Prima pagină » „Noua enciclopedie”: cum vor folosi elevii inteligența artificială anul acesta?

„Noua enciclopedie”: cum vor folosi elevii inteligența artificială anul acesta?

„Noua enciclopedie”: cum vor folosi elevii inteligența artificială anul acesta?
„Noua enciclopedie”: cum vor folosi elevii inteligența artificială anul acesta? / Foto: Unsplash / Muzeul Victoria

Inteligența artificială începe să fie integrată tot mai mult în școli, prin parteneriate care le permit profesorilor să creeze lecții interactive și personalizate. Studii recente arată că, în Statele Unite, șase din zece profesori au folosit deja instrumente AI în anul școlar 2024-2025, iar inițiative precum Presidential AI Challenge îi încurajează pe elevi să folosească noile tehnologii pentru a rezolva tot felul de probleme, inclusiv pe teme comunitare. În același timp, experții atrag atenția asupra riscurilor potențiale ale acestei schimbări, printre care facilitarea copierii și a altor tipuri de fraudă școlară, amplificarea inegalităților educaționale și eventuale efecte, deocamdată necunoscute, ale inteligenței artificiale asupra sănătății mintale a copiilor. Deși AI poate sprijini accesibilitatea și învățarea colaborativă, profesorii rămân împărțiți în tabere, încercând să aducă un echilibru între beneficiile care vin o dată cu tehnologia și necesitatea ca elevii să învețe independent și să dezvolte abilități sociale și analitice reale.

Ludrick Cooper, profesor de clasa a VIII-a în Carolina de Sud, nu a fost întotdeauna încântat de ideea de a folosi inteligența artificială – nici în sala de clasă, nici în alte contexte. Dar, în cele din urmă, și-a schimbat părerea.

„Aceasta este noua enciclopedie”, a spus Cooper, care este prezentat de CNN ca un cititor pasionat de enciclopedii în copilărie.

Cooper este doar unul dintre numeroșii profesori care încorporează AI în planurile de lecție, un alt semn că instrumentele bazate pe inteligență artificială devin tot mai comune în sălile de clasă, chiar dacă avantajele și riscurile tehnologiei sunt încă în curs de cercetare. Șase din zece cadre didactice au declarat că au folosit un instrument AI în anul școlar 2024-2025, potrivit unui studiu realizat de Walton Family Foundation și Gallup.

Foto: Unsplash

Foto: Unsplash

Giganții tech se întrec în a lansa aplicații școlare și educative

Marți, Prima Doamnă Melania Trump a anunțat Provocarea Prezidențială AI (Presidential AI Challenge), un demers de încurajare a elevilor din clasele K-12 (toate nivelurile de învățământ preuniversitar) să folosească AI pentru „a aborda provocările comunității”. Luna trecută, OpenAI a lansat un „mod de studiu” pentru ChatGPT și a anunțat un parteneriat cu Instructure, al cărui platformă educațională este folosită de milioane de elevi. OpenAI, Microsoft și Anthropic s-au asociat, de asemenea, cu sindicatele naționale și New York American Federation of Teachers, pentru a investi aproximativ 23 de milioane de dolari în instruirea AI pentru 400.000 de profesori din învățământul K-12.

AI este ca focul pentru oamenii peșterilor!

AI poate aduce beneficii educației, cum ar fi lecții mai atractive sau acces mai ușor la informații. Totuși, unii experți sunt îngrijorați de riscuri, precum facilitarea copierii, creșterea inegalităților în educație sau afectarea sănătății mintale a elevilor.

„AI este ca focul. Când oamenii din epoca cavernelor au descoperit focul, mulți spuneau: «Uite ce poate face!»”, a declarat Sarah Howorth, profesor asociat de educație specială la Universitatea din Maine, pentru CNN. „Iar alții spuneau: «Ah, ne poate ucide». Exact la fel este și cu AI”.

Instructure, compania din spatele platformei educaționale Canvas, colaborează cu OpenAI pentru un nou instrument numit LLM-Enabled Assignment, care le permite profesorilor să creeze lecții interactive personalizate bazate pe AI, monitorizând în același timp progresul elevilor.

Foto: Freepik

Foto: Freepik

Ar putea sa-l asculte elevii pe Ștefan cel Mare?

LLM este prescurtarea de la „large language model” (model lingvistic de mari dimensiuni), tehnologia de bază din spatele ChatGPT și al altor chatboți. Cu acest instrument, profesorii pot instrui AI să creeze o „personalitate istorică”, integrată într-un plan de lecție prin simpla introducere a unui prompt. De exemplu, un profesor de istorie ar putea cere inteligenței artificiale să își asume rolul unui președinte, politician sau alt personaj istoric, pentru a ilustra cât se poate de limpede la clasă care erau temele unei perioade. Melissa Loble, directoarea academică a Instructure, a declarat pentru CNN că parteneriatul subliniază „faptul că oamenii vor să învețe diferit și să se implice diferit în procesul de învățare”.

Ca și Kayla Jefferson, profesor de studii sociale la un liceu din New York, care spune că folosește AI pentru a le menține interesul elevilor, pentru a-i ajuta să învețe unii de la alții și pentru a le consolida competențele de alfabetizare globală. Una dintre temele ei implică rezumarea și reflectarea asupra unui articol de știri, folosind Padlet, un panou de discuții bazat pe AI, unde elevii pot interacționa cu postările colegilor, a declarat Jefferson pentru CNN.

Funcții de dictare sau citire pentru elevii cu nevoi speciale

Multe instrumente bazate pe AI pot ajuta, de asemenea, la accesibilitate, a spus Howorth, evocând funcțiile de dictare sau de citire a textului, care ajută persoanele cu deficiențe de vedere sau dislexie.  Totuși, Matthew Rascoff, specilist în educație digitală la Stanford, e de părere că organizațiile AI trebuie să dezvolte mai multă tehnologie care să sprijine învățarea ca exercițiu social, mai degrabă decât modelul actual, în care instrumentele AI tind să ajute câte o persoană, la un moment dat.

Instrumentele care promovează învățarea socială – învățarea în grup, de exemplu – dezvoltă abilități de colaborare pe care copiii le pot folosi apoi în comunitățile lor.

„Sălile de clasă bune creează un sentiment de responsabilitate mutuală, fiecare devine responsabil pentru învățarea celuilalt”, a explicat Rascoff.

Reducerea burselor și creșterea taxelor împing aproape 8.000 de elevi și studenți să își caute un loc de muncă

Integrarea tehnologiei AI în educație vine cu anumite riscuri

Departamentul de Educație Publică din New York City (NYC DOE) a interzis inițial ChatGPT pe dispozitivele și rețelele emise de district, din cauza preocupărilor că elevii ar putea folosi tehnologia pentru a trișa. Orașul a revenit, ulterior, asupra deciziei, după ce fostul cancelar NYC DOE, David Banks, a spus că ChatGPT „a luat inițial școlile din NYC prin surprindere”. Instructure a declarat că LLM-Assignment respinge solicitările elevilor pentru răspunsuri frauduloase, descriind instrumentul ca o „experiență ghidată, care îi menține pe elevi responsabili și se asigură că aceștia învață în mod autentic”.

Copiatul nu este singurul risc – efectele AI asupra sănătății mintale sunt încă slab înțelese, inclusiv în cazul copiilor. O mamă, de exemplu, susține că startup-ul Character.AI este responsabil pentru sinuciderea fiului ei de 14 ani; ea și alte familii au dat compania în judecată. Un purtător de cuvânt al Instructure a spus că tehnologia din Canvas va fi folosită într-un „mediu controlat”, cu măsuri de siguranță gestionate de instituție pentru a se asigura că toate conversațiile rămân relevante pentru materia de studiu.

Eleviie cu balbism și funcțiile de dictare

Deși unele instrumente AI sunt utile pentru persoanele cu nevoi diferite, tehnologia încă nu oferă soluții pentru anumite dizabilități. Funcțiile de dictare, de exemplu, pot întâmpina probleme în cazul persoanelor cu bâlbâială sau accente, a spus Howorth. O altă problemă este că în cartierele mai sărace, școlilor le poate fi ceva greu să acceseze cea mai recentă tehnologie AI, ceea ce va adânci decalajul față de zonele mai prospere, a declarat Robin Lake, director al Centrului pentru Reinventarea Educației Publice de la Arizona State University, pentru CNN.

În două runde ale unui sondaj național în rândul districtelor școlare, centrul a constatat disparități în ceea ce privește instruirea profesorilor în utilizarea AI, a spus Lake. Districtele cu sărăcie ridicată au raportat valori mai mici.

„Ar trebui să facem ceva concret pentru a ne asigura că elevii din școlile din cartierele defavorizate au acces la avantajele AI”, a spus ea. „Copiii privilegiați tind să aibă acces mai bun la instrumente, la oportunități și instruire de calitate”.

Unele zone școlare urbane și rurale au raportat că sunt copleșite de nevoile actuale, ceea ce face dificil să se gândească la instrumente viitoare precum AI, a adăugat ea. Chiar și atunci când AI este disponibil, nu toți educatorii sunt convinși că își are locul în clasă.

Lauren Monaco, profesoară în învățământul pre-K și grădiniță din New York, cu peste 20 de ani de experiență, a descris AI ca un „cărăuș” care-i împiedică pe oameni să învețe singuri.

Foto: Unsplash

Foto: Unsplash

Profesorii se simt în pericol

Spre deosebire de utilizarea AI, predarea implică mai mult decât „simplul input-output tranzacțional de informații” și necesită analiză personală pe care calculatoarele nu o pot face, a spus Monaco pentru CNN.

„Este un atac la adresa profesionalismului nostru”, a spus Monaco. „Vreau doar să continui să pun întrebarea: Cine beneficiază de pe urma asta?”

Dar Lake de la ASU a spus că există un alt factor care ar putea să impulsioneze expansiunea inteligenței artificiale în școli: AI este deja folosit în forța de muncă.

„De ce vor avea nevoie elevii pentru a avea succes într-o economie bazată pe AI atunci când vor ieși în lume?” a spus ea. „Aceasta este o altă problemă cu care educatorii ar trebui să se confrunte”.

Alte articole importante
Se complică situația în energie: Rompetrol ar putea opri două rafinării-cheie din România, sub presiunea fiscală
Companii
Se complică situația în energie: Rompetrol ar putea opri două rafinării-cheie din România, sub presiunea fiscală
Rafinăriile Petromidia Năvodari și Vega Ploiești, operate de Rompetrol Rafinare și deținute de Grupul KMG International, ar urma să își suspende activitatea pentru aproximativ 30 de zile, începând din luna februarie, potrivit surselor din industrie. Informația nu a fost confirmată oficial până în acest moment, însă vine într-un context tensionat, marcat de presiuni fiscale crescute […]
Rusia intenționează să construiască o centrală nucleară pe Lună: s-au aflat detalii
Rusia intenționează să construiască o centrală nucleară pe Lună: s-au aflat detalii
Luna este din ce în ce mai mult văzută ca o platformă pentru prezența umană pe termen lung dincolo de Pământ. Proiectul își propune să furnizeze energie programului lunar rusesc și unei stații științifice comune ruso-chineze. Rusia are planuri de a construi o centrală electrică pe Lună Federația Rusă intenționează să amplaseze o centrală nucleară pe […]
La ce să ne așteptăm în 2026: Pariurile marilor brokeri pe S&P 500 și economia globală
La ce să ne așteptăm în 2026: Pariurile marilor brokeri pe S&P 500 și economia globală
Anul 2026 se conturează drept unul de continuare a raliului de pe piețele financiare, potrivit previziunilor marilor case de brokeraj internaționale. Un sondaj realizat de Reuters arată că investitorii mizează în continuare pe inteligența artificială, pe scăderea costurilor de finanțare și pe o reziliență surprinzătoare a economiei globale, în pofida riscurilor persistente legate de inflație, […]
ANALIZĂ
Cum vor transforma AI-ul și roboții criminalitatea și aplicarea legii
Cum vor transforma AI-ul și roboții criminalitatea și aplicarea legii
AI-ul și robotica sunt pe cale să revoluționeze atât modul în sunt comise infracțiunile, cât și modul în care autoritățile le combat. Noile instrumente digitale promit să ofere forțelor de ordine o eficiență fără precedent, în timp ce delincvenții explorează deja metode avansate pentru a exploata aceleași tehnologii. AI și roboții: cum vor evolua criminalitatea […]
Hackerii au furat peste 2,7 miliarde $ în criptomonede în 2025
Hackerii au furat peste 2,7 miliarde $ în criptomonede în 2025
În 2025, hackerii au furat peste 2,7 miliarde de dolari în criptomonede, marcând cel mai mare jaf de acest gen din istoria digitală. Cele mai importante atacuri au vizat exchange-uri și proiecte DeFi și au implicat atât hackeri independenți, cât și grupuri susținute de state. Hackerii au furat criptomonede de 2,7 miliarde $ în 2025, […]
ANALIZĂ
De ce apare zeița Diana pe moneda de aur cu tematica „plăcuţele votive de la Germisara” lansată de BNR: Simbol al prestigiului și identității culturale
De ce apare zeița Diana pe moneda de aur cu tematica „plăcuţele votive de la Germisara” lansată de BNR: Simbol al prestigiului și identității culturale
Banca Naţională a României (BNR) a anunțat că lansează pe 29 decembrie în circuitul numismatic o monedă din aur cu tema Istoria aurului – Plăcuţele votive de la Germisara. Aversul monedei prezintă detalii ale artefactelor găzduite de Muzeul Civilizației Dacice și Romane din Deva, iar reversul redă un detaliu reprezentând-o pe zeiţa Diana la vânătoare. […]