Ludrick Cooper, profesor de clasa a VIII-a în Carolina de Sud, nu a fost întotdeauna încântat de ideea de a folosi inteligența artificială – nici în sala de clasă, nici în alte contexte. Dar, în cele din urmă, și-a schimbat părerea.
„Aceasta este noua enciclopedie”, a spus Cooper, care este prezentat de CNN ca un cititor pasionat de enciclopedii în copilărie.
Cooper este doar unul dintre numeroșii profesori care încorporează AI în planurile de lecție, un alt semn că instrumentele bazate pe inteligență artificială devin tot mai comune în sălile de clasă, chiar dacă avantajele și riscurile tehnologiei sunt încă în curs de cercetare. Șase din zece cadre didactice au declarat că au folosit un instrument AI în anul școlar 2024-2025, potrivit unui studiu realizat de Walton Family Foundation și Gallup.
Foto: Unsplash
Marți, Prima Doamnă Melania Trump a anunțat Provocarea Prezidențială AI (Presidential AI Challenge), un demers de încurajare a elevilor din clasele K-12 (toate nivelurile de învățământ preuniversitar) să folosească AI pentru „a aborda provocările comunității”. Luna trecută, OpenAI a lansat un „mod de studiu” pentru ChatGPT și a anunțat un parteneriat cu Instructure, al cărui platformă educațională este folosită de milioane de elevi. OpenAI, Microsoft și Anthropic s-au asociat, de asemenea, cu sindicatele naționale și New York American Federation of Teachers, pentru a investi aproximativ 23 de milioane de dolari în instruirea AI pentru 400.000 de profesori din învățământul K-12.
AI poate aduce beneficii educației, cum ar fi lecții mai atractive sau acces mai ușor la informații. Totuși, unii experți sunt îngrijorați de riscuri, precum facilitarea copierii, creșterea inegalităților în educație sau afectarea sănătății mintale a elevilor.
„AI este ca focul. Când oamenii din epoca cavernelor au descoperit focul, mulți spuneau: «Uite ce poate face!»”, a declarat Sarah Howorth, profesor asociat de educație specială la Universitatea din Maine, pentru CNN. „Iar alții spuneau: «Ah, ne poate ucide». Exact la fel este și cu AI”.
Instructure, compania din spatele platformei educaționale Canvas, colaborează cu OpenAI pentru un nou instrument numit LLM-Enabled Assignment, care le permite profesorilor să creeze lecții interactive personalizate bazate pe AI, monitorizând în același timp progresul elevilor.
Foto: Freepik
LLM este prescurtarea de la „large language model” (model lingvistic de mari dimensiuni), tehnologia de bază din spatele ChatGPT și al altor chatboți. Cu acest instrument, profesorii pot instrui AI să creeze o „personalitate istorică”, integrată într-un plan de lecție prin simpla introducere a unui prompt. De exemplu, un profesor de istorie ar putea cere inteligenței artificiale să își asume rolul unui președinte, politician sau alt personaj istoric, pentru a ilustra cât se poate de limpede la clasă care erau temele unei perioade. Melissa Loble, directoarea academică a Instructure, a declarat pentru CNN că parteneriatul subliniază „faptul că oamenii vor să învețe diferit și să se implice diferit în procesul de învățare”.
Ca și Kayla Jefferson, profesor de studii sociale la un liceu din New York, care spune că folosește AI pentru a le menține interesul elevilor, pentru a-i ajuta să învețe unii de la alții și pentru a le consolida competențele de alfabetizare globală. Una dintre temele ei implică rezumarea și reflectarea asupra unui articol de știri, folosind Padlet, un panou de discuții bazat pe AI, unde elevii pot interacționa cu postările colegilor, a declarat Jefferson pentru CNN.
Multe instrumente bazate pe AI pot ajuta, de asemenea, la accesibilitate, a spus Howorth, evocând funcțiile de dictare sau de citire a textului, care ajută persoanele cu deficiențe de vedere sau dislexie. Totuși, Matthew Rascoff, specilist în educație digitală la Stanford, e de părere că organizațiile AI trebuie să dezvolte mai multă tehnologie care să sprijine învățarea ca exercițiu social, mai degrabă decât modelul actual, în care instrumentele AI tind să ajute câte o persoană, la un moment dat.
Instrumentele care promovează învățarea socială – învățarea în grup, de exemplu – dezvoltă abilități de colaborare pe care copiii le pot folosi apoi în comunitățile lor.
„Sălile de clasă bune creează un sentiment de responsabilitate mutuală, fiecare devine responsabil pentru învățarea celuilalt”, a explicat Rascoff.
Departamentul de Educație Publică din New York City (NYC DOE) a interzis inițial ChatGPT pe dispozitivele și rețelele emise de district, din cauza preocupărilor că elevii ar putea folosi tehnologia pentru a trișa. Orașul a revenit, ulterior, asupra deciziei, după ce fostul cancelar NYC DOE, David Banks, a spus că ChatGPT „a luat inițial școlile din NYC prin surprindere”. Instructure a declarat că LLM-Assignment respinge solicitările elevilor pentru răspunsuri frauduloase, descriind instrumentul ca o „experiență ghidată, care îi menține pe elevi responsabili și se asigură că aceștia învață în mod autentic”.
Copiatul nu este singurul risc – efectele AI asupra sănătății mintale sunt încă slab înțelese, inclusiv în cazul copiilor. O mamă, de exemplu, susține că startup-ul Character.AI este responsabil pentru sinuciderea fiului ei de 14 ani; ea și alte familii au dat compania în judecată. Un purtător de cuvânt al Instructure a spus că tehnologia din Canvas va fi folosită într-un „mediu controlat”, cu măsuri de siguranță gestionate de instituție pentru a se asigura că toate conversațiile rămân relevante pentru materia de studiu.
Deși unele instrumente AI sunt utile pentru persoanele cu nevoi diferite, tehnologia încă nu oferă soluții pentru anumite dizabilități. Funcțiile de dictare, de exemplu, pot întâmpina probleme în cazul persoanelor cu bâlbâială sau accente, a spus Howorth. O altă problemă este că în cartierele mai sărace, școlilor le poate fi ceva greu să acceseze cea mai recentă tehnologie AI, ceea ce va adânci decalajul față de zonele mai prospere, a declarat Robin Lake, director al Centrului pentru Reinventarea Educației Publice de la Arizona State University, pentru CNN.
În două runde ale unui sondaj național în rândul districtelor școlare, centrul a constatat disparități în ceea ce privește instruirea profesorilor în utilizarea AI, a spus Lake. Districtele cu sărăcie ridicată au raportat valori mai mici.
„Ar trebui să facem ceva concret pentru a ne asigura că elevii din școlile din cartierele defavorizate au acces la avantajele AI”, a spus ea. „Copiii privilegiați tind să aibă acces mai bun la instrumente, la oportunități și instruire de calitate”.
Unele zone școlare urbane și rurale au raportat că sunt copleșite de nevoile actuale, ceea ce face dificil să se gândească la instrumente viitoare precum AI, a adăugat ea. Chiar și atunci când AI este disponibil, nu toți educatorii sunt convinși că își are locul în clasă.
Lauren Monaco, profesoară în învățământul pre-K și grădiniță din New York, cu peste 20 de ani de experiență, a descris AI ca un „cărăuș” care-i împiedică pe oameni să învețe singuri.
Foto: Unsplash
Spre deosebire de utilizarea AI, predarea implică mai mult decât „simplul input-output tranzacțional de informații” și necesită analiză personală pe care calculatoarele nu o pot face, a spus Monaco pentru CNN.
„Este un atac la adresa profesionalismului nostru”, a spus Monaco. „Vreau doar să continui să pun întrebarea: Cine beneficiază de pe urma asta?”
Dar Lake de la ASU a spus că există un alt factor care ar putea să impulsioneze expansiunea inteligenței artificiale în școli: AI este deja folosit în forța de muncă.
„De ce vor avea nevoie elevii pentru a avea succes într-o economie bazată pe AI atunci când vor ieși în lume?” a spus ea. „Aceasta este o altă problemă cu care educatorii ar trebui să se confrunte”.