a incidentelor severe în ultimul an.