Prima pagină » Paradox pe Bursa de Valori București: Avem mai multe companii listate decât Grecia sau Ungaria, dar piața noastră valorează mai puțin în economie

Paradox pe Bursa de Valori București: Avem mai multe companii listate decât Grecia sau Ungaria, dar piața noastră valorează mai puțin în economie

Paradox pe Bursa de Valori București: Avem mai multe companii listate decât Grecia sau Ungaria, dar piața noastră valorează mai puțin în economie
sursă foto: Financial Intelligence

La finalul anului 2024, Bursa de Valori București (BVB) reprezenta doar 20,7% din PIB-ul României, mult sub nivelul atins de burse regionale precum Grecia, Croația sau Ungaria, deși România are de aproape trei ori mai multe companii listate. Raportul PwC scoate la lumină un paradox: multe firme pe bursă, dar capitalizări mai mici, ceea ce arată o piață de capital încă fragilă în raport cu economia reală.

România, codașa regiunii în pofida numărului mare de companii listate

Studiul PwC România – „Bucharest Stock Exchange and M&A valuation multiples 2025” arată că deși România are 346 de companii listate la bursă, capitalizarea lor însumată reprezintă doar 20,7% din PIB, adică mai puțin decât în Grecia (43,7%), Croația (33,8%) și Ungaria (21%), țări cu mult mai puține firme listate.

Comparativ, Grecia are doar 137 de companii listate, Croația 87, iar Ungaria 67. Diferența constă în dimensiunea și forța acestor companii. Capitalizarea medie pe firmă la BVB este de 211 milioane de euro, semnificativ mai mică decât la rivalii regionali, unde pe bursă ajung, de regulă, companii mari, cu impact masiv în economie. PwC notează că BVB are companii mai mici, cu excepția unor cazuri punctuale precum Hidroelectrica sau OMV Petrom, și că profilul investitorilor români este încă în curs de consolidare.

Evoluția pieței: creșteri importante, dar insuficiente

Anul 2024 a adus o serie de schimbări pozitive pentru Bursa de Valori București. Capitalizarea pieței (segmentul principal și MTS) a crescut cu 18% față de 2023, ajungând la 73 de miliarde de euro (echivalentul a 364 miliarde lei). Creșterea a fost stimulată de listarea companiei Premier Energy în mai 2024 și de transferul a două firme importante, Simtel Team și Roca Industry, de pe piața alternativă AeRO pe piața principală.

La nivel de indici, BET – barometrul bursei românești – a înregistrat un avans de 9% în 2024 și încă 4% în primul trimestru din 2025. BET-TR, care include și dividendele, a crescut chiar mai mult: +16% în 2024 și +4% în T1/2025. Aceste evoluții au consolidat atractivitatea pieței pentru investitori, iar numărul conturilor active a crescut spectaculos, de la 178.000 la 226.000 într-un singur an.

Totuși, în ciuda acestor progrese, raportul dintre capitalizarea bursei și PIB rămâne unul modest. România nu reușește încă să atragă companii mari, cu capitalizări semnificative, care să ridice greutatea bursei în economie.

Poziția regională: unde stăm mai bine și unde pierdem teren

Pentru a evalua corect BVB, PwC a comparat-o cu burse similare din Europa Centrală și de Est. Analiza a inclus piețe emergente avansate (Grecia, Ungaria, Cehia) și piețe de frontieră (Croația, Bulgaria, Slovenia, Slovacia, Cipru).

Rezultatele arată că România se află sub Grecia, Croația și Ungaria, dar peste alte burse regionale precum Cehia (19,6%), Slovenia (17,8%), Cipru (16,9%), Bulgaria (8,5%) și Slovacia (1,7%). Cu alte cuvinte, BVB nu este ultima în regiune, dar nu reușește să-și valorifice avantajul numeric al companiilor listate.

În plus, promovarea din iunie 2025 a pieței românești la statutul de „piață de frontieră avansată” de către MSCI a adus un plus de vizibilitate internațională. România face acum parte dintr-un grup restrâns de piețe, alături de Slovenia, Estonia, Lituania și Letonia. Totuși, pentru a ajunge la nivelul bursei din Grecia sau Croația, este nevoie de listări mari, din zona companiilor strategice sau din segmentul privat cu impact în economie.

Obstacole și provocări pentru piața românească

Deși cifrele arată o piață în creștere, există câteva probleme structurale care frânează dezvoltarea bursei:

  1. Dimensiunea redusă a companiilor listate – multe firme românești care aleg bursa sunt IMM-uri sau companii de dimensiuni medii, cu capitalizări mult mai mici decât marile corporații listate în Grecia sau Ungaria.

  2. Participarea scăzută a populației – deși numărul investitorilor a crescut, doar o mică parte din populația României investește efectiv la bursă.

  3. Reticența companiilor mari – unele dintre cele mai mari firme românești, în special din zona privată, preferă să rămână în afara pieței de capital, fie din lipsă de interes, fie pentru a evita transparența și obligațiile suplimentare.

  4. Volatilitatea și corelația cu factorii externi – piețele românești sunt foarte influențate de evoluțiile macroeconomice globale, ceea ce limitează stabilitatea pe termen lung.

Alte articole importante
ANALIZĂ
Cât ajunge să plătească un român pentru factura la curent în Italia, Spania sau Marea Britanie
Cât ajunge să plătească un român pentru factura la curent în Italia, Spania sau Marea Britanie
Prețurile la electricitate diferă masiv între statele europene. Un român stabilit în străinătate poate ajunge să plătească pentru factura la curent de la jumătate, până la dublu față de factura din țară. În funcție de sistemul energetic, politicile fiscale și infrastructura națională, costurile variază considerabil. Potrivit celor mai recente analize ale Eurostat din 2024-2025, Spania […]
HONOR lansează MagicOS 10, primul sistem de operare din lume cu inteligență artificială evolutivă
Tehnologie
HONOR lansează MagicOS 10, primul sistem de operare din lume cu inteligență artificială evolutivă
Compania HONOR a lansat MagicOS 10, primul sistem de operare cu agent AI auto-evolutiv. Noua platformă trece de la un sistem clasic la un ecosistem inteligent, capabil să învețe, să acționeze și să se adapteze. În paralel, brandul chinez a anunțat extinderea strategiei sale 1×3×N și lansarea platformei HONOR AI Connect. Noua platformă va crea […]
Cele mai înfiorătoare locuri din lume. De la „Poarta Iadului” la insula păpușilor moarte
Cele mai înfiorătoare locuri din lume. De la „Poarta Iadului” la insula păpușilor moarte
Lumea ascunde locuri înfiorătoare care par desprinse dintr-un coșmar. Fie că este vorbim despre osuarul tapetat cu oase umane din Cehia sau despre craterul care arde de cinci decenii în mijlocul deșertului turkmen, fiecare dintre aceste destinații are o poveste la granița dintre mister, groază și fascinație. Sedlec Ossuary – Catedrala din oase, din Cehia […]
Dacia va lansa un model complet nou, rival pentru Skoda Octavia
Companii
Dacia va lansa un model complet nou, rival pentru Skoda Octavia
Dacia se pregătește să revină pe segmentul break-urilor, pregătind un model complet nou, care va rivaliza cu Skoda Octavia, etalonul clasei. Viitorul automobil va fi încadrat în clasa compactă și va oferi un spațiu generos, un design modern și tehnologii actualizate. Dacia va dezvălui în 2026 break-ul cunoscut acum sub numele de cod C-Neo Dacia […]
ANALIZĂ
Europa antreprenorială: În ce țări prosperă firmele și în ce țări de abia supraviețuiesc
Europa antreprenorială: În ce țări prosperă firmele și în ce țări de abia supraviețuiesc
Europa antreprenorială este un teren plin de oportunități și provocări, unde modul în care prosperă firmele variază semnificativ de la o țară la alta. Conducerea unei afaceri implică riscuri și recompense, iar unele țări europene sunt mai dificile pentru antreprenori. Companiile creează locuri de muncă și stimulează economiile locale. Mai multe firme înseamnă mai multe […]
ANALIZĂ
Marile mistere și cele mai cumplite temeri care vin o dată cu Inteligența Artificială Generală
Marile mistere și cele mai cumplite temeri care vin o dată cu Inteligența Artificială Generală
Ideea că mașinile vor deveni mai inteligente decât oamenii s-a transformat într-un mit colectiv, care domină întreaga industrie tehnologică. Deși conceptul AGI pare nou, cu mai puțin de 20 de ani de istorie, mitologia din spate lui datează, de fapt, de la începuturile informaticii. Turing, de pildă, se întreba dacă mașinile pot gândi, anticipând că, […]