Prima pagină » Nava Leonardo da Vinci, construită în România, a demarat un proiect istoric: prima legătură energetică directă între Regatul Unit și Germania

Nava Leonardo da Vinci, construită în România, a demarat un proiect istoric: prima legătură energetică directă între Regatul Unit și Germania

Nava Leonardo da Vinci, construită în România, a demarat un proiect istoric: prima legătură energetică directă între Regatul Unit și Germania
Nava Leonardo da Vinci, construită în România, a demarat un proiect istoric: prima legătură energetică directă între Regatul Unit și Germania / Foto: Prysmian
Nava Leonardo Da Vinci, construită în România şi considerată cea mai avansată platformă din lume în pozarea cablurilor subacvatice de înaltă tensiune cu curent continuu HVDC, a început misiunea de trasare a cablurilor pentru unul din cele mai mari proiecte de interconectare electrică subacvatică din lume, NeuConnect, care va lega direct – pentru prima dată în istorie – Germania şi Marea Britanie, transmite First UK. Leonardo Da Vinci este un vârf de lance tehnologic pe segmentul său: design norvegian, corp fabricat în România și echipare finală în Norvegia. Vard Tulcea a jucat un rol crucial în faza de construcție structurală, iar pregătirile tehnice majore au fost finalizate de Prysmian, în Norvegia.
Cea mai mare navă din lume specializată în instalarea cablurilor electrice subacvatice, Prysmian Leonardo da Vinci, a ieșit în largul apelor britanice, pentru a contribui la realizarea unei noi conexiuni energetice vitale. Presa britanică estimează că proiectul NeuConnect, în valoare de 2,4 miliarde de lire sterline (2,8 miliarde de euro), intră într-o nouă etapă odată cu sosirea în apele Regatului Unit a celei mai mari nave de instalare a cablurilor din lume, care are misiunea să monteze 140 km de cabluri submarine, apropiind astfel de realitate un proiect ingineresc temerar, respectiv prima conexiune energetică directă dintre Regatul Unit și Germania.
Foto: Neuconnect

Foto: Neuconnect

Derulat de un consorțiu internațional de investitori – Meridiam, Allianz, Kansai Electric Power și TEPCO –, NeuConnect va deveni unul dintre cele mai ample puncte de interconectare energetică din lume. Legătura va uni Isle of Grain (Kent, Marea Britanie) de Wilhelmshaven (nordul Germaniei), printr-o „autostradă energetică invizibilă”, formată din 725 km de cabluri terestre și submarine. Această rețea va conecta pentru prima dată două dintre cele mai mari piețe energetice din Europa. Noul sistem va permite circulația bidirecțională a unei cantități de până la 1,4 GW de electricitate – suficient pentru alimentarea a până la 1,5 milioane de locuințe – contribuind atât la securitatea energetică regională, cât și la integrarea surselor regenerabile de energie în Regatul Unit și Germania.

Acest nou pas în instalarea cablurilor marchează și cea de-a doua aniversare a începutului lucrărilor majore de construcție, demarate în iulie 2023. Lucrările sunt executate de antreprenorul principal, Prysmian, furnizor global de soluții de cabluri, responsabil de proiectarea, fabricarea, instalarea, testarea și punerea în funcțiune a infrastructurii de cabluri NeuConnect. O primă fază de instalare a fost finalizată în apele britanice la sfârșitul anului 2024. După o pauză pe perioada iernii, programul extins de instalare a cablurilor este reluat acum cu o etapă mult mai amplă.

Foto: Neuconnect

Foto: Neuconnect

Cea mai mare navă de instalare a cablurilor din lume operează în prezent în apele britanice

Nava de ultimă generație Prysmian Leonardo da Vinci se află acum în apele teritoriale ale Regatului Unit, la aproximativ 12 mile marine (22 km) de coasta Kent-ului, unde a început instalarea noii secțiuni de cablu submarin pentru NeuConnect.
Având o lungime de 171 de metri și o lățime de 34 de metri, Prysmian Leonardo da Vinci este cea mai mare și mai avansată navă de acest tip din lume. Nava a fost proiectată de Vard Design (Ålesund, Norvegia), subsidiară a Fincantieri. În 2019, a fost tăiată prima bucată de oțel pentru această navă, iar pe 3 septembrie a avut loc ceremonia simbolică de punere a primei tălpi, marcând, astfel, nașterea navei, potrivit site-ului companiei. Corpul (hull-ul) navei a fost construit în șantierul Vard Tulcea, din România, unde echipe locale au tăiat, sudat și asamblat blocuri modulare. Structura a fost finalizată în vara anului 2020.

Nava a constat din 8 module, blocuri montate și sudate pe docul din Tulcea, având limitări de spațiu în hale. Ansamblarea finală a fost realizată pe docul deschis. După finalizarea corpului, acesta a fost tras prin Dunăre până în Marea Neagră, apoi pe mare prin Bosfor, Mediterană, Golful Biscaya și Canalul Mânecii către Brattvåg, Norvegia, pentru echipare finală și instalarea echipamentelor. La șantierul Vard Brattvåg din Norvegia au fost instalate utilajele de punere a cablurilor (capstan, carusele, sisteme tensionare) furnizate de Prysmian, precum și echipamentele de propulsie și dinamic positioning (DP3). Nava a fost livrată către Prysmian în trimestrul al doilea din 2021.

Foto: Neuconnect

Foto: Neuconnect

140 km de cablu vor fi instalați în această vară

Pe parcursul următoarelor trei luni, nava va instala 140 km de cablu submarin în apele britanice – o distanță echivalentă cu traseul Londra–Leicester – cablul fiind îngropat sub fundul mării, pentru a asigura protecția și pentru a reduce impactul asupra mediului marin. Pentru aceste lucrări, vor fi utilizate și echipamentele specializate de îngropare a cablurilor, dezvoltate de Prysmian, depozitate la baza sa maritimă globală din Middlesbrough, Anglia.

NeuConnect va instala cabluri de înaltă tensiune în curent continuu (HVDC) de 525 kV, o tehnologie dovedită și fiabilă, care va asigura o conexiune eficientă și sigură între Regatul Unit și Germania. Până la finalul acestui an, Prysmian va derula o nouă etapă de instalare a cablurilor, în condițiile în care programul ambițios NeuConnect se extinde în apele britanice, olandeze și germane până în 2026 și 2027.

Foto: Neuconnect

Foto: Neuconnect

Progres susținut și la lucrările onshore

Pe lângă avansul înregistrat la lucrările offshore, proiectul înregistrează progrese considerabile și pe uscat, unde sunt construite două stații de conversie – una pe Isle of Grain (Kent), cealaltă la Wilhelmshaven, în nordul Germaniei.
În Germania, lucrările de foraj pentru fundația stației au fost finalizate la începutul acestui an, iar în Regatul Unit, principalul antreprenor Siemens Energy este aproape de finalizarea masivului fundament din beton al stației britanice, lucrările la structura supraterană urmând să înceapă în această vară.

„Fiecare kilometru de cablu instalat ne aduce mai aproape de realizarea primei legături energetice directe între Regatul Unit și Germania, așa că această etapă este un pas important pentru NeuConnect și un salt de 140 km într-un maraton de 725 km. Pe măsură ce marcăm doi ani de la începerea lucrărilor, progresul consistent înregistrat atât offshore, cât și onshore, ne ajută să păstrăm pe drumul cel bun acest proiect energetic vital pentru Europa”, a declarat Julia Prescot CBE, președinta NeuConnect.

Proiectul NeuConnect este programat să devină operațional până în 2028.

Alte articole importante
Cum reușește un mall dedicat exclusiv produselor secondhand să schimbe fața comerțului
Analize
Cum reușește un mall dedicat exclusiv produselor secondhand să schimbe fața comerțului
Descoperirea mall – ului ReTuna din Eskilstuna a fost o surpriză plăcută pentru cercetătorii în sustenabilitatea modei. Acest centru comercial din Suedia este primul de acest fel la nivel mondial care vinde exclusiv produse secondhand și refolosite. Experiențe autentice și un model inovator de afaceri În cele peste 18 luni de vizite repetate la ReTuna, […]
Vremea extremă a generat pierderi record în economia globală
Vremea extremă a generat pierderi record în economia globală
Vremea extremă a generat pierderi directe și indirecte de peste 43 de miliarde de euro în economia globală. Cercetătorii avertizează că adevăratul cost se va resimți abia în anii următori. Vremea extremă și bilanțul pierderilor directe în economia globală Europa a traversat în vara 2025 una dintre cele mai grele perioade din ultimii ani. Valurile […]
România importă cu 54% mai multă energie
România importă cu 54% mai multă energie
România atinge un nou record în ceea ce privește consumul de energie, arată datele INS. Importurile de energie au crescut accelerat, exporturile s-au intensificat, iar consumul casnic a urcat vizibil. Cum stă România la capitolul energie: importurile cresc, producția internă scade Institutul Național de Statistică a publicat luni datele privind balanța energetică pentru primele șapte […]
Aurul atinge un maxim istoric pe piețele internaționale
Aurul atinge un maxim istoric pe piețele internaționale
În septembrie 2025, prețul aurului a atins un maxim istoric, marcând o nouă etapă în evoluția metalului prețios pe piețele internaționale. Această creștere reflectă atât incertitudinile economice globale, cât și cererea puternică pentru active considerate sigure în perioade de volatilitate financiară. Faptul că aurul atinge un maxim istoric subliniază aceste tendințe. Aurul atinge un nou […]
Databricks, evaluată la 100 mld. $, rămâne fără șeful AI
Companii
Databricks, evaluată la 100 mld. $, rămâne fără șeful AI
Databricks rămâne fără şef. Naveen Rao, șeful diviziei de inteligență artificială, își dă demisia pentru a crea un nou tip de computer AI. Databricks rămâne fără om la conducere: decizia neașteptată a liderului diviziei de AI Naveen Rao, liderul diviziei de inteligență artificială de la Databricks, a anunțat că renunță la poziția sa pentru a-și […]
Metale prețioase și industriale: Cât poți cumpăra cu 10.000 de dolari
Metale prețioase și industriale: Cât poți cumpăra cu 10.000 de dolari
Metalele prețioase și industriale arată diferențe uriașe între valoare și cantitate. Cu 10.000 de dolari, se observă clar cum raritatea și abundența influențează puterea de cumpărare. Ce metale prețioase poți obține cu 10.000 de dolari Metale prețioase și industriale evidențiază contrastul dintre lux și utilitate. Cu suma de 10.000 de dolari, poți achiziționa doar 92 […]