Fostul director general al Volkswagen (VW), Herbert Diess, a schimbat radical tonul la adresa lui Elon Musk, fondatorul Tesla. Cei doi au fost cândva apropiați și au apărut frecvent împreună în public, însă acum Diess îl cataloghează pe Musk drept „dușman al valorilor europene” și al democrației, subliniind o ruptură profundă între ei. Declarațiile sale au fost făcute într-un interviu pentru ziarul Wolfsburger Allgemeine Zeitung, partener al rețelei de redacții RND. Diess menționează că nu mai are niciun contact cu Musk și explică: „El s-a transformat în dușmanul valorilor, democrației și societății noastre”.
Deși criticile sunt dure, Diess recunoaște meritele tehnice ale lui Elon Musk într-o serie de domenii. El declară că „Musk a realizat performanțe de pionierat incredibile”, oferind ca exemplu nu doar piața automobilelor electrice, ci mai ales compania spațială SpaceX, unde inovații de calibrul recuperării treptelor rachetelor și crearea rețelei de sateliți sunt un nivel rar atins în lume. Diess îl consideră un geniu, evidențiind și faptul că Musk afirmă că are sindrom Asperger, ceea ce ar explica dificultățile sale sociale.
„Din punct de vedere politic, și-a asumat poziții de extrema dreaptă și antidemocratice, contrare valorilor europene de deschidere și toleranță”, mai adaugă fostul șef VW.
Diess mai afirmă că Musk face parte dintr-un segment al Americii care vede Europa doar ca pe o „colonie de date” și sprijină accelerarea schimbărilor climatice globale în mod deliberat, pentru a favoriza interesele Statelor Unite, în detrimentul unor grupuri mai vulnerabile. El consideră că această perspectivă pune în pericol valorile europene fundamentale și subminează democrația și societatea.
Privind industria auto, Diess susține că politicile și comportamentul lui Musk au afectat grav performanța Tesla, compania pierzând din avantajul său. Volkswagen a ajuns să vândă de două ori mai multe mașini electrice decât Tesla.
„Supremația Tesla a fost erodată și de concurența intensă venită dinspre China. Brandul Tesla a pierdut atenția și nu a mai inovat suficient”, spune Diess, care a condus VW între 2018 și 2022 și până în octombrie 2025 rămâne pe statul de plată al companiei.
Până nu demult, cei doi lideri auto păreau foarte apropiați. Diess și Musk s-au întâlnit de mai multe ori, inclusiv în 2020, când au făcut împreună un tur cu noul VW ID.3, iar Musk a fost invitat să vorbească online la un eveniment intern VW în 2021. Relația acestora a fost descrisă uneori ca o „bromance” publică, cu Musk considerat o sursă de inspirație pentru Volkswagen. Musk a inclus chiar o invitație făcută lui Diess pentru a vizita fabrica Tesla din Brandenburg.
Povestea lor comună începe încă din 2015, când Musk a încercat să-l aducă pe Diess la Tesla, oferindu-i postul de CEO, în perioada în care managerul trecea de la BMW la VW. Diess a ales însă Volkswagen. După plecarea sa din grupul german, au existat speculații că ar putea reveni la Tesla, dar astăzi colaborarea între cei doi pare de neconceput.
În prezent, Diess ocupă un post în consiliul de supraveghere la producătorul de cipuri Infineon și implicându-se în startup-ul „The Mobility House”, care dezvoltă soluții inteligente pentru încărcarea vehiculelor electrice.
Tesla a pierdut poziția de lider tehnologic în domeniul mașinilor electrice, confruntându-se cu dificultăți de vânzări pe mai multe piețe. Concurența europeană și chinezească a ajuns pe picior de egalitate tehnologică, iar vânzările Volkswagen au depășit clar pe cele ale Tesla. În Germania, în prima jumătate a anului 2025, ponderea modelelor VW și ale subsidiarelor sale în totalul mașinilor electrice noi înmatriculate a fost de 46%, în timp ce Tesla a scăzut la doar 3,6%. La nivel european, Volkswagen conduce de asemenea clasamentul, în timp ce Tesla a pierdut un sfert din cote de piață comparativ cu anul precedent, potrivit datelor Dataforce