Prima pagină » Nava Leonardo da Vinci, construită în România, a demarat un proiect istoric: prima legătură energetică directă între Regatul Unit și Germania

Nava Leonardo da Vinci, construită în România, a demarat un proiect istoric: prima legătură energetică directă între Regatul Unit și Germania

Nava Leonardo da Vinci, construită în România, a demarat un proiect istoric: prima legătură energetică directă între Regatul Unit și Germania
Nava Leonardo da Vinci, construită în România, a demarat un proiect istoric: prima legătură energetică directă între Regatul Unit și Germania / Foto: Prysmian
Nava Leonardo Da Vinci, construită în România şi considerată cea mai avansată platformă din lume în pozarea cablurilor subacvatice de înaltă tensiune cu curent continuu HVDC, a început misiunea de trasare a cablurilor pentru unul din cele mai mari proiecte de interconectare electrică subacvatică din lume, NeuConnect, care va lega direct – pentru prima dată în istorie – Germania şi Marea Britanie, transmite First UK. Leonardo Da Vinci este un vârf de lance tehnologic pe segmentul său: design norvegian, corp fabricat în România și echipare finală în Norvegia. Vard Tulcea a jucat un rol crucial în faza de construcție structurală, iar pregătirile tehnice majore au fost finalizate de Prysmian, în Norvegia.
Cea mai mare navă din lume specializată în instalarea cablurilor electrice subacvatice, Prysmian Leonardo da Vinci, a ieșit în largul apelor britanice, pentru a contribui la realizarea unei noi conexiuni energetice vitale. Presa britanică estimează că proiectul NeuConnect, în valoare de 2,4 miliarde de lire sterline (2,8 miliarde de euro), intră într-o nouă etapă odată cu sosirea în apele Regatului Unit a celei mai mari nave de instalare a cablurilor din lume, care are misiunea să monteze 140 km de cabluri submarine, apropiind astfel de realitate un proiect ingineresc temerar, respectiv prima conexiune energetică directă dintre Regatul Unit și Germania.
Foto: Neuconnect

Foto: Neuconnect

Derulat de un consorțiu internațional de investitori – Meridiam, Allianz, Kansai Electric Power și TEPCO –, NeuConnect va deveni unul dintre cele mai ample puncte de interconectare energetică din lume. Legătura va uni Isle of Grain (Kent, Marea Britanie) de Wilhelmshaven (nordul Germaniei), printr-o „autostradă energetică invizibilă”, formată din 725 km de cabluri terestre și submarine. Această rețea va conecta pentru prima dată două dintre cele mai mari piețe energetice din Europa. Noul sistem va permite circulația bidirecțională a unei cantități de până la 1,4 GW de electricitate – suficient pentru alimentarea a până la 1,5 milioane de locuințe – contribuind atât la securitatea energetică regională, cât și la integrarea surselor regenerabile de energie în Regatul Unit și Germania.

Acest nou pas în instalarea cablurilor marchează și cea de-a doua aniversare a începutului lucrărilor majore de construcție, demarate în iulie 2023. Lucrările sunt executate de antreprenorul principal, Prysmian, furnizor global de soluții de cabluri, responsabil de proiectarea, fabricarea, instalarea, testarea și punerea în funcțiune a infrastructurii de cabluri NeuConnect. O primă fază de instalare a fost finalizată în apele britanice la sfârșitul anului 2024. După o pauză pe perioada iernii, programul extins de instalare a cablurilor este reluat acum cu o etapă mult mai amplă.

Foto: Neuconnect

Foto: Neuconnect

Cea mai mare navă de instalare a cablurilor din lume operează în prezent în apele britanice

Nava de ultimă generație Prysmian Leonardo da Vinci se află acum în apele teritoriale ale Regatului Unit, la aproximativ 12 mile marine (22 km) de coasta Kent-ului, unde a început instalarea noii secțiuni de cablu submarin pentru NeuConnect.
Având o lungime de 171 de metri și o lățime de 34 de metri, Prysmian Leonardo da Vinci este cea mai mare și mai avansată navă de acest tip din lume. Nava a fost proiectată de Vard Design (Ålesund, Norvegia), subsidiară a Fincantieri. În 2019, a fost tăiată prima bucată de oțel pentru această navă, iar pe 3 septembrie a avut loc ceremonia simbolică de punere a primei tălpi, marcând, astfel, nașterea navei, potrivit site-ului companiei. Corpul (hull-ul) navei a fost construit în șantierul Vard Tulcea, din România, unde echipe locale au tăiat, sudat și asamblat blocuri modulare. Structura a fost finalizată în vara anului 2020.

Nava a constat din 8 module, blocuri montate și sudate pe docul din Tulcea, având limitări de spațiu în hale. Ansamblarea finală a fost realizată pe docul deschis. După finalizarea corpului, acesta a fost tras prin Dunăre până în Marea Neagră, apoi pe mare prin Bosfor, Mediterană, Golful Biscaya și Canalul Mânecii către Brattvåg, Norvegia, pentru echipare finală și instalarea echipamentelor. La șantierul Vard Brattvåg din Norvegia au fost instalate utilajele de punere a cablurilor (capstan, carusele, sisteme tensionare) furnizate de Prysmian, precum și echipamentele de propulsie și dinamic positioning (DP3). Nava a fost livrată către Prysmian în trimestrul al doilea din 2021.

Foto: Neuconnect

Foto: Neuconnect

140 km de cablu vor fi instalați în această vară

Pe parcursul următoarelor trei luni, nava va instala 140 km de cablu submarin în apele britanice – o distanță echivalentă cu traseul Londra–Leicester – cablul fiind îngropat sub fundul mării, pentru a asigura protecția și pentru a reduce impactul asupra mediului marin. Pentru aceste lucrări, vor fi utilizate și echipamentele specializate de îngropare a cablurilor, dezvoltate de Prysmian, depozitate la baza sa maritimă globală din Middlesbrough, Anglia.

NeuConnect va instala cabluri de înaltă tensiune în curent continuu (HVDC) de 525 kV, o tehnologie dovedită și fiabilă, care va asigura o conexiune eficientă și sigură între Regatul Unit și Germania. Până la finalul acestui an, Prysmian va derula o nouă etapă de instalare a cablurilor, în condițiile în care programul ambițios NeuConnect se extinde în apele britanice, olandeze și germane până în 2026 și 2027.

Foto: Neuconnect

Foto: Neuconnect

Progres susținut și la lucrările onshore

Pe lângă avansul înregistrat la lucrările offshore, proiectul înregistrează progrese considerabile și pe uscat, unde sunt construite două stații de conversie – una pe Isle of Grain (Kent), cealaltă la Wilhelmshaven, în nordul Germaniei.
În Germania, lucrările de foraj pentru fundația stației au fost finalizate la începutul acestui an, iar în Regatul Unit, principalul antreprenor Siemens Energy este aproape de finalizarea masivului fundament din beton al stației britanice, lucrările la structura supraterană urmând să înceapă în această vară.

„Fiecare kilometru de cablu instalat ne aduce mai aproape de realizarea primei legături energetice directe între Regatul Unit și Germania, așa că această etapă este un pas important pentru NeuConnect și un salt de 140 km într-un maraton de 725 km. Pe măsură ce marcăm doi ani de la începerea lucrărilor, progresul consistent înregistrat atât offshore, cât și onshore, ne ajută să păstrăm pe drumul cel bun acest proiect energetic vital pentru Europa”, a declarat Julia Prescot CBE, președinta NeuConnect.

Proiectul NeuConnect este programat să devină operațional până în 2028.

Alte articole importante
Piața auto second hand din România, printre cele mai înșelătoare din Europa: kilometraj fals și daune nedeclarate
Companii
Piața auto second hand din România, printre cele mai înșelătoare din Europa: kilometraj fals și daune nedeclarate
România se află printre țările europene cu cele mai multe nereguli în piața auto second-hand. Kilometrajele falsificate, accidentele nedeclarate și reparațiile făcute „la negru” sunt practici extrem de comune. Acest lucru pune din ce în ce mai mult în pericol cumpărătorii și compromit siguranța rutieră. Piața auto second hand din România, în topul țărilor cu […]
Aeroportul Otopeni deschide un nou salon de business și modernizează complet salonul Dacia
Aeroportul Otopeni deschide un nou salon de business și modernizează complet salonul Dacia
Aeroportul Internațional „Henri Coandă” din București intră într-o nouă etapă de modernizare. Pasagerii care zboară din zona Schengen vor avea parte, în curând, de o experiență premium. Este vorba de un nou salon de business, amenajat în zona porții 57, și reamenajarea completă a cunoscutului salon Dacia.  Un nou spațiu exclusivist pentru pasagerii Schengen Compania […]
Blocaj total în conturi. Clienții First Bank, furioși că nu mai au acces la bani, după fuziunea cu Intesa Sanpaolo
Blocaj total în conturi. Clienții First Bank, furioși că nu mai au acces la bani, după fuziunea cu Intesa Sanpaolo
Fuziunea First Bank cu Intesa San Paolo a intrat în vigoare la 31 octombrie 2025, după aprobarea oficială de către Banca Națională a României și Registrul Comerțului. Din această dată, banca americană a încetat să mai existe în România, fiind complet absorbită de Intesa Sanpaolo Bank România. Trecerea lasă mii de clienți fără acces la […]
JP Morgan a avertizat SUA cu privire la tranzacții de 1 miliard de dolari legate de Epstein, provenite posibil din traficul de persoane
JP Morgan a avertizat SUA cu privire la tranzacții de 1 miliard de dolari legate de Epstein, provenite posibil din traficul de persoane
JP Morgan a avertizat guvernul SUA asupra unor tranzacții legate de Jeffrey Epstein, posibil conectate la trafic de persoane. Cea mai mare bancă americană a depus un raport de activitate suspectă (SAR) în 2019, la câteva săptămâni după moartea lui Epstein în închisoarea din New York, scrie TheGuardian. Raportul a menționat transferuri către bănci rusești […]
Rusia se împrumută în yuani chinezești pentru prima dată în istoria sa, pentru a acoperi deficitul bugetar
Rusia se împrumută în yuani chinezești pentru prima dată în istoria sa, pentru a acoperi deficitul bugetar
Guvernul rus a decis să apeleze la împrumuturi în yuani chinezești pentru a acoperi un gol bugetar tot mai mare. Este prima dată când Rusia recurge la acest fel de mecanism financiar, într-un context economic complicat, marcat de sancțiuni și scăderea veniturilor din energie. Emisiune de obligațiuni în yuani chinezești pentru piața internă Ministerul rus […]
Dronele sprijinite de Peter Thiel s-au prăbușit în timpul testelor militare. Dezastru pentru Stark în fața armatelor britanică și germană
Dronele sprijinite de Peter Thiel s-au prăbușit în timpul testelor militare. Dezastru pentru Stark în fața armatelor britanică și germană
Startup-ul german de drone Stark, susținut financiar de miliardarul american Peter Thiel, a avut parte de un eșec răsunător în timpul testelor cu armatele britanică și germană. Dronele sale de atac, model Virtus, nu au reușit să lovească nicio țintă în patru încercări desfășurate în cadrul a două exerciții militare din această lună: unul organizat […]